Impactul industriei hoteliere asupra economiei mondiale, în creştere

02.02.2015

Industria hotelieră are un impact din ce în ce mai mare asupra economiei mondiale, aceasta asigurând la ora actuală 266 de milioane de locuri de muncă şi contribuie cu 9,5% la PIB-ul global, potrivit studiului EY „Global hospitality insights: Top thoughts for 2015”.

În ţara noastră, turismul a avut în 2013 o contribuție economică de 33,1 miliarde lei (9,9 miliarde de dolari), reprezentând 5,1% din Produsul Intern Brut al României, potrivit raportului Consiliului Mondial al Turismului (WTTC), care estima un avans de 5,4% al contribuției totale a turismului la PIB în 2014, urmată de o rată medie de creștere de 3,8 procente pe an până în 2024, la 50,8 miliarde lei.

Astfel, cu o estimare de creştere pentru acest an de 3,9%, industria de turism și călătorii va deveni unul dintre motoarele importante de creștere de la nivel local, regional şi global.

„Însă, pe măsură ce turismul înregistrează creșteri în toate segmentele – recreere și agrement, afaceri şi de grup –destinaţiile turistice vor fi nevoite să investească eficient şi să implementeze strategii care să le poată ajuta să se diferenţieze de ceilalți”, au afirmat reprezentanţii EY.

În plus, raportul mai arată că la nivel global, industria hotelieră cunoaşte un val de dezvoltare, inovaţie și creștere a cererii, plasându-se într-o poziţie excelentă pentru realizarea de noi câştiguri în cursul acest an, pe măsură ce infuziile proaspete de capital din noi zone geografice majorează numărul de jucători din această industrie şi creează un context favorabil pentru achiziţii.

Câte noi locuri de cazare se vor deschide în 2015?

În ultimii ani, atât turismul de afaceri cât şi cel de recreere și agrement s-au îmbunătăţit constant, revenindu-şi după încetinirea globală raportată imediat după colapsul financiar din anii 2008-2009.

Astfel, infuzia de capital proaspăt transfrontalier şi inovaţia în zona proprietăţilor şi a conceptelor vor reprezenta factorii cheie de stimulare a creşterii în 2015.

Totodată, în acest an, un număr important de noi unități hoteliere se vor deschide şi va continua şi procesul de schimbare a proprietarilor în cazul unităţilor atractive existente. Per total, industria are în plan, în prezent, o tranșă de aproximativ 1,3 milioane de noi locuri de cazare.

Turiştii au început să se îndrepte și către destinaţii noi

Chiar dacă, industria ospitalităţii a fost dominată de câteva oraşe cheie sau destinaţii considerate drept cele mai atractive pentru turismul global (New York, Paris sau Londra), pasionaţii de călătorii au început să se îndrepte și către destinaţii noi. Această schimbare a determinat investitorii să identifice numeroase oportunităţi pe pieţele secundare, ceea ce  reflectă o căutare extinsă de investiţii cu randamente ridicate.

Fuziunile şi achiziţiile, creştere constantă

Activitatea de fuziuni şi achiziţii (M&A) din sectorul hotelier, în ultimii ani, a generat creşteri solide de la an la an, tranzacţiile înregistrând un avans de la an la an de 8%, până în trimestrul al treilea 2014.

Activitatea M&A va fi impulsionată, pe viitor, de dorinţa de creştere susținută a afacerilor, de valoarea strategică a tranzacţiilor şi de disponibilitatea capitalului propriu și a finanțării în condiţii favorabile.

Volumul mai ridicat de capital care vizează valorificarea oportunităţilor imobiliare la nivel global va genera un context favorabil pentru încheierea de tranzacţii.

La ora actuală, primele trei pieţe hoteliere pe care se concentrează investiţiile asiatice sunt Manhattan, Hawaii şi Londra, reprezentând 48,5% din totalul investiţiilor hoteliere asiatice la nivel global până în luna octombrie 2014.

În contextul unei piețe favorabile, investitorii din acest domeniu hiper-competitiv trebuie să aibă în vedere întregul ansamblu de riscuri și consecințe care pot decurge din aceste activități. Investitorii vor fi nevoiți să acorde mai multă atenție evaluării acestor oportunități.

Preferinţele de călătorie şi cererile de cazare evoluează

Raportul mai arată că pe măsură ce turismul creşte, preferinţele de călătorie şi cererile de cazare din partea celor care preferă hotelurile evoluează. În acest an, generaţia „millennials” (sau generația Y) va continua să aibă o influenţă semnificativă asupra modului în care industria hotelieră își va dezvolta oferta şi asupra tipurilor de servicii pe care hotelierii le vor propune pentru clienţii lor.

Pentru a răspunde acestor cerințe în schimbare, hotelierii caută să vină cu oferte alternative inovatoare care să le completeze pe cele tradiţionale. Astfel de oferte au apărut iniţial în Europa și Asia, dar s-au extins şi în S.U.A. şi pe alte pieţe.

„Turiștii din generaţia milennialls și cei care au adoptat comportamentul acestora nu caută experienţele sau hotelurile preferate de părinţii lor, ci sunt foarte atenți la costurile pe care și le asumă. Totodată, sunt mult mai concentrați pe experienţele trăite, fie că e vorba de o călătorie de agrement sau de business. România poate fi din această perspectivă o destinaţie atractivă pentru turiştii care caută experienţe autentice, în mijlocul unor comunităţi tradiţionale. Pentru aceşti turişti, lipsa infrastructurii nu mai este un impediment, ci, dimpotrivă, o atracţie, ei căutând destinaţii izolate de cotidianul aglomerărilor urbane. Aceşti turişti însă sunt şi cei mai conectați la surse de informare digitale. De aceea, un aspect-cheie în valorificarea noii cereri care se conturează îl va reprezenta capacitatea furnizorilor de servicii turistice din România de a avea o prezență puternică online. Astfel, o familie de localnici dintr-un sat de la munte care oferă vacanţe la ţară ce includ meniuri preparate în casă, plimbări cu căruţa şi dormit în fân ar fi util să ştie cum să-şi administreze şi aplicaţia online de rezervări, pagina de Facebook şi contul de PayPal”, a explicat Elena Badea, Director de Marketing, EY România.

Citiți și despre: