Despre sănătatea companiilor de farmaceutice cu Actavis

30.10.2013

Actavis, în top trei companii de medicamente generice la nivel mondial. Actavis România este parte a grupului Actavis, Inc. (NYSE:ACT), lider mondial în rândul companiilor internaţionale de farmaceutice integrate și al treilea cel mai mare producător de medicamente generice din lume. Compania este axată pe dezvoltarea, producţia şi distribuţia produselor farmaceutice generice, biosimilarelor şi a produselor inovative.

Istoria Actavis a început acum mai bine de 55 de ani, mai exact în anul 1956 când, în Islanda a luat ființă o companie locală ce număra la acel moment doar 156 de angajați. După 25 de achiziții la nivel global, compania a crescut și a ajuns la nu mai puțin de 11.000 de angajați anul trecut, acoperind mai bine de 40 de țări din întreaga lume. “Actavis s-a oprit și asupra României, unde a găsit compania Sindan. Aceasta avea, în anul 2006, o experiență de 15 ani în zona oncologiei. Pornită în anul 1991 pe platforma de cercetare a Institutului Oncologic București, compania deţinea la acel moment o puternică prezență pe piața din România, fiind lider pe segmentul dezvoltării, producției și comercializării de produse oncologice generice, dar în același timp exportând produsele fabricii de la București într-o serie de țări din spațiul European și nu numai. Actavis România avea să devină centrul de excelență al grupului în zona oncologiei, practic piatra de temelie a acestui segment de business în cadrul Grupului”, ne-a declarat Ana Maria Drăgănică, Manager Comunicare Actavis România.

A treia cea mai mare companie de generice

Anul trecut a fost unul foarte important pentru companie. Actavis și-a unit forțele cu Watson Pharmaceuticals din Statele Unite ale Americii, iar asta a condus la a treia cea mai mare companie de medicamente generice din lume, cu peste 17.000 de angajați, o prezență în peste 60 de state ale lumii și deservind peste 5 miliarde de clienți potențiali. “Dacă ar fi să rezum, istoria Actavis este una a determinării, a provocărilor cărora le-am făcut față cu succes, a efortului de echipă și a oportunităților pe care le-a fructificat de fiecare dată”, ne-a explicat  Ana Maria Drăgănică.

Pe plan local 

În România, Actavis a fost recunoscut de-a lungul ultimelor două decenii ca lider în producția, distribuția și comercializarea genericelor oncologice. Valoarea tranzacției din 2006, când grupul Actavis a intrat în România, s-a ridicat la 147,5 milioane de euro.

“Odată cu integrarea în grupul Actavis și provocarea introducerii pe piața din România a medicamentelor aflate în portofoliul global al Grupului care se adresează tuturor ariilor terapeutice importante (sistem cardiovascular, sistem nervos central, antiinfecţioase, sistem digestiv, sistem respirator, dar și o gamă în extindere de OTC-uri), ne-am propus să construim un nume și în zona de retail, dincolo de prezența noastră puternică în spitale. Ne-am propus așadar să dezvoltăm portofoliul de produse pe care le comercializăm în România, să fim printre liderii pieței de generice, să răspundem cât mai bine nevoilor identificate la nivelul pieței farmaceutice și al pacienților, să devenim furnizorul preferat al clienților noștri și un partener de încredere. Dincolo de aceste obiective de business însă, punem în centrul eforturilor noastre pacientul și satisfacerea nevoilor sale, acordând o mare importanță comunităților în care ne desfășurăm activitatea, sprijinind și chiar inițiind o serie de proiecte de CSR în domeniile academic, sportiv, al sprijinirii asociațiilor de pacienți și așa mai departe”, ne-a declarat  Ana Maria Drăgănică, Manager Comunicare Actavis România, care adăugă faptul că la nivel local, în rândul publicului larg, au în primul rând notorietate medicamente precum Troxevasin (troxerutin gel și capsule), Adagin (ibuprofen), Almagel, Aspifox (acid acetilsalicilic) și Dulsifeb (paracetamol).

Din România, peste granițe

Domeniul teraputic cel mai bine acoperit de Actavis România este oncologia, spun oficialii companiei, dar asta nu înseamnă că nu există planuri de dezvoltare pe alte segmente. “Ne focusăm pe dezvoltarea și a celorlalte segmente, cu precădere sistem nervos central, sistem cardiovascular și sistem respirator, unde am lansat numeroase produse în ultimii ani. De asemenea, am investit și vom continua să investim resurse importante în dezvoltarea segmentului de produse OTC (medicamente eliberate fără prescripție medicală), unde ne dorim o creștere puternică în următoarea perioadă. Recent, am lansat o gamă destinată Sănătății Femeii, Ferlidona, special dezvoltată pentru femeile care sunt preocupate de sănătatea lor”, ne-a declarat Ana Maria Drăgănică, Manager Comunicare Actavis România.

Cu o tradiție importantă, unitatea de producție de la București produce medicamente oncologice generice de cea mai înaltă calitate care ajung în aproape 60 de țări. “Toate unitățile de producție din cadrul grupului global Actavis (30 de facilități de producție cu o capacitate de 44 de miliarde de unități), prezente practic în întreaga lume, sunt certificate de către cele mai prestigioase autorități din domeniu. De asemenea, în cadrul grupului funcționează 18 centre de dezvoltare și cercetare, specializate pe diverse categorii de produse, cu obiectivul de a anticipa nevoile viitoare ale pacienților la nivel global și a identifica cele mai bune soluții care să vină în întâmpinarea acestora. Cât despre unitatea de producție de la București, aceasta are o tradiție și un track-record impecabil (nicio problemă de calitate) de peste 20 de ani. Fabrica produce medicamente oncologice generice de cea mai înaltă calitate, având certificări acordate de cele mai exigente autorități din domeniu, atât din România unde suntem compania care a primit în premieră certificare GMP (Good Manufacturing Practice) pentru toate liniile de producție încă din anul 2000, cât și la nivel internațional: FDA pentru piața din SUA, MHRA din Marea Britanie pentru Europa, PMDA – Japonia, TGA – Australia, Egipt, Iran sau Zona Golfului, dar și foarte multe altele. În prezent, medicamentele produse în cadrul acestei unități sunt distribuite către aproape 60 de state ale lumii, pe cinci continente. Cele mai mari piețe ale noastre sunt cele din Statele Unite și Japonia”, ne-a povestit Ana Maria Drăgănică.

 Contact cu autoritățile

În prezent, compania Actavis este membră a Asociației Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR), organism care reunește cele mai importante companii românești active în industia de generice locală. “Ca parte a APMGR, suntem în contact constant cu autoritățile din domeniu, țintind să devenim împreună o voce puternică, un partener cu o contribuție importantă la tot ceea ce înseamnă măsuri legislative sau administrative care afectează sectorul farmaceutic”, declară Ana Maria Drăgănică, Manager Comunicare Actavis România, care este de părere de asemenea că încurajarea consumului de medicamente generice poate aduce cu sine disponibilizarea unor sume considerabile din cadrul bugetului sănătății care pot fi direcționate către susținerea introducerii de molecule de ultimă generație, medicație modernă pentru care investițiile în cercetare și dezvoltare sunt unele semnificative.

Efectele taxei clawback 

Taxa clawback a fost introdusă pentru prima dată în anul 2009. De atunci și până în prezent ea a suferit o mulțime de modificări, dar a rămas un procent aplicat la vânzările înregistrate de producători pentru medicamentele aflate pe listele de compensare.  “APMGR a prezentat în numeroase rânduri elementele care fac din această taxă o povară fiscală suplimentară, subliniind caracterul său inechitabil (taxa se aplică similar tuturor producătorilor, indiferent de creșterea vânzărilor de medicamente înregistrată de fiecare companie) și nepredictibil, formula de calcul care se aplică având la bază întreg consumul de medicamente compensate într-un trimestru în piaţa farmaceutică, parametru imposibil de controlat sau calculat de fiecare producător. În plus, aceasta este aplicată companiilor ca producător dar are ca bază de impozitare prețul de raft, care include adaosul distribuitorului și adaosul aplicat de farmacii (doar recent a fost exclus din calcul TVA-ul, care figura și el în variantele inițiale). Producătorii de medicamente cu preț accesibil precum Actavis resimt mult mai puternic impactul negativ al taxei clawback în condițiile în care aceasta include și marjele distribuitorilor şi farmaciilor. Datorită mecanismului de stabilire a prețului la medicamente în România, aceste marje au o pondere semnificativ mai mare în cazul medicamentelor generice comparativ cu cele inovatoare. Întrucât marjele practicate în acest moment reprezintă însumat 38% din preţul de raft al medicamentelor generice, producătorii ca noi plătesc în mod injust sume mult mai mari sub forma taxei clawback”, ne-a explicat Ana Maria Drăgănică, Manager Comunicare Actavis România. “Genericele reprezintă, în volum, două treimi din tratamentele utilizate în prezent de pacienţii din România, dar cheltuielile corespunzătoare acestor tratamente reprezintă sub 30% din valoarea totală anuală de medicamente compensate și gratuite. Riscurile pot fi dintre cele mai semnificative. Practic, niciun producător nu va putea susține în portofoliul său, pe termen lung, produse la care nu se recuperează nici măcar investiția făcută prin costurile de producție, principalul afectat fiind pacientul care nu va mai avea acces la medicația necesară”, este de părere Ana Maria Drăgănică.

Între 13 și 15 produse lansate anual 

Actavis a lansat în ultimii ani între 13 și 15 produse noi an de an, iar planurile de viitor presupun noi linii pentru dezvoltarea companiei. “Un lucru este cert: compania Actavis va continua să se dezvolte, să conteze în peisajul farmaceutic românesc, dar și la nivel internațional, ca parte a unei companii multinaționale aflate pe locul trei în industria generică globală. Vom continua să ne eficientizăm portofoliul de produse pentru a răspunde cât mai bine nevoilor pacienților, vom continua să lansăm produse noi în fiecare an (în medie 13-15 produse anual, similar tendinței ultimilor ani), vom urmări și mai departe să fim un partener de dialog puternic pentru autorități și pentru colegii din industrie, un angajator preferat și o companie a cărei implicare la nivelul comunității este una care contează”, este de părere Ana Maria Drăgănică, Manager Comunicare Actavis România.

Medicamentele generice vs. originale

“EMA (European Medicines Agency) a definit medicamentul generic ca fiind <echivalent al unui medicament patentat>, numit medicament de referinţă. Medicamentul generic trebuie să conţină aceeaşi substanţă activă, să fie utilizat în aceleaşi doze şi pentru tratarea aceloraşi afecţiuni ca medicamentul de referinţă. Acesta poate avea nume şi aspect (culoare, formă) diferite faţă de analogul său patentat. În plus, ceea ce aduce nou și foarte important medicamentul generic este accesul extins al pacienților la tratament, în aceleași condiții de eficacitate ca în cazul medicamentelor originale. Prin prețurile cu cel puțin 35% mai mici decât cele ale originalelor, genericele dau posibilitatea plătitorilor (guvernelor dar și pacienţilor înșiși) să acceseze resursele financiare pe care le au la dispoziție într-un mod mult mai eficient: practic, aceleași sume acoperă un necesar mai mare de medicație (foarte pe scurt spus). În același timp, disponibilizarea unor sume importante de bani în cadrul bugetelor de stat dau posibilitatea redirecționării acestora spre acoperirea costurilor aferente consumului dat de introducerea unor molecule noi, terapii moderne și foarte costisitoare, pentru care nu există echivalent generic. Astfel, încurajarea penetrării genericelor asigură practic sustenabilitatea introducerii medicației de ultimă oră pentru tratamentul unor afecțiuni care necesită o astfel de abordare”, ne-a declarat Ana Maria Drăgănică, Manager Comunicare Actavis România.

Citiți și despre: