Farmaciile Myosotis, lider pe piața farma din sud-estul României

01.06.2016

Academia Myosotis, program de instruirea continuă pentru farmaciști. Debutând în urmă cu 24 de ani, în anul 1992, Myosotis SRL a fost și continuă să fie o afacere de familie. Înființată de farmacista Maria Stratulat și de prof. dr. Alexandru Chiriac, compania a evoluat prin pasiunea și devotamentul dovedite atât de fondatori, cât și de angajați, dezvoltarea continuă fiind una din preocupările permanente ale conducerii.

„Încă de la început am înțeles că sunt câteva axe definitorii pe care trebuie să așezăm compania: o foarte bună aprovizionare, o corectă politică a prețurilor și reinvestirea permanentă a profitului în dezvoltare. În perioada de început, accesul la marfă era mult mai important decât condițiile comerciale. Cred că acesta a fost unul dintre factorii care ne-au diferențiat și ne-au ajutat într-o oarecare măsură în dezvoltarea noastră, dar sunt convins că elementul diferențiator față de concurenții noștri este pasiunea și devotamentul pe care le investim zi de zi, timp de 24 de ani”, declară Bogdan Chiriac, director executiv Farmaciile Myosotis.

O rețea de 80 de farmacii

Începutul companiei a fost unul modest, fără prea multe resurse, însă datorită inspirației, unui strop de noroc și muncii susținute, Farmaciile Myosotis au reușit să devină lider pe piața farmaceutică din zona de sud-est a țării.

„Cu siguranță nu ne-am fi aflat în poziția în care suntem acum dacă nu ne-am fi concentrat pe dezvoltare încă din primii ani de activitate. Faptul că am înțeles înaintea celorlalți că poziția de lider vine cu numeroase avantaje la pachet, ne-a făcut să ne canalizăm tot efortul și pasiunea în această direcție”, susține Bogdan Chiriac.

În consecință, compania deține o rețea de 80 de farmacii, distribuite pe partea de Est-Sud-Est a țării. Astfel, pornind de la Galați – sediul central al companiei, unde deține 19 farmacii – Myosotis are unități farmaceutice și în Brăila, București, Focșani, atât în mediul urban, cât și în mediul rural, peste jumătate din unități fiind localizate în această zonă.

Farmaciile Myosotis au o rețea de farmacii formată din aproximativ 80 de unități, distribuite atât în mediul urban, cât și în cel rural

Abordarea zonei rurale a fost făcută de către Myosotis încă de la început, deoarece această afacere nu reprezintă doar o sursă de profit, ci mai ales, o metodă de a fi alături de cei care au nevoie de tratament.

„Am considerat că este foarte important să ne canalizăm energia și către mediul rural chiar dacă o farmacie aici nu este la fel de profitabilă ca una în oraș și, așa cum spuneam, am făcut lucrul acesta încă de la început, nu doar acum când piața farma este blocată în orașe și nu mai pot fi deschise farmacii noi. Unitățile noastre, de la numărul 5 până la numărul 23, toate au fost deschise în mediul rural”, menționează directorul executiv al Farmaciilor Myosotis.

Concurență acerbă pe piața farma

Piața medicamentelor este din ce în ce mai concurențială. În plus, ieftinirea medicamentelor din luna iulie a anului trecut a creat o serie de probleme la nivelul farmaciilor din cauza pierderilor suferite de acestea, prețul de vânzare către pacienți a produselor din stoc fiind mai mic decât prețul de achiziție.

De asemenea, odată cu ieftinirea acestora, numeroase produse au devenit indisponibile din două motive: în primul rând, pentru producători nu mai este rentabil să vândă aceste produse în România și le-au retras sau livrează cantități mai mici față de necesarul real, iar în al doilea rând, mare parte din cantitate pleacă la export către alte țări din Uniunea Europeană.

Piața medicamentelor este din ce în ce mai concurențială, iar ieftinirea medicamentelor a afectat farmaciile, în mod special pe cele mici

Un alt efect al acestor ieftiniri îl reprezintă reducerea discounturi-lor acordate farmaciilor, coroborate cu reducerea termenelor de plată.

În consecință, pentru farmaciile mici este foarte greu să se aprovizioneze cu produsele indisponibile, acestea găsindu-se cu precădere în farmaciile mari sau în lanțurile naționale. Astfel, se poate observa o expansiune a acestor lanțuri deoarece au puterea financiară de a rezista într-un mediu atât de concurențial, unele preluând farmacii independente care nu mai puteau să își desfășoare activitatea.

„Politica noastră a fost, este și va fi orientată spre dezvoltare. Nu avem un obiectiv în ceea ce privește numărul de farmacii, dar avem experiența și resursele necesare pentru a investi în continuare. În condițiile actuale de piață este relativ dificil să anticipezi ritmul de dezvoltare, întrucât în orașe este blocată deschiderea de farmacii noi. Singura soluție este achiziționarea altor farmacii care au dificultăți financiare sau care doresc pur și simplu să se retragă din afaceri, iar în ultima perioadă numărul acestora începe să fie din ce în ce mai mic”, adaugă directorul executiv al companiei.

Investiții pentru instruirea farmaciștilor

Farmaciile Myosotis se concentrează pe dezvoltarea a patru direcții: dezvoltarea societății prin deschiderea de noi unități, îmbunătățirea continuă a experienței pacienților în farmaciile Myosotis, aprovizionarea medicamentelor deficitare astfel încât să permită accesul tuturor pacienților la tratament, menținerea unei politicii de prețuri corecte. Aceste lucruri sunt cele care diferențiază Farmaciile Myosotis de alte companii cu același domeniu de activitate.

„Mă gândesc că este un mix de criterii care ne diferențiază de concurenții noștri și care ne face să fim mai atractivi pentru pacienți. Printre acestea se numără experiența trăită în farmacie, politica prețurilor și disponibilitatea produselor”, adaugă Bogdan Chiriac, directorul executiv Farmaciile Myosotis.

Cu o cifră de afaceri de 77 de milioane de lei, înregistrată la sfârșitul anului 2015 și cu o estimare de îmbunătățire a acesteia cu 25% pentru 2016, Farmaciile Myosotis au bugetat o sumă considerabilă pentru investițiile de anul acesta.

Investițiile vizează educarea farmaciștilor, pentru că doar așa compania poate oferi pacienților servicii de consiliere la cel mai înalt nivel.

Principalele investiții pentru viitor ale companiei vizează instruirea farmaciștilor, pentru a putea asigura servicii de calitate

Astfel, cel mai important proiect lansat anul acesta este Academia Myosotis, care are ca scop oferirea unui program continuu de instruire a farmaciștilor. De asemenea, cele mai recente investiții realizate de Myosotis au vizat extinderea rețelei de farmacii, anul acesta fiind deschise 4 noi unități: în Brăila, Făurei și două în județul Vrancea.

Ca planuri de viitor, pe termen scurt și mediu, conducerea companiei și-a propus dezvoltarea în continuare a rețelei de farmacii, prin direcționare a cât mai mult din fonduri în investiții. În plus, pe termen lung, compania are ca obiectiv oferirea unei experiențe deosebite pacienților, care să îi determine să aleagă Farmaciile Myosotis mai mult pentru experiență, și mai puțin pentru prețuri sau disponibilitatea medicamentelor.

 

 

 

Citiți și despre: