Grupul CEZ în România, promotor al mobilității verzi, inovaţiei şi eficienţei energetice

01.12.2017

Proiectul Smart Transformation al Distribuţie Oltenia, parte a Grupului CEZ în România, a fost premiat la categoria „Inițiativa anului în energie” la Energy Awards Gala 2017. Cu sediul principal în Republica Cehă, Grupul CEZ produce, distribuie și comercializează energie electrică și termică, precum și gaze naturale, fiind implicat de asemenea în domeniul mineritului.  Grupul este unul dintre liderii energetici consacrați ce își desfășoară activitatea în țări din Europa Centrală și de Sud-Est, precum și în Turcia.

Grupul CEZ este prezent în România încă din anul 2005, odată cu preluarea companiei de distribuție Electrica Oltenia, și are un portofoliu de activități stabil, compus din zona de producție a energiei verzi, distribuție și vânzare de energie. În prezent, compania a adăugat în activitatea sa zona de eficiență energetică, unde crede că este viitorul.

Pentru mai multe detalii despre investiții și inovații în energia verde, despre direcțiile strategice de responsabilitate socială și planurile de viitor ale companiei, am stat de vorbă cu Martin Zmelik, CEO Grupul CEZ în România.

Care sunt principalele proiecte ale Grupului CEZ în România? Puteți să ne oferiți mai multe informații despre diviziile companiei?

Distribuție Energie Oltenia (fostă CEZ Distribuție), CEZ România, CEZ Vânzare, CEZ Trade, Tomis Team, MW Invest, Ovidiu Development și TMK Hydroenergy Power sunt cele 8 companii care formează Grupul CEZ în România.

Am venit în România pentru a oferi servicii energetice de înaltă calitate și am avut o evoluție impresionantă din 2005, obținând reducerea indicatorilor SAIFI/SAIDI pentru zona de distribuție, precum și sporirea confortului și satisfacției clienților noștri.

Una dintre cele mai importante investiții ale Grupului CEZ în România s-a concretizat în zona Dobrogea, la Fântânele, Cogealac și Grădina, unde a fost construit cel mai mare parc eolian pe uscat din Europa. Cu o putere totală instalată de 600 MW, parcul a fost construit cu 1,1 miliarde de euro. Construcția s-a desfășurat în mai multe etape, întreaga capacitate a parcurilor eoliene CEZ fiind pusă în funcțiune la sfârșitul anului 2012.

În prezent, specialiștii noștri din parcul eolian CEZ lucrează la un proiect de stocare a energiei electrice.

O altă investiție verde este cea din decembrie 2010, când Grupul CEZ în România a achiziționat integral pachetul de acțiuni al companiei care deține sistemul hidroenergetic de lângă Reșița, în județul Caraș-Severin. Cele 4 microhidrocentrale – Grebla, Crăinicel 1, Crăinicel 2 și Breazova – și amenajările hidro aferente au fost reabilitate în scopul creșterii eficienței, capacitatea de producție ridicându-se la aproximativ 22 MW după finalizarea procesului de modernizare.

În activitatea de distribuție a energiei electrice țintim către o reducere continuă a indicatorilor SAIFI/SAIDI, către optimizarea proceselor interne ale Distribuție Oltenia, extinderea sistemului SCADA, contorizare inteligentă și continuarea programului de transformare într-o companie SMART.

Totodată, pe lângă automatizarea activității de distribuție a energiei electrice, Grupul CEZ în România are în vedere proiecte care vizează servicii de eficiență energetică și mobilitatea verde.

Promotori ai mobilității verzi, în 2015 am inaugurat două stații electrice de încărcare a mașinilor electrice la care alimentarea se face gratuit pentru toți clienții noștri. Totodată, am adăugat și două vehicule electrice în flota noastră auto.

În acest domeniu, intenționăm să ne extindem infrastructura de stații de încărcare a mașinilor electrice.

Ce investiții aveți planificate în România în următoarea perioadă și ce vizează acestea? Care sunt planurile de dezvoltare pe termen mediu și lung?

Și anul acesta rămânem fideli îmbunătățirii serviciilor noastre, continuăm transformarea activității de distribuție într-una digitalizată și ne propunem proiecte pe termen mediu și lung care se transformă în parteneriate cu piața de energie și cu comunitatea locală ca întreg.

În 2017, valoarea investițiilor în rețeaua de distribuție a fost de 178,32 milioane LEI. Obiectivele principale ale programului de investiții au vizat scăderea consumului propriu tehnologic prin modernizarea rețelelor de distribuție de joasă tensiune, securizarea branșamentelor și scoaterea acestora la limita de proprietate.

Astfel, printre cele mai importante investiții derulate în 2017 se numără integrarea în sistemul SCADA a patru stații de transformare 110/20 kV, care vor contribui la creșterea procentului de stații de transformare modernizate în județul Gorj la peste 95%. Alte stații de transformare 110/20 kV au fost modernizate până acum și în Argeș, iar în județul Dolj am demarat o lucrare pentru realizarea unei astfel de stații pentru a susține dezvoltarea zonei industriale de est a Craiovei.

De asemenea, lucrări de investiții au fost orientate către modernizarea liniilor de joasă și medie tensiune pe traseul cărora s-a înregistrat un număr ridicat de incidente, asigurarea parametrilor tehnici ai energiei distribuite în condițiile impuse de Standardul de Performanță și extinderea capacităților de distribuție în zonele neelectrificate.

Prin proiectul Smart Transformation, inițiat în 2016, Distribuție Oltenia se află în plin proces de transformare într-o companie care să răspundă nevoilor în schimbare ale clienților săi, bazată pe o strategie solidă de digitalizare, automatizare și tehnologii SMART, cu scopul de a obține o rețea adaptabilă și un management flexibil al acesteia.

Anul acesta, proiectul a obținut recunoaștere la nivel național, fiind premiat la categoria „Inițiativa anului în energie” la Energy Awards Gala 2017.

Planurile Grupului CEZ în România pe termen mediu și lung implică eficiența energetică și mobilitatea verde, sector în care ne dezvoltăm proiectul E-mobility.

Grupul CEZ în România va continua să construiască și alte stații de încărcare electrică și, de asemenea, vom certifica o stație de încărcare sub marca CEZ, Timișoara fiind următorul oraș spre care ne-am îndreptat atenția pentru montarea unei noi stații de încărcare.

În ceea ce privește proiectele de eficiență energetică, am implementat deja cu succes primul proiect de acest gen în comuna Giurgița, județul Dolj, unde am îmbunătățit iluminatul public cu tehnologie LED proiectată pentru o perioadă de viață mai lungă, cu un consum optimizat de energie.

Obiectivul nostru rămâne acela de a fi un partener pe termen lung pentru municipalități prin furnizarea de servicii de eficiență energetică, având drept rezultat optimizarea costurilor iluminatului public, precum și furnizarea serviciilor de audit energetic și management care conduc la economii sustenabile pe termen lung.

În afara proceselor operaționale, vom continua să transpunem viziunea noastră pro mediu într-o serie de inițiative de responsabilitate socială realizate în parteneriat cu reprezentanți de renume ai societății civile, având ca scop creșterea calității vieții în comunitățile în care ne desfășurăm activitatea.

Cât de importantă este inovația în piața pe care activați? Puteți să ne vorbiți despre proiectele pe care compania le are pe acest segment?

Inovația a devenit o necesitate în domeniul energetic, iar unul dintre proiectele principale pe acest segment, proiectul SMART Transformation, va beneficia de o investiție de aproximativ 95 milioane euro până în anul 2020. Acest lucru se va traduce în sisteme inteligente care să ne permită, pe de-o parte, să gestionăm eficient solicitările clienților, iar pe altă parte să reducem semnificativ timpul de intervenție. Primul rezultat este chiar reducerea în 2016 a duratei întreruperilor înregistrate la mai puțin de jumătate, comparativ cu 2012.

Printre rezultatele cheie de până acum se numără și integrarea a 92 de stații de transformare înaltă tensiune/medie tensiune din totalul de 147 gestionate; automatizarea rețelei de medie tensiune prin montarea a peste 970 de elemente telecomandate și integrate în sistemul SCADA cu comandă și monitorizare de la distanță; implementarea proiectului pilot de automatizare pentru autodiagnosticarea și izolarea automată a defectelor, implementat în 2015, pe linia de 20 kV Botoşeşti – Paia și demarat în 2016 pe liniile de 20 kV Tismana şi Ciuperceni, finalizat anul acesta; implementarea sistemului GIS pentru rețeaua aeriană de 110 kV; MWM (mobile workforce management) sau sistemul de management al echipelor de teren este în curs de implementare; Smart Metering și MDM sunt alte trei inițiative în stadiu avansat de a fi implementate.

Totodată, transformarea ajunge și la electricienii Distribuție Oltenia, care vor fi dotați cu dispozitive speciale ce vor permite să localizeze rapid adresa locului de consum și să aibă acces automat la datele energetice ale acestuia.

Când ne gândim la inovație, avem în vedere integrarea activității de distribuție cu alte componente ale orașelor SMART și, nu în ultimul rând, investiția în sisteme de contorizare inteligentă.

În Oltenia, peste 44.000 de clienți beneficiază de contoare inteligente, acestea fiind soluția cea mai confortabilă la tarife reduse la energie, calitate mai bună a alimentării cu energie electrică și pachete de servicii personalizate la regimul de consum.

Sistemele de contorizare tip AMM, implementate de operatorul Distribuție Oltenia în aria sa operațională, oferă, pe lângă alte facilități, posibilitatea diagnosticării într-un timp foarte scurt a consumului de energie, a pierderilor pe acel tronson de rețea, precum și a eventualelor intervenții neautorizate pentru ocolirea grupului de măsurare. De asemenea, aceste sisteme permit depistarea rapidă a contoarelor defecte cu impact în recalcularea energiei electrice pe perioada de defect și citirea automată a indexelor lunare.

Spuneți-ne, vă rugăm, care sunt principalele avantaje oferite de CEZ România pentru companii?

Grupul CEZ în România s-a orientat întotdeauna către produse create pe nevoile clienților săi. Ne-am mărit gama de oferte cu scopul de a oferi clienților numeroase opțiuni de produse și servicii de înaltă calitate care să le asigure confort și satisfacție, de la energie electrică și gaze naturale la servicii energetice.

Relația cu clienții noștri a fost și este bazată pe sinceritate și informație. Le punem la dispoziție informații complete, legislative, procedurale, date despre factură, modalități de plată, sfaturi de eficiență energetică, care au potențialul de a-i transforma în clienți CEZInformați.

Totodată, testăm noile trend-uri în energie, pentru monitorizarea mai exactă a nevoilor clienților noștri, dar și implementarea în avans a unor proiecte care să reprezinte un răspuns pe termen lung la aceste nevoi.

Sub deviza „Energie pentru profit”, CEZ Vânzare a organizat o serie de întâlniri între exponenții mediului de afaceri local, din orașele importante ale țării, și experți în energie și gaze naturale, în cadrul unei ample campanii de informare a consumatorilor privind avantajele și dezavantajele schimbării furnizorului de energie electrică și gaze naturale, și a propus soluții privind utilizarea eficientă a energiei consumate.

Puteți să ne oferiți mai multe informații despre campaniile de responsabilitatea socială pe care compania le susține?

O altă direcție importantă către care Grupul CEZ în România își îndreaptă atenția în fiecare an este zona de responsabilitate socială, în care derulăm proiecte pe termen mediu și lung în domenii precum educație, sănătate și cultură.

Unul dinte proiectele emblematice ale CEZ în România, care s-a transformat într-un proiect de suflet  și un eveniment de tradiție, atât pentru noi, cât și pentru iubitorii de sport în natură, este Maratonul Olteniei, desfășurat la Râmnicu Vâlcea.

Ajuns la a cincea ediție, Maratonul Olteniei îmbină promovarea unui stil de viaţă sănătos cu o cauză nobilă. Ediția din acest an a avut drept beneficiar Centrul de Transfuzii Sanguine Vâlcea, care va fi dotat cu aparatură medicală performantă achiziționată din taxele de înscriere și donațiile participanților, sumă completată de Grupul CEZ în România până la valoarea de 15.000 euro.

Edițiile din anii trecuți s-au bucurat de același entuziasm din partea amatorilor de sport în aer liber, taxele de înscriere colectate și completate de către Grupul CEZ în România fiind utilizate la dotarea Secțiilor de pediatrie și ORL ale Spitalului Județean din Vâlcea, a Secției de Neonatologie a Spitalului Județean din Vâlcea, susținerea educației școlare a două tinere cu posibilități financiare limitate din județul Mehedinți şi asigurarea echipamentului sportiv pentru elevii Şcolii Take Ionescu din Râmnicu Vâlcea.

Un alt  pilon important în proiectele noastre de responsabilitate socială este educația, care a devenit actorul principal în proiectul „Ucenic Electrician”, pornit din dorința Distribuție Oltenia de a se implica în clădirea carierelor de electricieni profesioniști ale tinerei generații.

Proiectul a debutat în anul 2016, fiind desfășurat în parteneriat cu Colegiul Tehnic Energetic Craiova și Liceul Tehnologic Astra din Pitești, Inspectoratele Școlare Județene Argeș și Dolj și Asociația ROI. Anul acesta, proiectul a fost extins și către elevii din județul Gorj.

Distribuție Oltenia susține pașii tinerei generații în meseria de electrician, prin echiparea unor laboratoare electrice cu echipamente de ultimă generație, stagii de practică în instalațiile proprii și burse școlare pentru primii 5 elevi din fiecare clasă cu rezultate foarte bune, în valoare de câte 200 de lei lunar, suplimentare față de bursele oferite de Ministerul Educației.

Educația este elementul de focus și în programul educațional “One World România la Școală”, desfășurat de Asociația One World Romania, în parteneriat cu Romanian American Foundation și cu sprijinul Grupului CEZ în România. Scopul acestui program este acela de a introduce filmul documentar și discuția despre drepturile omului în liceele din România.

Totodată, anul trecut ne-am alăturat inițiativei Asociației „Niciodată Singur”, alături de care am dezvoltat și implementat un program în Căminul de Bătrâni Găvana din Pitești. În plus, ne alăturăm cu plăcere de fiecare dată Simfoniei Lalelelor, eveniment ce transformă, în fiecare an, Piteștiul în „Olanda României”.

Cultura este de asemenea o direcție importantă în proiectele noastre de responsabilitate socială, CEZ România fiind partener de încredere al Festivalului Internațional Porțile Poeziei.

Câți angajați aveți în România? Aveți planuri de extindere a echipei pe viitor?

Pentru noi, angajații sunt bunul cel mai de preț, resursa umană de înaltă calitate fiind unul dintre factorii esențiali care a ajutat la adaptarea și consolidarea Grupului CEZ în România.

La finalul anului 2016, aveam peste 1.800 de angajați cu competențe tehnice foarte bune, excelente abilități de comunicare și de a vorbi o limbă străină, o rezistență mai scăzută la schimbare decât în alte țări comunitare, disponibilitate pentru mobilitate și efort suplimentar.

Noii angajați învață alături de cei mai experimentați despre rolul valoros al muncii de echipă în obținerea rezultatelor, importanța perseverenței în activitatea lor cotidiană și importanța îmbinării profesionalismului cu pasiunea pentru domeniul în care lucrezi.

Grupul CEZ în România investește constant în potențialul angajaților săi, oferindu-le oportunități de dezvoltare continuă și condițiile propice pentru a-și clădi o carieră de succes.

În această formulă, ne concentrăm în continuare atenţia pe îmbunătățirea serviciilor, pe inovaţie şi pe continuarea transformării activității de distribuție într-una digitalizată. Păstrăm clientul în centrul activităţii noastre, rămânem promotorii energiei verzi și eficienţei energetice şi ne propunem proiecte pe termen mediu şi lung în beneficiul comunităţii locale.

 

 

 

Citiți și despre: