Doar 381 de şcoli au accesat fonduri pentru lucrările necesare obținerii autorizației sanitare

12.09.2016

Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) a comunicat tuturor unităților de învățământ eligibile că termenul de solicitare a finanțării pentru lucrări necesare obținerii autorizației sanitare de funcționare se prelungește până la data de 20 septembrie 2016.

Astfel, având în vedere preocuparea conducerii Ministerului Educaţiei pentru desfăşurarea în cele mai bune condiții a activităţii şcolare, MENCŞ va acorda tot sprijinul necesar MDRAP în vederea accesării fondurilor necesare îndeplinirii condiţiilor de obținere a avizelor sanitare de funcţionare.

Decizia a fost luată pentru a da posibilitatea unui număr cât mai mare de unități să demareze în acest an intervențiile de acest fel, ca urmare a faptului că sumele alocate cu această destinație nu au fost solicitate în integralitate. Este vorba de fonduri în valoare 800.000.000 lei, alocate prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), reprezentând circa 66% din bugetul programului.

Astfel, din 3.471 de unități de învățământ eligibile, 381 sunt, în prezent, incluse la finanțare prin PNDL cu suma de 257.879.369,34 lei (alocare financiară pe perioada 2016-2019), pentru lucrările necesare obținerii autorizației sanitare. Pentru alte 1.043 de unități de învățământ, unitățile administrativ-teritoriale (uat) și prefecturile au comunicat că nu se solicită finanțare, restul de 2.047 fiind unități pentru care cererea de finanțare nu a fost depusă sau a fost depusă cu documentație incompletă.

Alte 21 de unități de învățământ sunt, în acest moment, introduse la finanțare prin PNDL cu alocație parțială în sumă de 10.720.860,00 lei, pentru perioada 2016-2019, pentru lucrări din altă categorie decât cele necesare obținerii autorizației sanitare de funcționare.

O primă analiză arată că principala cauză a slabei accesări a fondurilor disponibile este legată de capacitatea administrației locale: unele primării, mai ales din mediul rural, fie au capacitate redusă de a pregăti proiecte, fie derulează lent procesul de pregătire a lor, fie au o altă prioritizare a solicitărilor de finanțare. Această problemă este întâlnită nu doar în cazul școlilor, ci în general pentru investiții în plan local.

Guvernul va analiza în cel mai scurt timp măsuri pentru a sprijini autoritățile locale în pregătirea de proiecte, două posibile soluții fiind formarea de echipe centrale de asistență tehnică și a dezvoltarea unor proiecte-tip, acolo unde este aplicabil.

În plus, Ministerul Educaţiei urmează să finalizeze maparea stării tuturor unităților de învățământ din România (condiționalitate ex-ante pentru utilizarea fondurilor europene în domeniul educației). Rezultatul va fi accesul la date actualizate a stării infrastructurii din educație și a cauzelor acesteia.

 

 

Citiți și despre: