Fabrica De Ambalaje Exonia îmbracă orice produs “la patru ace”

Fabrica De Ambalaje Exonia îmbracă orice produs “la patru ace”

01.04.2015

Compania studiază posibilitatea deschiderii unui punct de lucru în Londra. Cele mai bune idei de afaceri vin de la găsirea unei soluții potrivite la o problemă sau o nevoie acută descoperită de un antreprenor. Foarte concis, aceasta este și povestea Fabricii de Ambalaje Exonia, care s-a transformat dintr-un proiect ambițios, într-o afacere de succes recunoscută peste granițe.

Povestea Exonia începe în anul 2000, când Tiberiu Paul Stoian a terminat Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor în cadrul Universităţii “Alexandru Ioan Cuza” din Iași și a deschis în același oraș primul magazin de echipamente IT sub marca ArtisDesign. Cum rețeaua de magazine ajunsese la nouă unităţi şi genera un consum de aproximativ 45.000 de sacoşe personalizate lună de lună, era necesar un furnizor serios de ambalaje. După ce a primit, în repetate rânduri, sacoşe ce prezentau multiple defecte, furnizate de diverși producători români, şi după ce au experimentat întârzierile termenelor de livrare ale produselor venite din Turcia, antreprenorul român a descoperit o nouă nișă pentru o afacere la început de drum.

Lansarea unei fabrici de ambalaje în România, care să ofere clienţilor atât calitate, cât și un preț corect și un timp de livrare cât mai scurt, a fost primul pas. “Această viziune a devenit misiune şi s-a materializat prin fondarea în 2003 a companiei Reklama Shop Packaging S.A., primul furnizor capabil să ofere beneficiarilor ambalaje complexe care nu puteau fi fabricate în România. Era o nişă destul de îngustă, dar în care noi am investit resurse pentru a o dezvolta. Din 2003, compania Reklama Shop Packaging, actualmente Exonia Holding S.A., a început importurile masive de ambalaje imprimate la un nivel calitativ net superior, în special din Turcia, Grecia şi Italia. Din raţiuni legate de reducerea timpilor de livrare şi a costurilor am trecut la al doilea nivel din proiectul nostru, ideea unei fabrici proprii în care să putem controla întregul flux productiv de la recepţionarea materiei prime, până la imprimare şi confecţie sub formă de pungi, sacoşe, plicuri pentru curierat si multe alte ambalaje”, ne-a declarat Tiberiu Paul Stoian, executive managerul Exonia Holding S.A..

Extindere

Gama de produse s-a diversificat organic, odată cu cererea în creștere a clienților, iar anul 2010 a marcat un alt pas important pentru companie: achiziţia companiei Foly Plast, unul dintre producătorii recunoscuţi regional pentru calitatea sacilor de polietilenă fabricaţi.

Tot în 2010, Exonia a achiziţionat şi parcul de utilaje al companiei Moldo Plast, combinat de mase plastice cu o veche tradiţie în producţia unei game extrem de mari de repere din plastic. “Toate aceste investiţii au condus la următorul eveniment important din istoria companiei, şi anume rebrandingul acesteia. Personal, m-am implicat foarte mult în acest proiect la care am lucrat cu specialişti în domeniul brandingului şi poziţionării. Am studiat atent ideea modificării denumirii companiei şi a logo-ului acesteia, astfel încât să transmită cât mai corect mesajul care doream să ajungă la beneficiari. Astfel a apărut Fabrica De Ambalaje Exonia şi sloganul nostru: <ambalaje remarcabile>, ambele mărci înregistrate”, a adăugat oficialul Exonia.

Dacă la lansare, compania număra doar șapte angajați, dintre care patru specialiști în vânzări și trei pe partea administrativă, acum nu mai puțin de 65 de persoane au poziții strategice, ocupând funcții importante pentru dezvoltarea afacerii, de la producție, la design, marketing și logistică.

Peste 500 de tipuri de ambalaje

Exonia oferă soluții de ambalare profesioniste pentru diferite domenii de aplicabilitate. De la companii din FMCG, până la societăți care își desfășoară activitatea în industrii diferite, toate domeniile sunt acoperite cu succes.

În prezent, portofoliul Exonia este format din ambalaje flexibile realizate din polietilenă, polipropilenă, hârtie şi combinaţii ale acestora. Gama de ambalaje este vastă, reprezentând peste 500 de tipuri diferite de ambalaje pentru domenii de aplicabilitate precum ambalaje pentru panificaţie, patiserie şi cofetărie, ambalaje pentru fast-food, catering, rotiserii, simigerii, pizzerii şi alte unităţi de alimentaţie publică, ambalaje pentru produse congelate sau refrigerate: legume, fructe sau carne congelată, ambalaje pentru gustări şi snacks-uri: de la pungi pentru pufuleţi sau pufarine până la ambalaje pentru biscuiţi, napolitante sau croissante, ambalaje pentru industria pharma şi nu în ultimul rând, ambalaje industriale pentru adezivi, chituri, peleţi sau pământ de flori.

O categorie specială este cea a sacoşelor personalizate, realizate din polietilenă, adică sacoşele tip banană, maieu, cu mâner aplicat sau sacoşele de hârtie. “În ultimii ani, tot mai multe companii au realizat potenţialul imens al acestor ambalaje ca şi instrumente de marketing. Industia FMCG a fost prima care a folosit şi a acordat importanţă sacoşelor personalizate. Sacoşa oferă posibilitatea de a evidenţia consumatorilor un mesaj al brandului chiar şi dincolo de magazin. Sesizând acest avantaj al sacoşelor ne-am concentrat atenţia asupra acestei categorii de ambalaj şi ne-am perfecţionat în ştiinţa şi arta producerii sacoşelor perfecte pentru clienţii noştri. Proiectele noastre sunt întotdeauna unicat, fie că lucrăm pentru DANONE sau doar pentru un magazin de convenienţă local”, ne-a explicat executive managerul Exonia.

Un alt tip de produs de ambalaj foarte solicitat în România este cel destinat produselor refrigerate şi congelate. Pungile şi sacii din polietilenă LDPE Arctika pe care le produce Exonia sunt potrivite pentru depozitarea şi transportul produselor congelate. “După cum arată şi denumirea, ambalajele rezistă la temperaturi scăzute, la refrigerare şi congelare până la -40 de grade Celsius. Suntem deja furnizorul acreditat al unora dintre cei mai importanţi procesatori pe piaţa produselor din carne de pui, peşte, porc, legume congelate sau chiar ambalatori de gheaţă la pungă”, a adăugat Tiberiu Paul Stoian.

De asemenea, compania oferă ambalaje speciale pentru industria farmaceutică, precum punguţele de hârtie satinată în care sunt oferite medicamentele pacienţilor sau ambalaje tip filme complexe laminate, care permit ambalarea specială și care au un sistem ce prelungeşte semnificativ termenul de valabilitate al produselor. “Nu în ultimul rând, soluţiile de ambalare pentru produse industriale sau de <HomeCare> reprezintă o pondere importantă. În această categorie intră soluţiile de ambalare pentru materiale de construcţii, gleturi, adezivi, chituri, saci pentru peleţi sau chiar saci pentru pământ de flori. Din categoria ambalajelor pentru produse de <HomeCare> fac parte pungile şi baxurile pentru hârtie igienică, prosoape de bucătărie, pungile şi foliile pentru ambalarea automată a detergenţilor sau a şerveţelelor uscate sau umede”, ne-a explicat conducerea companiei.

Exonia nu oferă doar produse, ci și servicii, precum cel de Creație Design şi Optimizare DTP, serviciu ce este oferit în mod gratuit clienților.

Standarde înalte

Exonia s-a poziţionat pe piaţa ambalajelor din România stabilind noi standarde în ceea ce priveşte calitatea ambalajelor. Dacă până în anii 2000 existau ambalajele româneşti de o calitate redusă şi ambalajele de calitate superioară importate din Turcia, Grecia şi Italia, clienţii neavând decât una dintre aceste două alternative, dezvoltarea Fabricii De Ambalaje Exonia a oferit ambalaje de cea mai bună calitate produse de români, în România.

În prezent, compania beneficiază de cea mai performantă tehnologie de imprimare flexografică în policromie, maşini de imprimat şi laminat pentru polipropilenă (BOPP), polietilenă (PE) şi folii metalizate, maşini performante de lipit, embosat şi debitat polietilena, hârtia plastifiată sau filmele multistrat laminate. Ambalajele sunt 100% reciclabile şi întrunesc condiţiile Certificatelor de Calitate: ISO9001, LAREX, DSV, EuroECO sau OxoBIO şi sunt livrate beneficiarilor exclusiv însoţite de Certificat de Conformitate și Garanţie. Nu în ultimul rând, Exonia este furnizor Certificat Excellent SME de Coface România, ceea ce confirmă o companie solidă şi sigură din punct de vedere financiar şi comercial. “Clienţii şi partenerii noştri ştiu deja că fiind producători, controlăm trasabilitatea pe fluxul de producţie de la procesul de extrudare a foliilor până la procesul de imprimare şi confecţie. Astfel asigurăm şi menţinem constant un înalt nivel al calităţii. Pentru îndeplinirea obiectivelor legate de calitatea ambalajelor, ne aprovizionăm cu materii prime de la furnizori profesionişti şi extrem de serioşi din România, Uniunea Europeană dar şi din Taiwan. Deşi în multe activităţi productive este notorie practica de a alege preţul cel mai mic la achiziţia materiilor prime, noi am ales întotdeauna furnizorii cu preţul corect, care oferă cel mai bun raport preţ / calitate şi cel mai bun pachet de produse şi servicii asociate achiziţiei. Ne place să spunem că ne alegem furnizorii care ne împărtăşesc viziunea”, explică executive managerul Exonia.

În proporţie de aproximativ 60%, materia primă este importată de la producători specializaţi din Europa, precum Italia, Belgia sau Austria ori Polonia. Pe plan intern, Exonia este un beneficiar al rafinăriei Rompetrol Petromidia, de unde se achiziționează granulele de polietilenă, care după procesul de topire se transformă în folii de diverse dimensiuni şi grosimi. Alţi furnizori de încredere ai fabricii sunt MolTVK Petchem România, Kasakrom Chemicals, DruckFarben România, Euroink România, FanCurier sau Gebruder Weiss.

Tehnologii 

Ambalajele furnizate de Fabrica De Ambalaje Exonia parcurg un proces de producţie integrat de la concept, design, materie primă până la imprimare şi confecţie. Încă din faza de concept şi design se utilizează cele mai performante soluţii software pentru editare grafică. “Suntem probabil singura fabrică de ambalaje din Romania capabilă să pună la dispoziţia beneficiarului o simulare computerizată 3D de înaltă definiţie a ambalajului care va fi disponibil în format fizic, abia după producţie. Astfel, comunicăm foarte eficient cu beneficiarii, direct pe simularea tridimensională a ambalajului şi îl optimizăm împreună, în acord cu exigențele de eleganţă şi funcţionalitate”, declară oficialul Exonia.

O altă tehnologie importantă folosită este realizarea proof-urilor. Acestea reprezintă simulări ale graficii viitorului ambalaj, tipărite cu o imprimantă specială, de foarte mare rezolutie, care imită perfect tiparul flexographic, permiţând astfel clientului să perceapă calitatea imprimării ambalajului final, fie că este o sacoşă, o pungă pentru produse de panificaţie sau o pungă pentru pui congelat. “Nu intenţionez să detaliez foarte mult procesul tehnologic, însă, etapele principale, explicate simplu, sunt chiar interesante. Procesul de extrudare presupune ca granulele de polietilenă să fie introduse într-un dispozitiv care le topeşte la temperatură ridicată. Ulterior, se obţine folia sub forma unui tub cu diametrul şi grosimea variabile în funcţie de solicitările beneficiarilor şi paticularităţile viitoarelor ambalaje. Dimensiunea şi grosimea filmului este controlată electronic foarte strict, fiind monitorizaţi factori esenţiali ca: viteza, deschiderea, temperatura şi presiunea din interiorul <tubului>. În final, folia astfel obţinută este rulată pe bobine de diverse dimensiuni, care ulterior vor fi imprimate şi confecţionate sub formă de pungi, sacoşe sau alte ambalaje. La imprimare, folia este iniţial tratată electrostatic şi ionizată. Acest procedeu foarte important este cunoscut ca şi tratament Corona, iar omiterea sa nu ar permite aderenţa vopselelor la folie. Plăcile flexografice cu care se imprimă sunt păstrate atent în arhivă pentru a fi ferite de lumină, umiditate. Fiecare culoare necesară imprimării, se inserează într-o cuvă individuală a maşinii de imprimat. Vopseaua este preluată din cuvă de către tamburii aniloxi şi cu ajutorul clişeelor flexografice ea ajunge pe folia tratată în vederea imprimării. Astfel, pe folie este imprimată <amprenta> imaginii aferentă fiecărei culori. Suprapunerea tuturor culorilor formează imagini minunate care impresionează consumatorii produsului ambalat”, povestește Tiberiu Paul Stoian, executive managerul Exonia. 

Dotarea fabricii cu noi utilaje este necesară și permanentă. Anticipând tendinţele în acest domeniu, finalul anului trecut a adus o investiție de peste 130.000 de euro. A fost achiziționat un echipament performant, care permite confecționarea de şapte modele noi de ambalaje inovative, cu o productivitate foarte mare, element fundamental pentru obţinerea unui raport bun preţ / calitate. „Ne mândrim că furnizăm ambalaje remarcabile unor companii renumite la nivel naţional, european şi chiar mondial: Tymbark, URBB Tuborg, Ferroli, Albrau, Dedeman, Fiterman Pharma, cele mai cunoscute lanţuri farmaceutice din România, C&A, Asil Group și mulți alții”, a adăugat conducerea Exonia.

Distribuție

Fabrica De Ambalaje Exonia Holding colaborează cu distribuitori autorizaţi din toată România, dar şi cu o serie de distribuitori sau agenţii de publicitate din Uniunea Europeană. Cu politici comerciale speciale, distribuitorii au la dispoziţie materiale de marketing şi informative astfel încât să ajungă în piaţă cu cele mai competitive oferte şi cu cele mai bune soluţii de ambalare profesioniste.

Compania are șase centre regionale, dar și o reţea de distribuitori şi contracte încheiate cu profesionişti din domeniul curieratului și case de expediţii care asigură o mobilitate ridicată. “Având în vedere solicitările tot mai frecvente venite din Marea Britanie, dar şi faptul că ambalajele produse în România pot fi foarte competitive pe piaţa Vest-Europeană, am demarat un studiu de fezabilitate pentru deschiderea unui punct de lucru în Londra. Aici avem deja relaţii contractuale atât cu ambalatori româneşti, cât şi cu străini, cărora le onorăm comenzile de ambalaje prin intermediul transportatorilor externi. Deschiderea unui sediu în Londra ne-ar permite atingerea obiectivului de creştere a exporturilor la peste 35% din capacitatea de producţie”, declară Tiberiu Paul Stoian.

Fonduri europene

Anul trecut a fost unul bun pentru companie, în ciuda unor probleme generate de lipsa lichidităţilor în piaţă, spun oficialii societății. Cifra de afaceri a grupului, format din Exonia Holding şi respectiv Exonia Production, a fost de peste 13.500.000 lei, iar planurile pentru anul curent presupun o creștere situată între 10 și 15 procente.

Strategia companiei presupune dezvoltarea imaginii şi poziţionarea optimă pe piaţă inclusiv pe segmentele care încă nu sunt acoperite. “Pe termen mediu, intenţionăm să demarăm un proiect Minimis prin care să obţinem finanţare europeană pentru achiziţia de noi utilaje peformante care ne vor ajuta să dezvoltăm noi soluţii de ambalare. Pe termen scurt, intenţionăm să participăm la mai multe târguri şi expoziţii destinate industriei ambalajelor din Uniunea Europeană pentru a iniţia şi dezvolta noi parteneriate cu antreprenorii interesaţi de ambalaje remarcabile”, ne-a declarat Tiberiu Paul Stoian, executive managerul Exonia Holding S.A..

 

 

 

Citiți și despre: