Daewoo Mangalia Heavy Industries, 20 de ani de îmbunătățire continuă

01.02.2017

Șantierul naval Daewoo Mangalia este liderul european al construcțiilor de nave maritime comerciale de mare tonaj. În anul 1970 a fost înființat unul dintre cele mai mari șantiere navale ale vremii, Șantierul 2 Mai Mangalia, cel care avea să devină actualul Daewoo Mangalia Heavy Industries. Lucrările de investiții au presupus docuri, diguri, devierea DN 39, racordul cu CFR, platforme industriale, hale, un depozit de table și profile laminate, materii prime și materiale.

„Luna martie 1974 marchează începutul construcției propriu-zise a Sectorului II al Șantierului Naval Mangalia – viitorul Șantier Naval 2 Mai Mangalia. Pe 24 decembrie 1974 se emite prima autorizație de construcție pentru cea dintâi navă realizată în șantierul naval – vrachierul de 55.000 TDW “Callatis”, construit în paralel cu investiția”, susțin reprezentanții Daewoo Mangalia Heavy Industries.

De la Șantierul Naval Mangalia la Daewoo Mangalia Heavy Industries

Încă din anul 1976 se conturează profilul viitorului șantier naval. Având o suprafață de circa 56 de hectare, acesta era prevăzut cu o hală mare de construcții corp, cu o linie automatizată de tăiat și asamblat table și profile, este dotat cu poduri rulante de mare capacitate, se construiesc fabricile de oxigen și acetilenă, centrala termică, o stație de transformare, docul uscat.

Portofoliul de comenzi al noului șantier naval cuprinde atât nave militare, cât și civile – de exemplu, nava „Grigore Antipa”, un vas de intervenție pentru scafandrii la mare adâncime (120 metri), care a intrat în dotarea Centrului de Scafandri din Constanța, la finele anului 1979.

În 1978, Șantierul Naval Mangalia (Sector II) înregistrează un record prin demararea construcției celei mai mari nave militare realizate vreodată în România: crucișătorul „Mărășești”, nava amiral a Marinei Militare în perioada 1985-2001 și care, în prezent, se află încă în serviciul militar, sub clasificarea de fregată.

În schimb, vrachierul de 55.000 TDW „Danube –Sea” marchează exportul primei nave construite la Șantierul Naval Mangalia, fiind livrat către Hong Kong în anul 1980. Din acest moment, Șantierul Naval Mangalia (Sector II) devine Șantierul Naval 2 Mai Mangalia și intră în subordinea Centralei Industriale Navale Galați, având ca obiect de activitate „construcțiile și reparațiile de nave de mare tonaj, inclusiv nave speciale”.

Șantierul Naval 2 Mai Mangalia continuă realizarea navelor din seria vrachierelor de 65.000 TDW – în 1982 începe construcția vrachierului „Bechet”, livrat în 1985, în 1983 a vrachierului „Baraolt”, livrat în 1985, în 1984 a vrachierului „Bănișor”, livrat în 1986, și a vrachierului „Baia Sprie”, livrat în 1989.

În perioada 1983-1990, în tânărul șantier s-au realizat o serie de platforme marine destinate extracției și procesării hidrocarburilor. Perioada următoare – din 1984 și până la revoluția din 1989 – este marcată de demararea unor proiecte de construcții de nave din ce în ce mai mari, precum petrolierul „Biruința”, vrachierele/mineralierele „Barbosi”, „Barca”, „Blejoi”, etc..

La data de 22 ianuarie 1997 ia naștere Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), ca urmare a asocierii dintre Șantierul Naval 2 Mai Mangalia și Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering din Coreea (DSME).

Șantierul Naval „2 Mai” S.A. Mangalia deține, în această structură, 49% din acțiunile companiei, în timp ce Daewoo Shipbuilding &Marine Engineering (DSME), are 51% din acțiuni.

În scurt timp, Daewoo Mangalia Heavy Industries devine cel mai important șantier naval pentru construcția, conversia și reparația de nave din zona Mării Negre.

Evoluția noului șantier – DMHI

De-a lungul timpului, noua companie beneficiază de un vast program de investiții din partea DSME, asigurându-se astfel capacitățile optime de producție și implementare a tehnologiei avansate de construcții nave de la DSME-Coreea de Sud.

„Acest lucru a constituit o bază solidă pentru calitate și productivitate a ceea ce avea să devină șantierul naval, lider european al construcțiilor de nave maritime comerciale de mare tonaj. Ca expresie a preocupării continue și intensive pe care DMHI a acordat-o  modernizării proceselor și capacităților de producție, perfecționării abilităților tehnologice și creșterii calității, stă și investiția de după 1989 a șantierelor navale românești”, declară oficialii companiei.

La sfârșitul anului 2007, conducerea șantierului decide oprirea activității de reparații nave, în favoarea proiectelor noi, care asigurau o cifră de afaceri superioară celei realizate de serviciile de reparații. Astfel, se demarează construcția unei noi zone de asamblare blocsecții mari (NGA).

Cu o investiție semnificativă, actualul șantier pare să nu mai reamintească de ce era odată Șantierul Naval 2 Mai, mărindu-și suprafața ocupată de la 79 ha la 98 ha, iar capacitatea de producție cu mai bine de 60 %.

DMHI are o suprafață de 980.000 mp, 1.590 m de cheiuri, hale acoperite în suprafață de 95.960 mp, pe o arie de stocare de 6.500 mp (acoperită) și poate debita 15.000 tone de tablă navală/lună.

În perioada 2006-2009 începe amenajarea și punerea în funcțiune a celor mai moderne hale de sablare și vopsitorie, cu o investiție de peste 10 milioane de dolari, care respectă ultimele cerințe în domeniul protecției mediului, în timp ce anul 2010 consemnează darea în funcțiune a celei mai mari macarale portal din Europa.

DMHI – unul dintre cei mai importanți factori economici

În raportul din ianuarie 2015, publicat de prestigioasa companie specializată în monitorizarea pieței construcțiilor navale, Clarkson, Șantierul DMHI se plasa, la sfârșitul anului 2014, pe locul 39 în lume, dintr-un total de 440 șantiere navale, din punct de vedere al portofoliului de comenzi contractate. Conform acestuia, șantierul Daewoo Mangalia este pe primul loc în Europa în ceea ce privește construcția de nave maritime comerciale de mare tonaj.

„De asemenea, tot la sfârșitul anului 2014, publicația “Maritime Reporter” plasează două dintre navele construite de Daewoo-Mangalia în topul “Great Ships of 2014” : RO-Ro 6.500 CEU “Hoegh Jacksonville” și Portcontainerul de 8.600 TEU “CSAV Tyndall”, acesta fiind cele mai mari nave din categoria lor, care s-au construit vreodată în zona Mării Negre și a Mării Mediterane”, adaugă oficialii DMHI.

De-a lungul existenței sale de 20 de ani, DMHI  a livrat 155 de nave comerciale, 50 de barje, 10 nave destinate logisticii platformelor de foraj marin, 3 docuri plutitoare, o macara plutitoare și o instalație plutitoare specializată în dragare.

Pe parcursul celor 20 de ani de existență, Daewoo Mangalia Heavy Industries reprezintă atât la nivel local, cât și național, unul dintre cei mai importanți factori economici, generator de locuri de muncă, înregistrând, pe parcursul ultimilor 3 ani, un număr mediu de aproximativ 8.000 de salariați pe an pe platforma industrială a societății, atât proprii cât și colaboratori, dar și un mare contribuitor la bugetul local și cel național.

Proiecte actuale și viitoare

În prezent, portofoliul de lucrări contractate de Daewoo Mangalia este reprezentat de nouă nave de tip petrolier – cinci nave petroliere, cu clasa de gheață “1B”, pentru navigarea în zonele arctice, utilizate pentru transportarea țițeiului nerafinat (Crude oil Tanker), cu o capacitate de transport de 112,000 TDW; două nave petroliere utilizate pentru transportarea țițeiului nerafinat (Crude oil Tanker), cu o capacitate de transport de 112,000 Tone DW; două nave petroliere pentru navigarea în zonele arctice, utilizate pentru transportarea țițeiului nerafinat (Crude oil Tanker), cu o capacitate de transport de 156,000 Tone DW.

Toate navele sunt construite sub supravegherea unor societăți de clasificare precum DNV-GL, ABS și, respectiv, LR, proiectele fiind contractate cu parteneri de renume din Grecia: Tsakos Energy Navigation Limited, Minerva Marine şi Maran Gas Maritime.

„Prezentul volum de contracte acoperă parțial unele etape tehnologice și total pentru anul 2017 o serie de procese, în special cele specifice operațiunilor de armare, vopsitorie și punerea în funcțiune, testări sisteme derulate după lansarea din docul uscat al proiectelor existente. În paralel, eforturile susținute de identificare de noi zone de implicare în afaceri continuă ferm, iar încercarea de a asigura fronturi de lucru suplimentare reprezintă un deziderat fundamental pentru conducerea executivă”, declară, în încheiere, reprezentații Daewoo Mangalia Heavy Industries.

„La acest moment aniversar, Daewoo Mangalia Heavy Industries SA urează angajaților, colaboratorilor, acționarilor și tuturor celor care doresc binele acestei societăți, ca alături de conducerea executivă să putem să ne îndeplinim misiunea economică și socială față de comunitatea noastră, cel puțin în același mod ca și în trecut, iar eforturile și viziunea  fondatorilor noștri să devină o realitate cotidiană continuă a Mangaliei.” – conducerea Daewoo Mangalia Heavy Industries.

 

 

Citiți și despre: