Asociatia-Berarii-Romaniei

“Jumătate din prețul unei beri îl reprezintă taxele” – Asociația Berarii României

01.06.2015

11 ani de existență a împlinit Asociația Berarii României și în tot acest timp instituția a fost un promotor activ al culturii berii și cea mai importantă asociație care a înțeles problemele sectorului, implicându-se de asemenea în rezolvarea acestora într-un mod cât mai activ.

Opt sunt membrii care fac parte în prezent din asociație. Este vorba despre șase producători de bere, Bergenbier SA, Heineken România, United Romanian Breweries Bereprod, Ursus Breweries și Martens, alături de microberăria Clinica de Bere și doi producători de materii prime agricole. Cele șase companii producătoare se mândresc cu faptul că dețin peste 80% din berea consumată zi de zi în țara noastră.

4,5% din producția de bere din Europa

Unul dintre momentele de referință din istoria asociației a avut loc în anul 2008, când Asociația Berarii României a devenit membră a organizației Berarii Europei. Este vorba despre cea mai dezvoltată instituție de profil, fondată tocmai în 1958 la Bruxelles și care reprezintă acum drepturile și interesele a peste 4.000 de producători de bere din Europa și nu numai. “A reprezentat momentul în care, și prin intermediul berii, România a devenit parte a marii familii europene, producând 4,5% din totalul producției de bere din Europa. Mai mult, aderarea la organizația Berarii Europei a adus un suflu nou efortului nostru continuu de a dezvolta cultura berii în România. Am putea spune că am avut astfel acces mult mai ușor la experiența acumulată de țări cu o tradiție seculară în producerea berii, cum sunt Germania, Cehia sau Belgia”, ne-a declarat Constantin Bratu, directorul general al Asociației Berarii României.

Important de menționat este faptul că asociația nu reprezintă doar producătorii de bere, ci și pe cei de materii prime – Soufflet Malt România și Asociația Producătorilor de Hamei, de altfel indispensabile acestui segment de activitate. Oficialii explică faptul că este esențială o privire de ansamblu asupra sectorului, de la ingrediente, la produsul finit, tocmai de aceea producătorii de materii prime agricole se numără printre membri. „Suntem o asociație deschisă, bucuroasă să primească noi membri, indiferent de tipul de producător de bere. În prezent, avem plăcerea să avem ca membri nu doar mari producători de bere, dar și micro-berării. Este o dovadă a dorinței noastre nu doar de a reprezenta cât mai bine interesele producătorilor de bere din țara noastră, dar și de a susține, inclusiv prin această deschidere pe care o demonstrăm, dezvoltarea unei culturi a berii în România. Varietatea este una dintre caracteristicile acestei industrii, demonstrată nu doar prin numărul impresionant de branduri de bere dintre care românii pot să aleagă, dar și prin tipurile de producători existenți pe piață”, explică directorul general al Asociației Berarii României.

Ce bere preferă românii?

Românii preferă berea blondă, de tip Pilsner iar studiile oficiale ale asociației arată faptul că berea este principala băutură preferată aproape în orice context de către adulții care consumă băuturi alcoolice.

Mai exact, nu mai puțin de 80% din românii care consumă băuturi alcoolice la masă aleg să consume bere. “Mai mult, întrebați cu cine obișnuiesc să ciocnească un pahar de bere în timpul weekendurilor, 67% din cei intervievați au declarat că obișnuiesc să bea bere cu familia, în timp ce 64% îi aleg pe prieteni. Și pentru că tot ne aflăm la debutul verii, unul din doi români consumatori de bere afirmă că berea nu îi lipsește din frigider pe perioada verii”, ne-a povestit Constantin Bratu.

Berea este o băutură bine integrată stilului de viață modern al românilor

Cultura berii

Chiar dacă alte țări au acumulat, odată cu trecerea timpului, o istorie bogată privind fabricarea berii, România se numără încă printre statele ce au o cultură tânără în acest domeniu.

Eforturile asociației au fost așadar direcționate spre dezvoltarea sectorului, dar și spre educarea consumatorilor, de la familiarizarea lor cu ingredientele berii și procesul de fabricare, până la o mai bună cunoaștere a tipurilor de bere existente pe piață.

Ultimii ani au adus însă o diversificare a pieței, din ce în ce mai mulți producători mici de bere și-au câștigat consumatori fideli. Acest lucru a condus implicit la o mare varietate de tipuri de bere disponibile pe piață, pasionații putând să aleagă sortimentele preferate dintr-o gamă din ce în ce mai dezvoltată. Piața berii din România este o piață tânără și extrem de competitivă, cu o capacitate de a asimila încă sortimente de bere existente deocamdată doar în alte țări ale lumii. Apariția tuturor acestor sortimente va fi însă în beneficiul românilor care astfel vor putea alege sortimentul de bere care va răspunde cel mai bine preferințelor fiecăruia”, este de părere Constantin Bratu, directorul general al Asociației Berarii României.

Contractarea pieței

Cu toate că sectorul de activitate este în plină dezvoltare, efectele crizei economice nu s-au lăsat așteptate nici în acest domeniu. Piața a fost profund afectată, statisticile oficiale arată că, în doar doi ani, din 2008 și până în 2010, piața s-a contractat cu 16%.

Acest lucru a cauzat diminuarea dramatică a numărului locurilor de muncă generate direct și indirect de sectorul berii, la nivelul întregii economii. Este vorba despre o scădere de 15%, înregistrată până în anul 2012. “Din păcate însă, pentru sectorul berii dificultățile nu s-au oprit în 2012, când piața dădea în sfârșit semne de stabilizare. Ci, la începutul anului 2013, mai exact în luna februarie a acelui an, acciza la bere creștea cu 16%. A fost o măsură apărută peste noapte care a generat un lanț de efecte negative pe care le resimțim și astăzi. Ca urmare a creșterii accizei, piața berii s-a contractat doi ani consecutivi, cu 10% în 2013 și 8,6% în 2014. Mai mult, numărul locurilor de muncă generate direct și indirect de sectorul berii a scăzut cu 7.000, atingând la nivelul anului 2013 un număr de doar 69.700. Constante în această perioadă au fost însă câteva aspecte definitorii pentru sectorul berii din România. Zero evaziune fiscală pe lanțul de producție, o contribuție importantă la economia României prin taxe virate la bugetul de stat și generarea de valoare adăugată”, declară Constantin Bratu, directorul general al Asociației Berarii României.

Majorarea accizei la bere a contractat piața cu 10% în 2013 și 8,6% în 2014 – Constantin Bratu, directorul general al Asociației Berarii României

În ceea ce privește taxele, sectorul berii contribuie cu peste 60% din totalul accizei colectate la bugetul de stat de pe piața băuturilor alcoolice, iar jumătate din prețul unei beri îl reprezintă, așadar, în prezent taxele.

Cum producția de bere din România își menține caracterul național, peste 97% din berea consumată de români fiind produsă în continuare local, peste 70% din materiile prime agricole folosite pentru producerea berii sunt unele realizate în interiorul țării, cauzele majorării accizei s-au extins spre toate sectoarele conexe. “Adoptată pentru a spori nivelul veniturilor la bugetul de stat, creșterea accizei la bere a demonstrat însă exact contrariul. În 2013, statul român încasa venituri cu 4% mai mici de pe piața berii, ca urmare a creșterii accizei, în condițiile unui nivel zero de evaziune fiscală în producția de bere. În 2014 istoria s-a repetat, veniturile încasate la bugetul de stat din acciză, TVA și alte taxe aferente producției de bere provenite doar de la membrii Asociației au scăzut cu 22 milioane Euro”, spune oficialul Asociației Berarii României.

Directorul general este de părere însă că proiectul noului Cod Fiscal, propus de Guvern, este unul ce reflectă o înțelegere mai corectă a realităților din economie. Asta pentru că identifică soluția pentru oprirea declinului pieței berii, precum stabilirea accizei la bere la minimul european. “În acest context, în premieră pentru sectorul berii din România, la finalul anului trecut am lansat un apel către iubitorii de bere din întreaga țară: i-am invitat să semneze o petiție online, www.salveazaberea.ro, prin care să ceară Guvernului să stabilească acciza la bere la nivelul minim european, singura soluție posibilă pentru stabilizarea pieței berii. Până în acest moment, aproape 25.000 de români au ales să fie alături de noi, semnând această petiție”, ne-a povestit Constantin Bratu.

Evenimente

Asociația este una cunoscută nu doar pentru implicarea în proiecte care susțin direct sectorul dedicat, dar și pentru evenimentele inedite, din țară și de peste granițe, pe care le organizează pentru promovarea culturii berii din țara noastră.

“Berea face cinste României” este un eveniment ce a avut loc pentru prima dată în anul 2013, iar un an mai târziu a depășit granițele țării, în cadrul unui eveniment care a avut loc în Belgia, la Bruxelles. “În ciuda dificultăților pe care producătorii de bere le-au întâmpinat în ultimii ani, berea rămâne o băutură iubită de români, fiind aproape nelipsită de pe mesele lor. Sperăm ca 2015 să ne aducă tuturor mai multe motive de sărbătoare, deci mai multe motive pentru a savura o bere rece alături de cei dragi”, Constantin Bratu, directorul general al Asociației Berarii României.

 

 

Citiți și despre: