Imaginea României se îmbunătățește

23.12.2013

România – țara tuturor posibilităților: de la turism, la exporturi exotice. Dacă acum câțiva ani, în presa internațională erau publicate doar articole prin care România nu era tocmai cea mai lăudată țară de cei de peste granițe, situația a început acum să se schimbe. Fie că vorbim despre peisajele minunate din Apuseni, de originalitatea Deltei sau de zonele care parcă s-au oprit în timp, unde oamenii adoptă un stil de viață simplu și deloc legat cu tehnologia, toate acestea au condus la o schimbare de atitudine și de imagine în fața străinilor. În ultimii ani și orașele mari ale României au devenit subiecte de interes pentru jurnaliștii de peste granițe. Bucureștiul a fost comparat de nenumărate ori în ultimii ani cu Berlin din punctul de vedere al diversității distracției și al numărului de localuri deschise, mai ales în Centrul Vechi, pentru oameni de toate vârstele. Desigur, vor exista mereu țări unde românii nu vor fi văzuți cu ochi buni, dar asta se întâmplă în toate statele, iar exemplele precum reticența celor din Marea Britanie pălesc atunci când străinii, care au venit în România și au experimentat direct ce înseamnă să-ți petreci câteva zile aici, se întorc acasă plini de cuvinte de laudă la adresa românilor.

Turismul românesc

Statisticile prezentate la Conferința Internațională de Turism a Dunării (care a avut loc la începutul lunii decembrie în București) arată că numărul turiștilor străini care au ajuns în acest an în croaziere pe Dunăre s-a ridicat la 159.000. Aceștia au cheltuit nu mai puțin de 16 milioane de euro în România. Potrivit cercetării, turiștii străini cheltuiesc în România aproximativ 40 de euro pe zi, pentru excursii, mâncare sau suveniruri. Este drept, în Ungaria sau Austria suma de bani este dublă, dar și serviciile sunt mai scumpe, iar infrastructura este cu mult mai dezvoltată.

 

Datele de mai sus sunt valabile doar pentru Delta Dunării, dar turismul în România nu se rezumă doar la această zonă. Potrivit Institutului Național de Statistică, în primele șapte luni ale anului 2013 s-a înregistrat o creștere de 3,3% a circulației turistice, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Cei mai mulți turiști străini au venit din Germania, Italia, Franţa, Ungaria și Statele Unite ale Americii, spun oficialii Institutului Național de Statistică, iar cele mai căutate zone au fost Bucureştiul, urmat de oraşele reşedinţă de judeţ și desigur stațiunile montane, cele balneare, apoi litoralul și Delta Dunării.

“Made in Romania”

În tot acest timp, și consumatorii români au început să prefere produsele locale, precum fructele și legumele de la agricultorii români, dar și companiile românești care produc marfa în fabricile din țară.

Pe de o parte, supermarket-urile au început să dedice spații din ce în ce mai generoase fructelor și legumelor românești pentru clienții care caută astfel de produse, dar și pentru a susține agricultorii din țară. De cealaltă parte, afacerile mici românești, din toate domeniile de activitate, încep să simtă susținerea consumatorilor români, sperând la un moment în care românii vor cumpăra doar produse din țară.

Ce ar trebui să știe un român care preferă produsele realizate local? În primul rând alegerea sa păstrează locurile de muncă ale românilor sau ajută la realizarea de alte noi posturi, într-o perioadă când acestea sunt din ce în ce mai nesigure. În al doilea rând, alegerea produselor românești susține economia națională românească, iar un consum mai mare de produse făcute în țară încurajează tinerii români să se gândească la a investi în alte afaceri în țară. La toate acestea se adaugă și beneficiul unui preț mai redus. Dacă mare parte din prețul unui produs este format din taxele de import, conversia valutară sau alte taxe impuse, în ceea ce privește prețul produselor făcute în România toate acestea sunt ori inexistente ori mult mai reduse. Nu în ultimul rând un alt avantaj clar este calitatea produselor românești, recunoscută până și peste granițe, unde multe dintre brand-urile autohtone au început să se extindă pentru un profit mai ridicat.

De la produse tradiționale, la unele inedite

Ciupercile de pădure sunt printre cele mai căutate produse de italieni, spanioli, australieni sau germani. Cumpărate din România la 5 euro kilogramul, ciupercile sunt apoi vândute și la peste 12 euro.

Alte produse din România la mare căutare printre străini sunt trufele. În Ardeal se găsesc trei soiuri de trufe: cele de vară, trufe de iarnă și trufe comune. Românii le vând la sute de euro kilogramul și prețul crește peste granițe la mii de euro.

La fel se întâmplă cu multe alte produse, atât textile făcute în fabricile de la noi, cât și melci sau chiar carne de struț. Deși pare incredibil, România a fost în 2013 unul dintre principalii exportatori de carne de struț din Europa.

Cum a reușit țara noastră acest lucru? Cei din Africa de Sud au avut oprit exportul din pricina unei bacterii ce a atacat grav păsările, iar fermierii români nu au stat pe gânduri și au profitat de ocazie așa cum au știut mai bine. Nu mai puțin de 1.500 de păsări au fost sacrificate pentru export, carnea lor ajungând în Olanda, Germania, Anglia, Itaia sau Belgia. Cum nutriționiștii spun că produsul este unul sărac în colesterol și foarte hrănitor, carnea este la mare căutare pe piețele din afara granițelor. Pielea struților este folosită apoi pentru accesorii, de la genți, la curele sau chiar pantofi de lux ce se vând în Franța sau Italia.

Cele mai bogate regiuni din țară

Unul dintre cele mai discutate subiecte ale anului 2013 a fost cu siguranță regionalizarea țării. Potrivit raportului de reîmpărțire, România ar urma să aibă, în ultima variantă 10 regiuni. Asta în funcție de mai multe influențe, care acoperă de la stadiul de dezvoltare, la numărul de locuitori, influențele culturale sau chiar migrarea populației.

Inițial, România ar fi fost reîmpărțită în regiuni cu populație medie între 2,4 și 2,7 milioane de locuitori: Muntenia Sud, Dunărea de jos sau Regiunea Sud-Est, Moldova de Nord sau Regiunea Nord-Est, Transilvania Centrală sau Regiunea Centru, Transilvania de Nord Vest sau Regiunea Nord Vest, Banat Vest sau Regiunea Vest și Oltenia.

Ultima variantă a regionalizării este una cu 10 regiuni, iar aceasta aduce cu sine o modificare a topului cu cele mai bogate regiuni din țară.

Cele 10 regiuni ale ultimei variante sunt:

  • Nord-Est: Bacău, Botoșani, Iași, Neamt, Suceava și Vaslui,
  • Sud-Est: Brăila, Buzău, Galați și Vrancea,
  • Dobrogea: Constanța și Tulcea,
  • Sud: Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova și Teleorman,
  • Sud-Vest: Dolj, Gorj, Mehedinți, Old și Vâlcea,
  • Vest: Arad, Caraș-Severin și Timiș,
  • Nord-Vest: Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare și Sălaj,
  • Centru: Brașov, Covasna, Harghita și Mureș,
  • Sibiu: Sibiu, Alba și Hunedoara,
  • București-Ilfov. 

Aceasta nouă variantă presupune ca cea mai săracă regiune să fie Dobrogea. PIB-ul celor două județe care formează această regiune adună doar 28.8 miliarde de lei, iar cea mai bogată regiune rămâne însă București-Ilfov, cu un PIB de 148,8 miliarde de lei. Cea mai inedită schimbare, spun analiștii, este faptul că regiunea Nord-Est, adică județele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava și Vaslui, va fi mai bogată decât Ardealul, PIB-ul regiunii Nord-Est este de 63,9 miliarde de lei, iar cel al Ardealului este de 62,2 miliarde de lei.

Citiți și despre:

  • Metode de reducere a costurilor în companiiMetode de reducere a costurilor în companii Când situația economică nu este una benefică, toate companiile caută soluții pentru costuri mai mici. Reprezentanții companiilor din țara noastră sunt mult mai optimiști cu privire la creșterea afacerilor în […]
  • Țara noastră, paradisul taxelor și impozitelorȚara noastră, paradisul taxelor și impozitelor România, din punctul de vedere al taxelor, impozitelor și a altor obligatii financiare. Câte taxe plătesc an de an oamenii de afaceri din România? Nu mai puțin de 39. Asta în timp ce în alte state […]
  • Criza economică a crescut numărul de sesizări la ANPCCriza economică a crescut numărul de sesizări la ANPC Produsele nealimentare, în topul reclamațiilor din 2013 la Autoritatea pentru Protecția Consumatorului. Una dintre cele mai importante autorități naționale, cea care are grijă ca produsele din magazine să fie […]
  • 20 de ani de istorie a calității Seroussi 20 de ani de istorie a calității Seroussi Josef Aslan Seroussi conduce unele dintre cele mai bune fabrici de confecții din Europa. Fondată în anul 1993, compania Norada este o societate condusă de Josef Aslan Seroussi, acţionar majoritar și la alte […]
  • Sistemul inteligent BramacSistemul inteligent Bramac Bramac, acoperișurile care asigură și protecție și economie prin energia “verde”. “Bramac Sisteme de Învelitori” a fost prima filială înființată de Bramac în țara noastră, în anul 1995, în Brașov. Nouă ani […]