De ce nu este bine să publicăm informaţii personale pe social media? Avertismentul Kaspersky

29.05.2017

Publicarea informațiilor sau a fotografiilor pe platformele rețelelor de socializare ca Facebook și Instagram a devenit a doua natură pentru mulți utilizatori, dar o cercetare realizată de Kaspersky Lab arată cât de multe date personale fac publice utilizatorii pe aceste platforme.

Majoritatea utilizatorilor (93%) distribuie aceste informații în mediul digital, 70% publicând fotografii sau filmulețe cu copiii lor, iar 45% – materiale video și fotografii “delicate” cu alții. Aceste obiceiuri sunt și mai răspândite în rândul tinerelor generații. În cazul lor, o bună parte dintre informațiile personale sunt accesibile persoanelor necunoscute.

Aproape jumătate dintre utilizatorii de Internet (44%) își fac publice datele, dar odată ce acestea ajung pe domeniul public, scapă de sub controlul posesorilor. Un respondent din cinci (21%) recunoaște că împărtășește date private cu persoane pe care nu le cunoaște bine sau chiar cu străini, limitându-și capacitatea de a controla modul în care acele informații sunt folosite. Astfel, utilizatorii se expun furtului de identitate sau riscului unui atac financiar, din cauza publicării unor date financiare și despre plăți (37%), a unor scan-uri după pașapoarte, permise de conducere și alte documente personale (41%) sau a parolelor (30%).

Acestea sunt rezultatele raportului Kaspersky Lab „Datele mele valoroase: potențiale pericole”, despre obiceiurile oamenilor privind informațiile pe care le fac publice. În plus, cercetarea a arătat că oamenii împărtășesc nu doar date, ci și dispozitive pe care își stochează datele, cu alte persoane. Mai exact, o persoană din 10 (10%) a spus unui necunoscut codul PIN de acces la dispozitivul folosit, iar una din cinci (22%) și-a lăsat dispozitivul neblocat și nesupravegheat, într-un grup. În plus, aproape un sfert (23%) dintre participanți au dat dispozitivul altcuiva ca să-l folosească o anumită perioadă.

“Expunerea excesivă a datelor personale este un obicei periculos”, spune Andrei Mochola, Head of Consumer Business la Kaspersky Lab. “Împărtășirea informațiilor cu alte persoane nu a fost nicicând mai simplă ca în lumea online din prezent și, din multe puncte de vedere, de aceea a fost creat Internetul. Dar dacă dezvălui prea ușor informații importante altor persoane, pierzi controlul asupra lor, pentru că nu poți să știi unde merg acele date și cum vor fi folosite. Literalmente, utilizatorii își pun datele valoroase și chiar dispozitivele care le păstrează, în mâinile altora.”

Studiul mai arată că tinerii sunt mai tentați să arate altor persoane fotografii personale, în ipostaze delicate, cu ei înșiși: 61% dintre cei cu vârste cuprinse între 16-24 de ani recunosc că fac acest lucru, comparativ cu doar 38% dintre persoanele de peste 55 de ani. Acest comportament este valabil și pentru informațiile financiare (42% dintre cei cu vârste între 16-24 de ani, versus 27% dintre cei de peste 55 de ani).

“Este complet nerealist să ne așteptăm ca utilizatorii de Internet să nu mai facă schimb de fotografii și alte informații personale, dar le recomandăm să se gândească de două ori înainte de a face publice informații în mediul online. De asemenea, îi încurajăm să ia măsuri de siguranță pentru a-și proteja datele și viața personală, dacă dispozitivele lor ajung pe mâinile cui nu trebuie”, a încheiat Andrei Mochola.

 

 

Citiți și despre: