Educaţia în străinătate: Câţi bani cheltuie părinţii pentru a-şi trimite copiii la şcolile din afara ţării?

29.06.2015

Exportul de creiere româneşti reprezintă o afacere care a crescut cu 381% în ultimii cinci ani: de la medici, IT-işti, la asistente medicale şi muncitori în construcţii şi agricultură, ne-am obişnuit să vedem cum, în fiecare an, zeci de mii de români iau calea Europei.

În plus, mai nou, tot mai mulţi copii şi adolescenţi îşi caută destinul în alte ţări. Potrivit unei analize realizată de experţii de la KeysFin, piaţa serviciilor de educaţie în străinătate a crescut cu o rată de-a dreptul fulminantă, de 381% în ultimii cinci ani.

„Pe noi, şcoala nu ne-a pregătit pentru trecerea de la comunism la capitalismul sălbatic, pentru traiul pe credit şi mai ales pentru criză. Ne-am adaptat din mers, am improvizat, am învăţat mai mult la „şcoala vieţii” decât pe băncile şcolii cum să ne descurcăm într-un prezent instabil şi cu perspectiva unui viitor imprevizibil. Pentru copiii noştri, situaţia este cu totul alta. Dincolo de faptul că s-au născut într-o altă lume, departe de privaţiunile regimului ceauşist, au învăţat din experienţa noastră şi au primit şansa de a-şi exploata şi dezvolta abilităţile în şcolile din Occident”, explică specialiştii KeysFin, .

Mii de copii care au ales să înveţe

Datele statistice din piaţa serviciilor de educaţie în străinătate arată că, per ansamblu, sunt câteva mii de copii şi adolescenţi care, în ultimii ani, au ales să înveţe sau să meargă în vacanţe de studiu în şcolile din Uniunea Europeană.

Dovada pentru acest lucru constă în faptul că cele mai importante 16 firme care activează în domeniu au reuşit să îşi extindă afacerile de la 3,6 milioane de lei în anul 2010, la 17,2 milioane de lei, anul trecut.

 „Evoluţia fulminantă a pieţei, care a marcat o creştere de 381% în ultimii cinci ani, demonstrează că românii au devenit tot mai interesaţi să îşi trimită copii la studii în Occident, încercând să le dea un imbold spre o viaţă mai bună”, afirmă analiştii KeysFin.

Astfel, luând în calcul cifra de afaceri comună a acestor companii, putem trage concluzia că părinţii au cheltuit peste 51,8 milioane de lei pentru a le asigura copiilor lor şansa de a experimenta educaţia occidentală.

Un adevărat export de creiere

„Asistăm la un adevărat export de creiere, susţinut în primul rând de părinţi, dar şi de instituţiile de învăţământ occidentale prin intermediul burselor pentru cei merituoşi. Este un rezultat direct al lipsei de performanţă a sistemului educaţional românesc dar şi al integrării europene, al globalizării”, spun experţii care susţin că fenomenul se va amplifica în viitor.

Prin companiile cele mai cunoscute din această piaţă se numără IntegralEDU, Mirunette International Education SRL, Seytour SRL si Educatia SRL. Toate aceste firme au înregistrat creşteri spectaculoase în ultimii ani, de 150-200%, pe fondul dezvoltării serviciilor şi interesului tot mai mare al românilor pentru educaţia şi pregătirea cu iz occidental.

„Estimările legate de dimensiunile şi dinamica pieţei sunt relative, în condiţiile în care activităţile specifice variază de la activităţile şcolare la componenta turistică. Interesant este că, dincolo de aceşti bani, există o altă parte importantă reprezentată de sumele pe care părinţii le plătesc pentru plata studiilor şi care nu sunt evidenţiate în contabilitatea firmelor româneşti. Vorbim de sume de câteva milioane de euro annual, care trec direct din conturile părinţilor în cele ale instituţiilor de învăţământ”, afirmă experţii KeysFin.

Primul pas către o educaţie în Occident

Atunci când aleg să îşi canalizeze copiii spre o educaţie în Occident, primul pas îl reprezintă tabăra şcolară, o activitate menită să-i ofere copilului „gustul” educaţiei la alt nivel.  Sunt zeci de oferte în această perioadă, de la tabere în SUA, Marea Britanie, Franţa, Elveţia, Germania, Italia etc.

 „Tabăra îi oferă copilului experienţa studiului într-o şcoală din străinătate pe durata a 2, 3 sau 4 săptămâni, îi oferă cunoaştere în ceea ce priveşte programele de studiu oferite de liceele din străinătate, îi trezeşte curiozitatea şi entuziasmul”, afirmă Teodora Răducanu, Secondary Education Coordinator la IntegralEdu, unul dintre principalii jucători din piaţă.

După ce şi-au trimis copiii în tabără, dacă vor să meargă mai departe, părinţii pot alege ofertele educaţionale, de la şcoala primară la liceu şi facultate, toate bineînţeles contra cost.

 

 

Citiți și despre: