EY: Noile reguli privind TVA-ul – o problemă fiscală pentru companii

23.05.2014

Plata TVA pentru produsele digitale furnizate pe cale electronică către consumatorii din UE va deveni o problemă fiscală, în condiţiile în care începând cu ianuarie 2015, colectarea taxei pe valoare adăugată se va face din statul membru în care este stabilit beneficiarul.

Jean-Marc Cambien, Tax Partner în cadrul EY România, a explicat că astfel companiile care furnizează servicii pe cale electronică, servicii de telecomunicaţii, radiodifuziune şi televiziune (BTE – broadcasting, telecommunications, electronic services) vor colecta TVA din statul membru în care este stabilit beneficiarul, aceasta fiind o consecinţă a modificării regulilor privind locul prestării acestor servicii către consumatori finali (B2C), atât de către prestatorii stabiliţi în UE, cât şi de către prestatorii stabiliţi în afara spaţiului Uniunii.

“Orice companie care vinde către consumatorii din UE produse digitale cum ar fi ziare, muzica, software, jocuri, e-books, filme online, televiziune, telefonie sau e-banking va fi vizată de noile reguli din pachetul TVA 2015”, a declarat acesta.

Companiile din UE, cele mai afectate

Conform lui, cei mai afectaţi de noile reguli vor fi prestatorii stabiliţi în Uniunea Europeană, care în prezent aplică taxa pe valoare adăugată din staul membru în care sunt stabiliţi, indiferent de locul unde este localizat consumatorul.

De exemplu, un cetăţean din Germania care cumpără anul acesta un antivirus din România plăteşte TVA-ul la nivelul din România (de 24%, în condiţiile în care taxa pe valoarea adăugată în Germania este de 19%). De la 1 ianuarie 2015, pentru cetăţeanul german, în aceeaşi situaţie dată, se va aplica TVA de 19%, chiar dacă face achiziţia din ţara noastră.

“În noul context, comercianţii de produse digitale, care au ales jurisdicţii ce au cote scăzute de TVA pentru a reduce costul cu TVA (şi pentru a obţine, astfel, un avantaj competitiv), se vor afla în situaţia în care jurisdicţia aleasă nu mai prezintă interes din acest punct de vedere. Pe de altă parte, pentru prestatorii stabiliţi în ţări cu o cotă ridicată a TVA, pachetul de TVA 2015 ar putea reprezenta o oportunitate de extindere a vânzărilor în regiuni în care nivelul TVA este mai scăzut”, a explicat reprezentantul EY.

Pentru a simplifica procesul, va exista un Ghişeu Unic care va permite depunerea unui singur decont de TVA, consolidat, pentru declararea tuturor serviciilor şi plata TVA într-un singur stat.

Chiar dacă sistemul permite o oarecare simplificare a procesului, impactul noilor prevederi depăşeşte sfera fiscalităţii, fiind afectat întregul lanţ operaţional.

Cinci arii de impact

EY România a identificat cinci arii de impact privind noile reglementări. În primul rând este vorba despre nivelul preţurilor şi canalul de distribuţie a produselor.

“Companiile vizate trebuie să revizuiască strategia de vânzări pe termen lung (menţinerea preţurilor neschimbate în condiţiile modificării marjei de profit aplicabile, faţă de modificarea preţurilor)”, spune Jean-Marc Cambien.

Astfel, companiile din România s-ar putea afla în situaţia de a putea reduce preţurile produselor digitale sau de a păstra preţurile în condiţiile creşterii imediate a profitabilităţii, însă apare întrebarea legată de ce se întâmplă cu clienţii care la 1 ianuarie 2015 vor avea deja abonamente încheiate pe vechile preţuri, în baza unui contract anterior.

În al doilea rând, companiile vor trebui să revizuiască contractele aferente întregului lanţ de distribuţie şi trebuie să se ia în considerare şi aspectele legate de confidenţialitatea datelor cu caracter personal.

În plus, va fi necesară adaptarea proceselor şi procedurilor IT pentru a putea obţine toate informaţiile pentru a determina în mod corect locul în care este stabilit consumatorul şi cotele de TVA aplicabile acolo.

A patra arie de impact este reprezentată de experienţa de cumpărare a clienţilor, în condiţiile în care comercianţii ar trebui să evalueze impactul schimbării preţurilor asupra deciziilor de cumpărare. Şi, nu în ultimul rând, trebuie luat în calcul şi riscul valutar, mai ales că nu trebuie neglijate ţările în care nu a fost adoptată moneda euro.

“Deşi, până în acest moment, nu avem detalii cu privire la modul de aplicare practică a pachetului de TVA 2015 (modul de funcţionare a Ghişeului Unic, înregistrarea în scopuri de TVA şi plata TVA) de către comercianţii români de produse digitale, aceştia trebuie să fie pregătiţi din punct de vedere operaţional pentru a face faţă noilor reguli la 1 ianuarie 2015”, a mai spus specialistul EY România.

Citiți și despre: