Harmopan, lider pe zona de morărit și panificație din regiunea Harghitei

01.05.2018

Compania a efectuat investiții noi pentru îmbunătățirea procesului de fabricație și extinderea rețelei de magazine proprii. Compania Harmopan, cu sediul în Miercurea-Ciuc, este cea mai importantă firmă cu profil de morărit și panificație din regiunea Harghitei, având o  experiență de aproape patru decenii în producția de făină și produse de panificație de calitate. Compania oferă clienților săi produse realizate manual, din ingrediente naturale, fără aditivi, pe bază de tehnologii tradiționale, încercând să păstreze tradițiile și obiceiurile, dar și să se adapteze tendințelor care apar pe această piață.

Ultimii doi ani au adus pentru Harmopan o serie de schimbări și investiții noi, care au avut drept scop adaptarea la cerințele consumatorilor și la modificările apărute pe piața de panificație pentru menținerea rezultatelor economice pozitive și îmbunătățirea procesului de producție. Compania a păstrat domeniile principale de activitate – măcinarea grâului, secarei, porumbului, fabricarea produselor de panificație, patiserie, napolitane și desfacerea produselor prin rețeaua de magazine proprii. În procesul de fabricație s-a pus accent pe introducerea sortimentelor noi care corespund așteptărilor consumatorilor. Tot în această perioadă, compania a intensificat intrarea pe piața de desfacere în județele limitrofe județului Harghita, depunând eforturi pentru a menține cheltuielile sub control.  Activitatea de producție a fost apropiată de cumpărători prin înființarea de unități mici de patiserie lângă magazinele cu cel mai bun vad comercial din Miercurea-Ciuc, Odorheiul Secuiesc și Gheorghieni, activitatea desfășurându-se astfel la vederea cumpărătorilor.

„La magazinul situat în Miercurea Ciuc, la sediul societății, chiar și încărcarea/descărcarea cuptorului se realizează în spațiul de vânzare. Aceste unități lucrează cu maximum 2 -3 persoane și produc,  numai din materii prime naturale, prăjituri tradiționale cunoscute și preferate în zona noastră. Produsele finite ale acestor patiserii sunt oferite cumpărătorilor în stare caldă imediat după coacere.”

Anii 2016 și 2017 au reprezentat perioade pozitive pentru Harmopan, compania înregistrând o creștere de producție semnificativă în 2016. Chiar dacă producția cantitativă a arătat o ușoară scădere în anul următor, valoric tendința a fost, de asemenea,  de creștere datorită îmbunătățirii structurii sortimentale, mai ales pentru produsele de patiserie.

În ceea ce privește tehnologiile utilizate în activitatea de morărit, Harmopan a rămas consecventă principiului său de a prelucra grâu de calitate bună, care nu necesită ameliorare, fabricând astfel numai făinuri naturale, fără enzime și alți aditivi.

În anul 2017, Harmopan a început fabricarea făinii de grâu Graham și a făinii integrale de grâu pe o moară cu pietre. Aceste sortimente de făină  sunt foarte sănătoase, conținând și acele părți anatomice ale  bobului de grâu – învelișul și germenele – care sunt bogate în fibre și vitamine și care de regulă sunt eliminate din făinurile albe în procesul clasic de măciniș. La fabricarea pâinii, compania prepară maia fluidă la toate unitățile, obținându-se astfel pâine mai gustoasă, cu miez mai elastic, care își păstrează prospețimea un timp mai îndelungat.     

 

Produsele Harmopan și activitatea de retail și distribuție a companiei

Structura sortimentală a produselor de panificație marca Harmopan este foarte largă, aflându-se într-o continuă schimbare. Întrucât obiceiurile de consum și trendurile se mai schimbă, compania introduce sortimente noi în fabricație și renunță la cele care arată tendință de scădere  a cantităților comandate. Consumatorii preferă pâinea tradițională cu gramaj mare, între  1,2 – 2,2 kg, cu coajă bătută, fabricate cu adaos de cartofi și cu făină de secară. Mai mult de jumătate din producția de pâine a societății face parte din această categorie.

În ultimii doi ani, produsele noi introduse în fabricație au urmărit noile trenduri de alimentație – consumatorii dorind ca pâinea să fie mai  bogată în fibre și vitamine. Astfel, au câștigat teren sortimentele de pâine mai sănătoase, fabricate din făină de grâu integrală neagră sau semi-albă, și cele cu făină de secară. Sunt preferate de consumatori și pâinile fabricate din mai multe feluri de făinuri – secară, sau orz, cu adaos de diferite semințe. De aceea au fost introduse în fabricație pâinea neagră sport, care conține făină de malț din secară, extract de malț de orz, făină de secară, tărâțe de grâu și făină de malț din grâu. Alte sortimente de pâine introduse recent în fabricație sunt pâinea neagră cu făină de secară și semințe de dovleac, pâinea cu semințe chia și pâinea cu semințe de in.

Și în categoria produselor de patiserie a crescut cererea pentru produse mai sănătoase, cu adaos de diferite semințe. Harmopan a introdus în fabricație cornuri cu germeni de grâu, chifle cu semințe chia sau chifle fabricate cu făină spelta. Totodată, a crescut cererea pentru sandwichuri și pizza. În prezent se fac probe de coacere pentru introducerea în fabricație sau înnoirea mai multor sortimente pe bază de aluat tip danez, foietaj.

În ceea ce privește activitatea de retail, Harmopan deține în prezent 38 de magazine, din care 28 sunt prezente în mediu urban, și 4 bufete incintă, restul magazinelor fiind situate în mediu rural. Din dorința de a fi cât mai aproape de cumpărători, compania oferă la vânzare pâinea proaspătă chiar la poarta acestora, cu ajutorul a 4 magazine mobile.

„Având în vedere că în județul Harghita nu sunt orașe mari, am extins rețeaua de magazine și în reședințele de județ din regiunile Mureș și Brașov – în Târgu-Mureș avem 4 magazine, iar în  Brașov 3. Pe lângă rețeaua extinsă de magazine proprii, în majoritatea localităților avem parteneri care comercializează produsele Harmopan și lista clienților este în extindere și în județele limitrofe”, a declarat domnul András Ignác, Directorul Executiv al Harmopan SA.

Avantaje competitive și piața de morărit și panificație

Unul din avantajele cele mai importante ale companiei Harmopan îl reprezintă deținerea lanțului întreg, de la măcinarea cerealelor până la fabricarea și desfacerea produselor de panificație. Astfel este asigurată în mod permanent principala materie primă pentru panificație, în calitate sigură, iar magazinele proprii atrag cumpărători deoarece  majoritatea sunt aprovizionate cu produse proaspete de mai multe ori pe zi. Cumpărătorii apreciază  nu numai prospețimea produselor, dar și eforturile depuse de companie pentru a oferi produse tradiționale, fabricate din materii prime naturale.

Un alt avantaj față de unitățile concurente este faptul că Harmopan are o gamă mult mai largă de sortimente, care satisface preferințele tuturor categoriilor de consumatori.

Economic, societatea are o mai mare stabilitate, având mai multe domenii de activitate, putând astfel să minimalizeze efectul economic al  fluctuaților apărute pe piața de desfacere a produselor. Sunt perioade când activitatea de morărit este mai profitabilă și alte perioade când unitățile de panificație sunt mai rentabile.

În ceea ce privește piața produselor de morărit, aceasta este, în opinia reprezentanților Harmopan, invadată din ce în ce mai mult de produsele aduse din afara granițelor țării, foarte multe făinuri și produse furajere rezultate din măcinarea cerealelor venind din import.

Nici piața produselor de panificație și patiserie nu se prezintă prea bine, deoarece de la an la an crește cantitatea de produse prefabricate congelate introduse în țară din alte țări ale UE. Pe lângă toate aceste aspecte, domnul András Ignác consideră că „în ultima perioadă, am constatat că producția de pâine scade și datorită schimbării obiceiurilor de consum ale populației : scade consumul de pâine în favoarea produselor de patiserie.”

În domeniul produselor de panificație, Harmopan a deținut în mod constant, în ultimii ani, circa 35-40% din piața județului Harghita

Echipa de angajați Harmopan și investițiile efectuate pentru dezvoltarea activității

În prezent, compania Harmopan se bucură de o echipă de 364 de angajați, având panificații și magazine în orașe ca Miercurea Ciuc, Odorheiu Secuiesc, Cristuru Secuiesc, Gheorgeni și Toplița, în ultima perioadă fluctuația de personal fiind una destul de ridicată. Majoritatea angajaților sunt calificați dar, uneori, în funcție de nevoi, sunt angajări de personal necalificat, care participă la cursuri de calificare în cel mai scurt timp posibil. Pentru personalul din producție se fac instruiri ori de câte ori situația impune acest lucru. În mod regulat, toți cei implicați în producție sau manipulează produsele alimentare participă la cursuri de perfecționare privind igiena alimentară.

Pentru bunul mers al afacerilor, compania a efectuat o serie de investiții în modernizarea proceselor de fabricație, de ambalare la unitățile de morărit, panificație, patiserie și napolitane. Având în vedere creșterea  exponențială a cheltuielilor salariale prin modificările legislative din  ultima perioadă, conducerea companiei a urmărit ca investițiile să contribuie la creșterea productivității muncii. Astfel a fost pus în funcțiune al treilea cuptor rotativ la Panificația Toplița, după cele două din Miercurea-Ciuc și Odorheiu Secuiesc. Aceste cuptoare nu numai că sunt mult mai eficiente pentru fabricarea produselor de patiserie, dar cu ajutorul lor se pot realiza produse de o calitate constantă, fiind programat în timp pentru fiecare parametru de coacere.

În anul 2015 au fost puse în funcțiune în Miercurea-Ciuc două cuptoare moderne cu sistem de încărcare – descărcare automată, reducând substanțial consumul de energie și efortul fizic, îmbunătățindu-se totodată și calitatea produselor fabricate. În urma acestei experiențe pozitive, compania a cumpărat anul trecut un astfel de cuptor și pentru Panificația din Odorheiu Secuiesc, urmând procurarea unuia și pentru panificația din Toplița. În domeniul morăritului au fost efectuate investiții pentru punerea în funcțiune a unei mori de secară orizontală și a unei mori de piatră.

În ultimii doi ani, Harmopan a investit în extinderea rețelei de magazine proprii, modernizarea celor existente și realizarea imaginii uniforme personalizate a acestora. În anul 2017 a fost  efectuată o investiție importantă la magazinul non stop aflat la sediul societății, extinzându-se suprafața printr-o nouă construcție și amenajarea interioară, astfel ca  produsele să fie oferite spre cumpărare prin autoservire – mai puțin cele de panificație și patiserie.

Rezultate economice și obiective de dezvoltare pentru viitor

Harmopan a încheiat anul 2017 cu rezultate economice bune, cifra de afaceri fiind mai mare decât în anul anterior, iar profitul brut realizat fiind comparabil cu cel din anul 2016. Pentru anul 2018, datorită creșterii cheltuielilor cu salariile și a prețurilor materiilor prime, compania nu este foarte optimistă în preconizarea rezultatelor financiare.

Pentru viitor, obiectivele principale avute în vedere de conducere sunt continuarea dotărilor unităților de producție cu utilaje moderne care să ușureze munca oamenilor, contribuind astfel la creșterea productivității muncii și reducând cheltuielile cu energia, dar și impactul asupra mediului. Rețeaua de magazine proprii va fi extinsă în continuare, Harmopan luându-și angajamentul de a fabrica produse cât mai sănătoase care satisfac cerințele tuturor consumatorilor.

 

 

Citiți și despre:

  • Harmopan, tradiţie în morărit şi panificaţieHarmopan, tradiţie în morărit şi panificaţie Compania este liderul de piaţă din regiunea Harghitei, produsele sale ajungând zilnic la peste 600 de clienţi-parteneri. Numele Harmopan s-a împletit de-a lungul anilor cu tot ceea ce înseamnă tradiţie, fiind […]
  • DIANA – 25 de ani împreunăDIANA – 25 de ani împreună O gamă variată de produse distribuite prin 40 de magazine.  Înființată în urmă cu 25 de ani, la 30 aprilie 1991, în Râmnicul Vâlcea, DIANA a avut ca activitate, în perioada de debut, comerțul cu amănuntul. […]
  • AGRICOLA, valori românești recunoscute la nivel internaționalAGRICOLA, valori românești recunoscute la nivel internațional Firmele grupului activează în domenii diferite din piața agribusinessului. AGRICOLA Internațional Bacău este una dintre companiile de vârf de pe piața agribusinessului din România. Aceasta a apărut în 1992, […]
  • Zauberer și Belin, ceaiuri cu tradiție oferite de NovaPlusZauberer și Belin, ceaiuri cu tradiție oferite de NovaPlus Piața ceaiurilor din România cunoaște un trend crescător în ultimii ani, în ciuda scăderilor cauzate de criza economică. Istoria ceaiului este una pe care cercetătorii o plasează acum mai bine de 5.000 de […]
  • Bomboniera se mândrește cu produse unice și tehnologii de topBomboniera se mândrește cu produse unice și tehnologii de top Compania este singura care produce în România dropsuri fără zahăr și caramele umplute. Bomboniera este unul dintre cei mai dinamici producători de dulciuri din România. Asta chiar dacă societatea a fost […]