Stiri: Economie

Încrederea consumatorilor continuă să crească

21.08.2014

Încrederea consumatorilor la nivel global continuă să crească, pentru prima dată din anul 2007, jumătate dintre persoanele chestionate în cadrul unui studiu Nielsen declarându-se optimiste cu privire la locul de muncă.

Şi încrederea românilor a urcat în trimestru al doilea din acest an, apropriindu-se de de valoarea medie europeană. Astfel, ţara noastră ocupă locul 18 din 32 de ţări după Indicele Nielsen, care măsoară aşteptările despre piaţa muncii, situaţia financiară şi posibilitatea de a cheltui.

Comparativ cu primul trimestru, în perioada analizată încrederea consumatorilor români a urcat cu 6 puncte la 73 de puncte. Astfel România se situează după ţări precum Cehia, Letonia şi Estonia şi înaintea Slovaciei, Poloniei şi Bulgariei.

Cei mai optimişti consumatori se regăsesc în Danemarca, Elveţia, Germania, Norvegia, Marea Britanie şi Israel.

În schimb, Portugalia are cei mai pesimişti consumatori, precedată de Slovenia, Croaţia, Italia, Serbia, Grecia şi Ungaria.

„În Europa, încrederea consumatorului a crescut în 72% din pieţele măsurate în al doilea trimestru, doar 6 din 32 de pieţe raportând scăderi. Danemarca (106), Belgia (80) şi Italia (51) au crescut fiecare cu 6 puncte comparativ cu primul trimestru, în timp ce Olanda (81), Ucraina (61) şi Croaţia (50) au raportat o creştere cu 5 puncte faţă de trimestrul anterior. Alte îmbunătăţiri notabile ale încrederii includ o creştere în ultimul an pentru Marea Britanie de 11 puncte, până la un scor de 90 – cel mai ridicat nivel înregistrat din 2007. De asemenea, Indicele de încredere al Rusiei prezintă o creştere de trei trimestre consecutive, ajungând la un scor de 85 în al doilea trimestru. Încrederea Franţei a crescut pentru doua trimestre consecutive, înregistrând un scor de 60”, se arată în raportul Nielsen.

La nivelul zonelor analizate, încrederea consumatorilor a crescut, comparativ cu primul trimestru, cu trei şi, respectiv, doua puncte în America de Nord (103) şi Europa (77). Scorul cel mai ridicat a fost înregistrat în regiunea Asia-Pacific, rămânând la aceeaşi valoare de 106 din primul trimestru. În plus, nivelul încrederii a scăzut faţă de trimestrul anterior în America Latină (90) şi în Orientul Mijlociu/Africa (93), pierzând trei puncte şi, respectiv, un punct.

„Creşterea continuă a indicilor de încredere în câteva ţări ale Europei, precum şi optimismul din America de Nord susţin redresarea economică în pieţele mature. Cu toate acestea, cheia pentru o expansiune economică de durată va fi o şi mai mare consolidare a pieţei de muncă, lucru vital pentru a putea creşte şi cheltuielile de consum”, spune Venkatesh Bala, economist-şef la The Cambridge Group, divizie din cadrul Nielsen.