Inovația, “vitamina” afacerilor

01.05.2014

Creativitatea și schimbările benefice sunt baza creșterii unei afaceri. Auzim despre companii cu vechime de zeci, poate chiar sute de ani, pe piață. Citim poveștile organizațiilor care oferă produse ce par la prima vedere simple și deloc greu de realizat. Ascultăm cu interes povestea managerilor de succes din țara noastră și nu numai. Care este singurul lucru comun pe care le au toate poveștile de mai sus? Inovația, fără de care nicio afacere nu ar putea fi profitabilă, ne asigură conducerea oricărei societăți. În doze mai mari sau mai mici, ideile noi, utilizate cu grijă și în conformitate cu strategia de dezvoltare a companiei, nu pot aduce decât beneficii.

Totul începe la top management

Frica de eșec sau de investiții ridicate care să nu aducă rezultatele scontate sunt, de cele mai multe ori, problemele celor care refuză schimbările inovative din companie. Rezultatul? Pe moment o stagnare, ca mai apoi profitul să înceapă să se diminueze din ce în ce mai mult, sub ochii conducerii care face totul ca la carte, mai puțin ceea ce trebuie: să inoveze. Trăim într-o perioadă în care viteza de reacție este esențială și în care schimbările corecte și atent alese pot schimba viitorul unei companii pe termen scurt. Managerul unui departament sau al unei companii este cel mai bun exemplu pentru angajați. Dacă el va fi destul de puternic și de încrezător încât să nu uite de nevoia de schimbare și de îmbunătățire a actualelor activități, atunci nimeni din subordinea lui nu va face niciun pas spre acest lucru. Salariații au nevoie constant de un ajutor și de susținere pentru a rămâne inovativi, deschiși la nou și mereu pregătiți să găsească rezolvări la problemele care apar. Directorul sau managerul de departament este ca un model pentru angajați. Nenumărate studii au arătat acest lucru, iar asta se poate observa rapid în orice organizație. Dacă un manager va sta peste program și subordonații lui vor simți nevoia să facă la fel, iar în cazul în care acesta va fi mereu grăbit pentru a finaliza totul cât mai repede în 99% dintre cazuri subordonații vor avea același comportament. Este corect faptul că atunci când sarcinile se adună este greu ca managerii să gândească într-un mod creativ, întrucât aceștia sunt prea preocupați de rezultatele imediate pe care trebuie să le măsoare. Cu toate acestea, nu doar rezultatele pe termen scurt și mediu sunt cele care contează, ci o strategie pe termen lung, strategie care se schimbă constant în funcție de cerințele și așteptările pieței, de modificările clienților și ale partenerilor.

Implicarea echipei

Mulți sunt managerii care consideră că deciziile importante se iau cu “ușile închise”, adică în urma unor ședințe în care participă doar cei din conducere. Pe de o parte, aceștia sunt cei care cunosc compania cel mai bine și au o viziune completă asupra organizației. Cu toate acestea, angajații sunt cei care se confruntă de multe ori cu probleme la care se pot găsi rapid rezolvări ce pot schimba, în timp, viziunea companiei. Mai mult decât atât, tot angajații sunt cei care iau contact de multe ori cu partenerii și clienții, iar asta înseamnă că ei își vor da seama mult mai rapid ce schimbări ar trebui să aibă loc pentru o mai bună relaționare a produselor ori serviciilor companiei și cerințele pieței. Primul pas pe care managerii care sunt deschiși la nou ar trebui să îl facă este să organizeze mai multe ședințe comune, unde sunt invitați toți cei care lucrează în organizație. În loc să ofere sarcini clare și modalități pri care acestea sunt rezolvate, ar putea să pună întrebări privind munca lui sau rezultatele companiei. Astfel, managerul își va putea face o idee mai clară despre cum este văzută compania din alte perspective, și nu doar a lui, dar va putea să vadă și cât de deschiși sunt angajații și cum se raportează ei la munca de zi cu zi. O altă idee simplă este organizarea unui joc intern, joc prin care, anonim sau nu, angajații care participă să poată răspunde la întrebări cheie, precum “Cum vedeți companie peste 10 ani?” sau “Care sunt lucrurile ce ar trebui schimbate în societate din punctul tău de vedere?”. Răspunsurile vor fi dintre cele mai inedite, dar diversitatea lor va avea un punct comun: schimbarea, ce trebuie implementată pentru rezultate din ce în ce mai bune și o creștere organică. Comunicarea cât mai deschisă dintre angajați și manageri va face ca ideile privind inovațiile și schimbările să fie unele cât mai naturale. Tocmai de aceea, este indicat ca, dincolo de relația salariat-director, să existe o relație de “echipă” în sensul că toți cei care fac parte dintr-o companie trebuie să aibă același scop și să găsească doar mijloace diferite prin care să ajungă la rezultatele anterior stabilite. Entuziasm, voință, perseverență, acestea sunt doar câteva dintre atributele pe care le are o echipă de succes.

Cursuri de specialitate

Despre inovație și schimbări constructive se poate vorbi în orice domeniu de activitate. Atunci când managerul simte că echipa pe care o are are idei preconcepute, există mereu cursuri de specialitate, de dezvoltare personală sau de perfecționare în diferite domenii care pot fi legate sau nu de domeniul în care activează compania. Aceste workshop-uri nu doar că pot oferi un nou tip de abordare echipei, dar va ajuta și la comunicarea în ceea ce îi privește pe angajați. Cu cât aceștia transformă relația profesională în una de prietenie, cu atât se vor simți mai în largul lor să-și împărtășească ideile privind schimbările ce ar putea fi benefice și, deci, vor putea fi implementate mai ușor. Inovaţia este unealta specifică a afaceriştilor, metoda prin care exploatează schimbarea în folosul unei noi afaceri sau a unui nou serviciu. Se poate înfăţişa şi ca o disciplină ce se poate învăţa şi practica. Afaceriştii trebuie să caute anume sursele de inovaţie, schimbările şi indiciile care oferă oportunităţi pentru a inova. Şi trebuie să ştie cum să aplice inovaţiile şi principiile de succes ale unui lucru nou” – Consultantul în management Peter Drucker.

Citiți și despre:

  • Cum organizezi ședințe constructive?Cum organizezi ședințe constructive? Care sunt pașii care trebuie urmăriți pentru ședințe de lucru eficiente. Una dintre marile probleme ale managerilor din marile corporații  este legată de ședințele dese și care, de cele mai multe ori, […]
  • Cum poți motiva angajații pentru a fi mai eficienți?Cum poți motiva angajații pentru a fi mai eficienți? Modalități de stimulare a salariaților, fără a implica majorări salariale. Motivarea și stimularea unui angajat poate să pară, cel puțin la prima vedere, doar probleme de ordin financiar, însă lucrurile nu […]
  • 10 întrebări pentru viitorii antreprenori10 întrebări pentru viitorii antreprenori Test pentru cei care vor să înceapă o afacere: eşti antreprenor, vizionar sau inventator? Dacă v-ați decis ca anul 2014 să fie anul în care să porniți pe cont propriu și să deschideți o afacere în domeniul […]
  • Topul celor mai de succes femei de afaceri din RomâniaTopul celor mai de succes femei de afaceri din România Femeile din spatele unui business conduc cu eleganță și intuiție o afacere. Michelle Obama, Irene Rosenfeld sau Hillary Clinton sunt doar trei dintre femeile de succes care au demonstrat la nivel mondial […]
  • Beneficiile investițiilor în responsabilitate corporativăBeneficiile investițiilor în responsabilitate corporativă Din ce în ce mai multe companii din România se îndreaptă spre acțiuni integrate de tip CSR. Se folosește în ultima perioadă foarte des sintagma “responsabilitate socială corporativă”, mulți reprezentanți ai […]