Flota Navrom, pe locul patru în Uniunea Europeană

29.11.2013

Navrom Galați – compania cu una dintre cele mai bogate istorii din România. Navrom Galați este una dintre companiile cu istorie bogată. A fost înființată în anul 1890, de către guvernul român sub numele de „Navigația Fluvială Română”, societatea având la acea vreme dreptul de arborare a pavilionului național. În același an, compania și-a stabilit sediul în Galați, iar 10 ani mai târziu flota a început să se dezvolte continuu și puternic, urmând ca în 1938 Navrom să aibă deja un parc de nave solid, care putea să asigure la acea vreme un transport de 900.000 de tone de marfă pe an. Un an foarte important în istoria companiei a fost 1998, când Navrom a devenit o societate cu capital integral privat, urmând ca un an mai târziu, în 1999, compania să inițieze un amplu program de reorganizare care a condus la crearea actualului grup de firme Navrom. “Misiunea companiei Navrom România este realizarea serviciilor de transport fluvial de cea mai bună calitate în condiții de deplină siguranță pentru oameni și mărfuri, la nivelul standardelor europene de performanță”, ne-a declarat Constantin Hârţan, directorul general al Navrom Galaţi.

La mai bine de o sută de ani de la înființare, standardele sunt păstrate, doar că dezvoltarea și investițiile au condus la creșteri susținute. Acum, Navrom transportă an de an mai bine de 10 milioane de tone de mărfuri, dintre cele mai diferite, de la minereuri, la cărbune, ciment, calcar sau cereale sau îngrășăminte, atât pe rute interne, cât și internaționale, cu destinații precum Ungaria, Austria sau Germania.

Flota Navrom

Flota companiei este formată în prezent din împingătoare cu putere între 800 – 3400 CP, remorchere 560 CP , barje acoperite şi fără capace cu capacităţi între 1000 – 3000 tone, şlepuri cu capacitate de 1000 tone si tancuri–barjă cu capacitate de 1300 tone. În perioada 2006 – 2007, Navrom a primit o finanțare din partea IFC / Banca Mondială care a asigurat finalizarea unui program de modernizare a flotei, mai precis a permis remotorizarea şi echiparea completă a 14 împingătoare de linie. Datorită acestor investiții, Navrom poate transporta acum aproximativ 14.500 de tone de marfă într-un singur convoi pe rute interne și 10.000 tone pe rute externe.

Deși primul convoi al companiei era format la lansare din doar șase mici șlepuri și un remorcher, care transportau în principal sare pentru export, flota Navrom se bucură acum de locul patru în topul țărilor parte din Uniunea Europeană (după Olanda, Germania și Belgia) din punct de vedere a capacității de încărcare. “Navrom S.A. Galați este continuatoarea tradiției  N.F.R. – Navigația Fluvială Română Galați înființată în anul 1890. De atunci a funcționat fără întrerupere, ducând navele sub pavilionul României pe toată lungimea Dunării navigabile. Valorile pe care le împărtășim în realizarea misiunii noastre sunt: profesionalism, calitate și siguranță, promptitudine și onestitate. Mărimea și componența flotei Navrom este adecvată condițiilor geografice și economice ale poziției României în Europa, fiind formată din nave nepropulsate –barje și șlepuri – și împingătoare – nave care asigură propulsia în convoaie grele (formate din 6-9 barje) care pot transporta 6000 – 14000 tone mărfuri. La finele anului 2012, flota Navrom era formată din 532 de nave propulsate și nepropulsate, cu o putere instalată de 77.680 kW și cu o capacitate de 801.820 tone”, ne-a declarat Constantin Hârţan, directorul general al Navrom Galaţi.

Programele de modernizare Navrom continuă însă și în prezent, pentru a se menține la un nivel ridicat. “Programul prin care am modernizat (înlocuire motoare de propulsie, elici în duză, automatizarea Compartimentelor de Mașini) peste 20 de împingătoare, mai continuă cu cinci împingătoare adecvate unor relații de transport cu cantități mici de marfă (convoaie de 2 – 4 barje). Suntem parteneri într-un program parțial finanțat de Comisia Europeană prin Rețeaua TransEuropeană de Transport (TEN-T) Master Planul Rhin –Meuse-Main – Dunăre de introducere a Gazelor Naturale Lichefiate (LNG) ca și combustibil în navigația interioară. Motoarele puse în funcțiune pe împingătoarele modernizate în anii 2007 – 2008, au trecut de primul <major overhaul> la 25.000 ore de funcționare. Acest <respiro> în cheltuielile cu navele propulsate ne va permite să realizăm un program mai accentuat de modernizare a barjelor și șlepurilor”, ne-a explicat Constantin Hârţan.

Momente de cumpănă

Cu o istorie de peste 120 de ani, compania a trecut, desigur, atât prin momente de dezvoltare fructuoasă, cât și prin perioade dificile din punct de vedere financiar și nu numai. Oficialii Navrom suțin că cele mai grele momente au fost legate de măsurile internaționale luate de Consiliul de Securitate ONU și bombardarea podurilor de la Novi Sad din Serbia. “Cele mai dificile momente pentru compania Navrom România au fost: anii 1992 -1995, cu măsurile comunității internaționale și contra-măsurile regimului de la Belgrad la embargoul economic al Consiliului de Securitate ONU și anii 1999 – 2002 după bombardarea podurilor de la Novi Sad din Serbia. În ambele ocazii, transportul internațional pe Dunăre a fost fragmentat sau chiar stopat”, ne-a explicat Constantin Hârţan.

Cu ajutorul unor parteneri strategici din România și de peste granițe, povestea Navrom continuă. “Parteneri strategici: Glencore, Cargill, Toepfer, CHS, Octopod (Bulgaria), Portolan (Ungaria), US Steel. Pe lângă partenerii externi menţionați, clienți istorici ar fi Arcelor Mittal care se aprovizionează cu materii prime siderurgice și transportă produsele finite cu flota noastră, Alro Slatina, Alumina Tulcea etc.”, adaugă Constantin Hârţan.

Efecte ale crizei economice

Bunele relații în afaceri, precum și menținerea unui nivel optim al calității și asigurarea serviciilor la calitate ridicată sau relațiile de transport cu țări precum Ungaria, Serbia, Austria, Bulgaria, dar și cu celelalte state riverane Dunării nu au condus însă și la lipsa efectelor economice care se fac resimțite și acum pentru Navrom și de care depinde invariabil viitorul companiei. “Planurile de viitor ale companiei Navrom sunt circumscrise crizei care a lovit economia mondială, în special metalurgia europeană – ducând la pierderea unor clienți importanți pentru Navrom. În același timp, disparitatea între cererea și oferta de transport a condus la reducerea accentuată a navlurilor, respectiv a veniturilor armatorilor. Cerealele din Ungaria și din Serbia au rămas singurii curenți de mărfuri cu o oarecare predictibilitate (influențată de mărimea recoltei sau de bursele de cereale). În următorii ani Navrom va angaja la transport cât mai multe partide de mărfuri materializând avantajul unor relații constante de transport atât amonte cât și aval, precum și numărul mare de barje pe care le putem pune la dispoziția clienților”, ne-a declarat Constantin Hârţan, directorul general al Navrom Galaţi.

Structura grupului de firme Navrom

Grupul de firme Navrom asigură servicii din domeniul transportului fluvial și alte domenii conexe, fiind structurat astfel:

  • C.N.F.R. NAVROM S.A.
  • CNFR NAVROM S.A. Sucursala Constanţa
  • C.N.F.R. NAVROM S.A. Sucursala Drobeta
  • NAVROM Port Service S.A.
  • NAVROM Shipyard S.R.L.
  • NAVROM Centrul de Afaceri S.R.L.
  • NAVROM Bac S.R.L.
  • NAVROM Delta S.A.

Citiți și despre: