GfK: Europa iese din recesiune

27.02.2014

Consumatorii din aproape toate ţările Europene sunt mai optimişti privind starea economiei şi veniturile, aşteptările acestora ajungând la finele anului trecut la un nivel mai ridicat decât în 2012, se arată în studiul GfK “Climatul de consum Europa”, pentru al patrulea trimestru al lui 2013.

De asemenea, se înregistrează fluctuaţii majore ale dorinţei de cumpărare, existând totuşi o tendinţă pozitivă.

“Comisia Europeană este optimistă în ceea ce priveşte viitorul. Şi în acest an se anticipează o creştere solidă pentru Europa. Cu toate că CE preconizează o creştere zero pentru 2013 în ansamblu, pentru anul în curs este prevăzută o creştere de 1,4 procente, aceasta urmând chiar să ajungă la 1,9 procente în 2015”, au explicat reprezentanţii GfK.

Cu toate acestea, continuă să existe diferenţe importante între statele Uniunii Europene. În ţările baltice, Estonia, Letonia şi Lituania, se estimează rate de creştere de 3-4%, în timp ce statele UE aflate în centrul crizei (Grecia, Italia, Portugalia şi Spania) vor avea doar uşoare îmbunătăţiri.

“Deși consolidarea bugetelor şi reformele structurale au pus bazele redresării, rata şomajului nu va scădea imediat. Este adevărat că valoarea producţiei şi a comenzilor preluate a crescut pentru a patra oară consecutiv în octombrie, însă rata de redresare continuă să fie foarte lentă”, a mai arătat realizatorii studiului.

Creşterea lentă a producţiei face ca rata somajului să rămână în acest an la fel de mare ca în 2013, respectiv 12,2%, urmând ca în 2015 să scadă uşor la 11,8%.

Şi aşteptările privind veniturile populaţiei au avut o tendinţă ascendentă, valoarea medie pentru decembrie 2012 era de -51 puncte, în timp ce în martie şi iunie 2013, valoarea se ridicase la -42,6 puncte, şi respectiv -40 puncte.

În septembrie a ajuns la -17 puncte, iar în decembrie la minus 12.

Despre situaţia din România, studiul arată că economia a avut un avans de peste 2%, urmând o creştere si mai mare în acest an.

“Această evoluţie pozitivă este atribuibilă în primul rând cererii ridicate pentru produse româneşti pe piaţa externă”, au apreciat reprezentanţii GfK.

 

Citiți și despre: