Cumpărături online vs offline

01.03.2017

În timp ce europenii încep să prefere cumpărăturile online, românii aleg în continuare magazinele fizice. Pentru cea mai mare parte din consumatori, mersul la shopping nu înseamnă doar cumpărarea produselor necesare, ci este și o experienţă în sine, diferită, care de cele mai multe ori încântă.

Cu toate astea, odată cu dezvoltarea retailului online, din ce în ce mai mulți cumpărători se îndreaptă către platformele online. Modul în care achiziţionăm dintr-un magazin clasic diferă însă de cumpărăturile făcute pe internet, la fel cum diferă şi produsele pe care alegem să le cumpărăm. Principala diferenţă vine din faptul că în magazinele clasice avem o legătură  cu produsele şi avem tendinţa să cumpărăm şi sub impulsul momentului, în timp ce pe online suntem mai raţionali, comparând mai bine oferta.

Magazinele fizice au multe avantaje, în principal legate de interacţiunea cu produsele – ele pot fi văzute, probate, testate. De asemenea, magazinele online prezintă şi ele avantaje evidente – preţul este mai redus, se pot compara produsele din diverse magazine, iar livrarea se face la uşa noastră.

Românilor le place shoppingul

„Est-europenilor le place să meargă la cumpărături”, aceasta este concluzia unui studiu recent realizat de GfK. Aşadar, conform datelor prezentate, acest lucru este cel mai pregnant în România, unde 9 din 10 cumpărători sunt de acord cu această afirmație. În Cehia, Slovacia și Austria, 7 din 10 consideră mersul la cumpărături plăcut, în vreme ce în Bulgaria doar jumătate dintre cumpărători afirmă același lucru.

9 din 10 români afirmă că le place să meargă la cumpărături în magazinele fizice

Mai exact, se poate spune că oamenii nu au un sentiment puternic generat de presiunea timpului atunci când merg la cumpărături. Austria și Cehia sunt țările în care acest sentiment este cel mai puțin perceput. Prin contrast cu acestea, în România aproximativ 35% din cumpărători resimt această presiune atunci când fac achizițiile zilnice,  lucru ce poate fi influențat și de slaba dezvoltare a comerțului modern de proximitate, comparativ cu Austria, de exemplu.

„Partea bună este că românii încă mai găsesc plăcere în actul de cumpărare, ceea ce face mediul de business mai deschis și oportunitățile mai ușor de concretizat”, concluzionează reprezentanţii GfK.

Creştere remarcabilă a vânzărilor online

În acelaşi timp, comerțul electronic a cunoscut o creștere remarcabilă în ţara noastră, 6,8 milioane de români făcându-şi cumpărăturile online în 2016, conform unui raport făcut public de  TeCOMM. Aşadar, având vânzări de sute de milioane de euro, piaţa de eCommerce este din ce în ce mai profitabilă, atât în Europa, cât şi în România, vânzările online înregistrând o creştere remarcabilă de la an la an.

Românii au cheltuit online anul trecut nu mai puţin de 2 miliarde de euro

Conform datelor existente la ora actuală, românii au cheltuit anul trecut nu mai puţin de 2 miliarde de euro.

Codaşii Europei

Cu toate acestea, deşi se remarcă o creştere importantă de la an la an, românii rămân codaşii Europei când vine vorba de cumpărături online. Din datele publicate de Eurostat pentru 2016, reiese că trei din patru case au acces la internet, însă doar 18% dintre aceştia au cumpărat sau au comandat bunuri sau servicii online.

La nivel european, 85% din locuinţe au acces la reţeaua de internet, iar două treimi dintre europeni au cumpărat sau au comandat bunuri sau servicii online. În 2007, procentul utilizatorilor de net care cumpărau online era de 50%.

La nivel UE, proporţia de cumpărători online este în ascensiune, iar cea mai mare creştere se înregistrează în rândul tinerilor. Europenii cu vârstă cuprinsă între 25-54 ani au avut cea mai mare cotă de cumpărături online în rândul utilizatorilor de internet din 2016. În 2015, grupa de vârstă 16-24 a depăşit nivelul mediu al UE ajungând aproape la nivelul tinerilor din categoria de 25-54 ani.

În acelaşi timp, 68% din cumpărători au declarat că nu au întâmpinat nicio problemă la achiziționarea online.

Totodată, din datele Eurostat mai reiese că 32% dintre cumpărăturile online de bunuri sau servicii sunt efectuate de la vânzători din alte ţări ale UE, procent în creştere de la 25% în 2012.

Însă şi cumpărăturile de la vânzători din afara UE au înregistrat un avans semnificativ, de la 13% în 2012 la 20% în 2016.

De ce se preferă online-ul?

– Banii economisiți (prețuri mai bune);

– Shopping mai ușor;

– Varietatea produselor.

În mod tradițional, principalele avantaje ale cumpărăturilor online sunt considerate prețul mai bun, economisirea timpului și varietatea în alegeri. Cumpărăturile din magazine, pe de altă parte, oferă o mai bună experiență față în față și posibilitatea de a pleca acasă cu produsul imediat.

Cei mai importanți factori care influențează decizia cumpărătorilor de a face achiziții online sunt, conform Gfk, banii economisiți (lider detașat, cu 55%), cumpărături mai ușor de realizat (28%), o mai bună selecție a produselor (26%) și cumpărături mai rapide (25%). Cel de-al cincilea cel mai popular factor este împărțit în mod egal între cei care spun că au ales online-ul deoarece au obținut informații mai bune în spațiul virtual și cei care spun că l-au ales pentru că fac deja achiziții în mod obișnuit din online – unul din cinci cumpărători.

De ce se preferă magazinul fizic?

– Posibilitatea testării produselor înainte de achiziție;

– Obţinerea mai rapidă a produselor;

– Rutina.

Ce nu cumpărăm online?

Conform cercetărilor, deşi au început să facă din ce în ce mai multe cumpărături online, există o serie de produse pe care românii nu le achiziţionează mai niciodată de pe net.

Există trei categorii importante ce se detaşează clar în ierarhia produselor cumpărate online. Este vorba de produse electronice, electrocasnice şi articole vestimentare/încălţăminte.

În schimb, românii nu cumpără mai niciodată online alimente, produse pentru casă sau grădină sau  mâncare pentru animale, acestea fiind în continuare luate aproape exclusiv din magazinele fizice.

Legislaţia care reglementează drepturile consumatorilor la achiziţiile online este OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii.

Pe viitor, se estimează că mediul online va continua să aibă o creştere importantă şi, în aceste condiţii în care presiunea online este în creştere, pentru a menține traficul în magazine este imperios necesar ca retailerii (în parteneriat cu producătorii) să inoveze pentru a oferi motive să fie vizitați și pentru a crește apetitul de cumpărături din magazinul lor, categoria sau marca lor.

De asemenea, pentru a reuși în viitor, retailerii trebuie să creeze o sinergie între online și offline, și asta neînsemnând neapărat diversitatea ofertei.

 

 

Citiți și despre: