GfK: Creșterea comerțului online pune presiune asupra retail-ului tradițional

11.07.2014

Creșterea comerțului online pune presiune asupra formatelor de retail tradițional în toată Europa, iar în acest context GfK anticipează, în ultimul studiul privind piaţa de retail la nivel european, o creștere moderată în ceea ce priveşte cifrele de afaceri din închirierea și vânzarea de spații comerciale pentru 2014.

Cu toate acestea, printre fruntași se numără România (+4,3%) și țările baltice (+4.8 – 5.9%). În plus, analiştii GfK estimează ca situația retailului să înceapă să se stabilizeze anul acesta în special în statele europene cu economia greu afectată.

GfK a lansat astăzi o analiză a scenei de retail european, cuprinzând cele mai recente evoluții și prognoze pentru 2014.

„Unele trenduri foarte interesante continuă să caracterizeze peisajul de retail european. În general, 2013 a fost un an în care avântul economic a încetinit, marcat de diminuarea ritmului de creștere a puterii de cumpărare. Prin urmare, comerțul a suferit pierderi. Vânzarea și închirierea de spații comerciale a scăzut vizibil datorită creșterii prețurilor. Cu toate acestea, pentru 2014 anticipăm o creștere economică accelerată în Europa, precum și o stabilizare a situației din Grecia și Europa de Sud. Retailul european va profita de această dezvoltare, dar efectele vor varia de la o țară la alta în mod substanțial”, a explicat Dr. Gerold Doplbauer, retail expert GfK.

Cele mai mari rate de creştere a puterii de cumpărare s-au înregistrat în România

În ceea ce priveşte puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în 2013 la nivelul celor 28 țări membre UE, studiul arată că nivelul a fost de 15.017 euro, cu o creștere de numai +0.6%. Astfel, puterea de cumpărare a rămas în urmă în mod semnificativ în comparație cu anii anteriori.

Cele mai mari scăderi s-au înregistrat în Grecia (-8%), Cipru (-7%), în Cehia și Slovenia (câte -2%). Puterea de cumpărare a scăzut din nou anul trecut și în Italia și Spania. Cu toate acestea, o creșterea ușoară este așteptată în aceste țări anul acesta.

Cele mai mari rate de creştere a puterii de cumpărare s-au înregistrat în România, Scandinavia și țările baltice. Și Germania a avut o creștere peste medie, de +2.5%.

Suprafaţa de vânzare, în creştere cu 2%

Analizat mai arată că cele 32 de țări analizate au beneficiat în 2013 de o suprafață de vânzare de 1,11 metri pătraţi, pe cap de locuitor, ceea ce înseamnă o creștere de aproape 2% față de valoarea din anul 2012.

Cea mai mare creștere a avut loc în țările nordice și est europene: Finlanda, Bulgaria, România și Estonia. În schimb, suprafața de vânzare a scăzut în unele țări, în special în Grecia. Şi Germania a pierdut la acest capitol anul trecut, ca urmare a închiderii a numeroase magazine cu produse de amenajări pentru locuințe, însă suprafața de vânzare pe cap de locuitor în Germania este în creștere datorită declinului populației.

Citiți și despre:

  • Frecvenţa de vizitare a mall-urilor, în creştereFrecvenţa de vizitare a mall-urilor, în creştere Odată cu maturizarea generaţiei Y, generaţia născută între anii ‘81 şi ‘87, comportamentul general faţă de retail s-a schimbat, arată un studiu DTZ Echinox în urma aplicării setului de cercetări Retail […]
  • Cât de des merg românii la cumpărături?Cât de des merg românii la cumpărături? Anul trecut, consumul casnic în România a fost în creştere. Astfel, studiile GfK care monitorizează consumul casnic arată un avans în valoare cu 2% a coșului de cumpărături pentru produsele FMCG, faţă de […]
  • DOMO Retail a fost preluată de un om de afaceri austriacDOMO Retail a fost preluată de un om de afaceri austriac Eugen Petrov, cetățean austriac, fondator și managing partner în cadrul mai multor companii internaţionale, a preluat compania DOMO Retail printr-un proces de management buyout. Astfel, omul de afaceri […]
  • Penny Market deschide un magazin în BraşovPenny Market deschide un magazin în Braşov Penny Market a anunţat astăzi deschiderea unui nou magazin în Brașov, ajungând astfel la o rețea națională de 160 de unități. Acesta este al patrulea magazin din acest oraş şi este organizat după conceptul […]
  • Primul retailer care reduce TVA-ul la alimentePrimul retailer care reduce TVA-ul la alimente Lanţul de magazine Profi a decis, cu mai bine de o lună înainte de anunțata reducere oficială a TVA la alimente, să scadă TVA-ul la o largă gamă de produse. Compania a devenit astfel primul lanț de magazine […]