Kalomin Impex, reorientare către succes

01.11.2017

Pe termen lung, compania are în plan construirea unui depozit frigorific, util în transporturile grupate. Istoria Kalomin Impex a început în anul 1991, când David Niculae, un șofer cu experiență, a pus bazele unei companii de familie împreună cu cei doi fii ai săi, însă abia în anul 1997 au reușit însă să achiziționeze un camion Mercedes-Benz de 7,5t pentru a face curse zilnice între Ploiești și București.

„Tatăl, David Niculae, șofer cu multă experiență în transporturile de marfă în regim internațional, a fost cel care ne-a insuflat pasiunea pentru această profesie, cu toate că ne pregătiserăm pentru alte meserii. La început, am lucrat ca șoferi pentru o firmă care făcea transport internațional până când am mai achiziționat un camion Mercedes-Benz Atego second-hand. Acesta a fost momentul când Kalomin a însemnat o familie unită, concentrându-ne exclusiv pe transportul de mărfuri generale la nivel național”, a declarat David Gabriel, unul dintre fiii fondatorului și directorul general al Kalomin Impex.

Până la achiziționarea primului camion de mare tonaj – un Iveco și o semiremorcă, ambele second-hand – Kalomin Impex avea deja o flotă auto formată din 5 camioane de 7,5t și câțiva șoferi angajați. Din acest moment, compania a început să efectueze și transport internațional.

Anul 2007 a însemnat un moment de cotitură care în final s-a dovedit a fi o bază solidă pentru ceea ce este acum Kalomin Impex

Declanșarea crizei din 2007 a condus la scăderea cererii de transport pentru mașini de 7,5t, determinând compania să se reorienteze spre mașini de mare tonaj. Astfel, anul 2007 a însemnat un moment de cotitură care în final s-a dovedit a fi o bază solidă pentru ceea ce este acum Kalomin Impex.

„Pentru mulți, din păcate, criza a însemnat sfârșitul, pentru noi a fost o perioadă foarte grea, dar a fost și o provocare pentru că am reușit să ne reorientăm către un alt tip de transport. Pierderile suferite din cauza crizei le-am considerat ca fiind prețul plătit pentru lecția învățată, un fel de training oferit de viață”, a adăugat David Gabriel.

O flotă nouă, pentru servicii de calitate

Începând din anul 2007, Kalomin Impex oferă servicii de transport tur-retur în cadrul UE, inclusiv Elveția și Marea Britanie – unde Brexit-ul creează o nouă provocare pentru companie – iar peste 70% dintre mărfurile transportate sunt dintre cele care presupun temperatură controlată.

„Avem niște clienți vechi pentru care facem transport la prelată, însă principalele mărfuri transportate de noi sunt cele perisabile, marea majoritate fiind produse alimentare, ceea ce presupune o responsabilitate în plus din partea noastră”, a completat directorul general al companiei.

De aceea, pentru a evita orice risc și pentru un control mai bun, Kalomin Impex investește în utilaje de ultimă generație echipate cu agregate Thermo King și Carrier, cu imprimante pentru termodiagrame, care totodată oferă și posibilitatea monitorizării temperaturii și a locației în timp real de la distanță.

În prezent, flota auto a companiei este formată din 40 de camioane marca Volvo și Scania și 48 de semi-remorci, dintre care doar 6 sunt cu prelată, restul fiind dube cu temperatură controlată. Din cele 40 de camioane doar două sunt cu normă de poluare euro 5 EEV, restul fiind euro 6.

„Folosim doar camioane aflate în garanție și cu contracte de service pentru a putea oferi servicii de calitate clienților noștri”, susține directorul general al Kalomin Impex.

„Investim în camioane noi de ultimă generație pentru că ne pasă de mediu și nu în ultimul rând de angajați. Pentru șoferii de camioane, cabina nu e doar locul de muncă, e a doua casă, care poate fi una confortabilă sau, în caz contrar, locul din care vrei să scapi. Atunci când configurăm un camion, ne gândim în primul rând la angajați, astfel încât toate camioanele noastre sunt cu dotări premium în ceea ce privește confortul”, susține directorul general Kalmoni Impex.

De asemenea, compania are contracte de service cu opțiunea de asistență 7/7 zile, 24/24h pentru toate camioanele. Astfel, în cazul unei defecțiuni, șoferul nu trebuie sa facă altceva decât să anunțe asistența service și să aștepte sa fie depanat sau remorcat.

Lipsa forței de muncă – principala problemă

Una dintre problemele cu care se confruntă domeniul transporturilor este instabilitatea economică, modificările prețurilor la combustibili, asigurările sau alte taxe ce afectează direct transportatorii, care semnează anumite contracte la început de an, iar pe parcurs se schimbă fiscalitatea sau apar taxe noi.

„În mass-media se fac afirmații că majorarea prețurilor bunurilor de larg consum se datorează creșterii prețurilor de transport. Pare logică afirmația, dacă privești lucrurile dinafară, asta ar fi și normalitatea, însă în realitate funcționăm pe tarife care sunt mult sub media europeană, iar atunci când apar scumpiri care ne afectează direct ca transportatori trebuie sa găsim soluții interne să susținem activitatea la aceleași prețuri pentru o bună perioadă de timp”, mai spune reprezentantul Kalomin Impex.

Și la nivel european există piedici pentru transportatorii români, printr-o politică de excludere sau de îngrădire a transportatorilor din zona „blocului estic”. După abrogarea măsurilor anticabotaj – care limitau activitatea în spațiul european – au apărut legile de tipul Macron (Franța) sau Milog (Germania) care vizează salarizarea angajaților din alte țări, indiferent de legislația acestora, iar belgienii interzic pauza săptămânală în camion.

„Constatăm, din păcate,  că în fiecare țară ne confruntăm cu legi diferite, măsuri diferite și pentru fiecare în parte trebuie să ne adaptăm. Amenzile sunt foarte mari, măsurile de multe ori sunt drastice, astfel încât cu fiecare eveniment de acest gen ți se taie avântul de a dezvolta un business în domeniul transporturilor”, menționează David Gabriel în legătură cu problemele întâmpinate de transportatori.

Însă una dintre problemele acute cu care se confruntă întreaga industrie din România și, implicit, cea de transport este lipsa de forței de muncă, în special de personal calificat. Deși Kalomin Impex ar avea volum de lucru pentru încă 10-15 mașini față de câte are în prezent, se află în situația de a refuza curse pentru că nu există șoferi disponibili.

Un consum redus și o exploatare corectă a utilajului se bazează pe două lucruri esențiale: anticipare și prevenție. Acestea două lucruri, dincolo de economiile aduse firmei, sunt baza unui șofat în condiții de siguranță.

Astfel, cu toate că din echipa de 80 de angajați 70 sunt șoferi, aproximativ 25% dintre aceștia nu rămân în cadrul companiei mai mult de 3-4 luni. De aceea, pentru a suplini deficitul de șoferi, Kalomin a preferat să angajeze începători, fără experiență, pe care să îi formeze și care, de multe ori, sunt mai atenți la detalii și mai docili.

Totodată, compania organizează împreună cu reprezentanții Scania și Volvo cursuri de instruire cu șoferii pentru a învăța cum să exploateze un camion cu tehnologie modernă, beneficiind la maximum de capacitățile acestuia.

Flota auto, un punct forte

Principalul avantaj competitiv al Kalomin Impex este faptul că este o afacere de familie, fiind astfel mai ușor să depășească toate obstacolele. Însă un punct forte îl constituie flota auto, toate camioanele fiind de generație nouă, în garanție și cu contracte de service, lucru ce se datorează investițiilor făcute în achiziționarea de camioane și semi-remorci noi.

Ioan David, fiul fondatorului și fratele directorului general al Kalomin Impex, se ocupă în firmă cu instruirea șoferilor în ceea ce privește condusul economic și respectarea parametrilor de funcționare a camioanelor.

În plus, în anul 2011, Kalomin Impex a participat – prin reprezentantul Ioan David, cel de-al doilea fiu al fondatorului – la concursul „The Drivers’ Fuel Challenge”, organizat de Volvo, unde a câștigat la nivel național, calificându-se în finala mondială a competiției de la Göteborg, unde s-a clasat pe locul 2 la nivel european.

În ceea ce privește planurile de viitor, directorul Kalomin speră că în anul 2018 parcul auto va fi format numai din camioane cu normă de poluare euro 6. Pe termen lung, compania are în plan construirea unui depozit frigorific, care ar ajuta la efectuarea de transporturi grupate.

Toate aceste investiții și eforturi au condus la o ușoară creștere a cifrei de afaceri comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, cu toate că începutul anului 2017 a fost unul dificil și atipic.

„În anii trecuți, în perioada verii aveam probleme cu retururile, însă anul acesta am avut probleme cu exporturile. De obicei, vârfurile erau în ianuarie-februarie și între Paște și iunie, iar în iulie-august cererea era foarte slabă, revenindu-și abia din octombrie spre Crăciun. Fiind un an atipic, suntem în situația de a nu ne permite calcule sau previziuni”, a încheiat David Gabriel, directorul general Kalomin Impex.

 

 

Citiți și despre: