Implementarea standardelor IFRS, dezbătute în cadrul IFRS Forum

30.10.2015

Pe 27 şi 28 octombrie, BusinessMark, cu sprijinul IASB ( Consiliul pentru Standarde Internaţionale de Contabilitate/ IFRS Foundation Internaţional Accounting Standards Board ), a organizat “IFRS Forum”. Prima zi a conferinţei a fost susţinută de un invitat special Peter Clark, Technical Director IASB. Acesta a afirmat că standardul IFRS 15 va intră în vigoare pe 1 ianuarie 2018 şi că are o arie largă de aplicare.

”IFRS se referă la toate contractele cu clienţii, cu excepţia contractelor de leasing, a celor de asigurare, instrumentelor financiare şi schimburi non-monetare în aceeaşi linie cu businessul pentru a facilita vânzarea către clienţi”, a explicat Peter Clark.

Specialistul a subliniat câteva detalii importante în funcţie de aria de activitate. De exemplu, în contractele din sectorul Construcţii/Aerospaţial şi Apărare, venitul poate fi recunoscut în timp, dar criteriul ”PO over time” trebuie să fie îndeplinit.

În cadrul celei de-a doua sesiuni au fost abordate teme precum: contractele de închiriere, contracte de asigurări, iniţiativa de prezentare a informaţiilor şi programul de cercetare.

”În cazul leasingului, IASB a finalizat luarea decizilor (cu excepţia datei efective). În cazul celui care ia leasingul, dobânda şi amortizarea sunt prezentate separat în declaraţia de venit. În cazul firmei de leasing, sunt schimbări mici în ceea ce priveşte contabilitatea acestuia. Următorul pas este publicarea standardului final până la sfârşitul acestui an”, a declarat Technical Director-ul IASB.

Acesta a mai spus că în ceea ce priveşte contractele de asigurări, obiectivul este să fie furnizat un Standard cu un principiu singular care să crească gradul de comparabilitate şi transparenţă a entităţilor care privesc acest tip de contracte.

Pe segmentul de raportare financiară, Peter Clark a declarat că nu se intenţionează o regândire fundamentală a capitolelor, ci propuneri de schimbare în sensul comentariilor primite în anul 2013 în cadrul discuţiilor.

Cea de-a doua zi a evenimentului, i-a avut că vorbitori ai primei sesiuni pe Georgeta Petre, Director, Direcţia de reglementări contabile, Ministerul Finanţelor Publice (MFP), Adriana Lobdă, Audit Partner, Deloitte România, Codina Petrescu, Manager, Servicii de Audit, PwC România, Alina Făniţă, CEO, PKF Finconta, Alexandra Smedoiu, Director, Consultanţă fiscală, PwC România şi Lucia Trestioreanu, Audit Senior, PKF Finconta.

”Una dintre problemele practice legate de implementarea IFRS este faptul că Ministerul nu da indicaţii despre aplicare pentru că standardele sunt aplicate exact aşa cum sunt. Ministerul nu poate din această cauza să spună cum se face. De aceea societatea care aplică IFRS trebuie să facă singură acest lucru, eventual cu ajutorul unui consultant”, a declarat Georgeta Petre, Direcţia de reglementări contabile, Ministerul Finanţelor Publice.

Reprezentantul Ministrului a subliniat că momentul tranziţiei la IFRS are implicaţii fiscale foarte importante.

În cea de-a doua sesiune, speakerii au fost Ionuţ Mastacaneanu, Senior Manager, KPMG România, Angela Manolache, Director, Risk & Regulatory Consulting, KPMG România şi Codina Petrescu, Manager, Servicii de Audit, PwC România.

”Cum putem să îmbunătăţim calitatea situaţiilor financiare? Este importantă definirea scopului audienţei pentru situaţiile financiare şi crearea unei structuri care îi ajută pe utilizatori să găsească informaţiile mai uşor. O metodă bună este evidenţierea mesajelor cheie şi aducerea de referinţe pentru a reduce repetarea. Este recomandat un limbaj simplu, fără termeni foarte tehnici şi o comunicare consistentă către utilizatori”, a declarat Codina Petrescu, Manager, Servicii de Audit, PwC România.

Utilizatorii la care specialistul PwC România a făcut referire sunt: actionarii, autorităţile de reglementare, finanţatorii, mass-media şi agenţiile de rating.

 

 

 

Citiți și despre: