Lecții învățate de companii după criza economică

01.11.2015

Care sunt cele mai importante schimbări ale mediului de afaceri, în urma recesiunii. Criza economică a avut efecte foarte mari asupra tuturor sectoarelor de activitate. Printre primele domenii afectate au fost construcțiile și sectorul imobiliar, dar la scurt timp toate companiile, indiferent de nișa aleasă, au avut de suferit.

Lipsa cash flow-ului, micșorarea comenzilor, stoparea anumitor segmente de activitate, diminuarea echipelor de lucru sau negocierile la sânge pentru a păstra aceeași cantitate și calitate au afectat grav economia. Multe dintre companii spun că perioada a fost un adevărat punct în care și-au ridicat probleme cu privire la stoparea activității, iar acest lucru a devenit chiar realitate în unele cazuri. Alte companii au reușit să păstreze activitatea la un nivel minim, de unde se puteau dezvolta imediat ce economia și-a mai revenit. La toate acestea se adaugă însă și cazuri fericite în care criza economică nu doar că nu a afectat activitatea companiei, dar a ajutat societatea să crească. Este vorba despre afacerile care s-au bazat pe recuperarea de credite sau pe realizarea de planuri de afaceri și măsurători de risc.

Ceea ce este însă clar este faptul că toate domeniile de activitate s-au schimbat ireversibil, iar oamenii de afaceri au avut de învățat în urma acestei situații, astfel încât acum este greu de crezut că vor trece prin aceleași probleme încă o dată.

Monopol

Se spune că cea mai simplă alegere este și cea greșită. S-a dovedit a fi adevărat atunci când marile companii au ales drept furnizori companii de dimensiuni mari, care le puteau oferi pe moment materii prime sau servicii ori soluții rapid, fără a lua în calcul un posibil blocaj al acestora.

Atunci când furnizorii au avut probleme financiare activitățile companiilor care se bazau pe soluțiile oferite de aceștia s-au blocat. Chiar dacă până în acel moment exista o balanță, corect stabilită de un contract semnat înainte, monopolul nu este soluția în nicio situație. Desigur, lucrurile au fost asemănătoare și în cazul afacerilor care funcționau pe baza furnizării de soluții către o singură companie. Odată ce contractul a fost reziliat ori comenzile s-au micșorat în cantitate, situația economică a acestora a fost grav deteriorată, astfel încât orice soluție părea una fără rezultate benefice.

Prima lecție importantă pe care au învățat-o companiile ce au fost afectate de înrăutățirea situației partenerilor de afaceri este evitarea monopolului. A doua lecție este reprezentată de faptul că, indiferent de beneficiile de moment, este necesară o verificare atentă a trecutului și planurilor de viitor ale societăților pe care le alegi drept parteneri de încredere. Nu în ultimul rând, adăugarea condițiilor clare la contract, prin care fiecare își ia măsurile de siguranță necesare, este un lucru nu doar benefic, ci și obligatoriu în prezent.

Eficientizare

Eficientizarea a fost un cuvântul preferat al tuturor oamenilor de afaceri în ultimii ani. Fie că a fost vorba despre costuri, fie că s-au referit la procesele de producție sau cele tehnologice, întreaga activitate a companiilor a fost analizată în detaliu.

Ceea ce era până la începerea crizei economice văzut ca o strică necesitate, s-a dovedit a fi, de multe ori, doar un lucru fără de care activitatea companiei a putut continua fără niciun fel de probleme. Desigur, nu același lucru se poate spune despre investițiile serioase, cu planuri bine puse la punct în spate, însă au existat multe verticale pe care companiile le dezvoltau fără a lua în calcul viitoarele beneficii pe termen mediu sau lung, iar toate acestea au fost stopate, pentru a lăsa loc lucrurilor cu adevărat importante din punct de vedere al viitorului businessului.

Planurile de eficientizare au fost aplicate și în ceea ce privește mâna de lucru. Multe au fost companiile care au reevaluat activitatea tuturor departamentelor și, după caz, au renunțat la echipe întregi sau au diminuat numărul angajaților în departamentele cu probleme. Dacă acest lucru este realizat după un plan bine pus la punct rezultatele au fost unele vizibile pe termen scurt, iar bugetele destinate salariilor sau bonusurilor aferente au ajutat la susținerea producției sau a altor activități care dezvoltă eficient o afacere pe termen nedeterminat.

De cealaltă parte însă, au existat situații în care salariile unor angajați au crescut. Fie că aceștia s-au văzut nevoiți să preia mai multe sarcini decât cele inițiale presupuse de postul pe care lucrau, fie că au avut rezultate benefice pentru profitul companiei, atenția managementului spre acei oameni de valoare din cadrul companiilor a fost una corectă.

Pe scurt, toate companiile afectate de criza economică au încercat să reducă din resurse, dar să păstreze rezultatele societăților. Fără un plan bine stabilit, activitatea acestora nu doar a suferit, dar a fost cu adevărat afectată iremediabil, dar o analiză corectă a tuturor factorilor implicați a condus invariabil la succes.

Planuri corecte

Înainte de criza economică numărul analizelor financiare și planurilor concrete era redus, uneori chiar nu existau deloc previziuni pe termen mediu și lung. Acest lucru s-a modificat radical.

Fiecare activitate importantă, fiecare investiție sau, dimpotrivă, tăiere a bugetului trebuie să aibă la bază o analiză clară. Astfel, se vor avea în vedere nu doar beneficiile pe termen scurt, ci și riscurile pe care o schimbare de mari dimensiuni le poate avea asupra activității văzute ca întreg.

La toate aceste planuri se adaugă cel special pentru managementul riscului. Acesta nu doar că exemplifică rapid și foarte exact care sunt riscurile la care se expune o companie în fiecare proiect pe care aceasta îl dezvoltă, dar poate diminua riscurile mari și, astfel, asigură o rată mai ridicată de succes pentru acele planuri care stau la baza dezvoltării susținute a companiei. Un risc identificat la timp și calculat poate aduce mai multe beneficii decât orice investiție, indiferent de mărimea și amploarea acesteia.

Încredere

Măsurile de austeritate, constrângerile economice, diminuarea investițiilor, redresările și reorganizările financiare și de personal au condus, din păcate, la o lipsă totală de încredere, resimțită atât la nivelul parteneriatelor de afaceri, cât și intern, în cadrul companiilor.

Într-un final, succesul unei companii este determinat de competențele angajaților acesteia, iar fără echipe puternice, care să creadă în valorile și planurile companiei în cadrul cărora lucrează zi de zi, o afacere nu are o șansă sigură de succes.

Așadar, pe lângă lecțiile privitoare la parteneri, bugete și limitări ale dezvoltării, una dintre cele mai importante lecții pe care le-au învățat oamenii de afaceri este să aibă totală încredere în angajații lor și să îi privească cu optimism pe toți ca adevărați piloni care susțin activitatea societății.

 

 

 

Citiți și despre:

  • Evenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrieEvenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrie Marţi 7 noiembrie, începând cu ora 8.30, are loc evenimentul România Durabilă - AgriBusiness "Contribuţia agriculturii la viitorul model economic românesc", în cadrul Academiei de Studii Economice - Aula […]
  • Evoluția insolvențelor în RomâniaEvoluția insolvențelor în România Care sunt efectele directe asupra companiilor, într-un mediu economic instabil? Cei care lansează afaceri noi sau au planificat investiții importante pentru dezvoltarea activității companiilor deja existente […]
  • 2015 – anul revenirii creditării în România2015 – anul revenirii creditării în România Care sunt împrumuturile care vor înregistra creșteri în anul 2015? Printre primele sectoare lovite de criza economică s-a numărat și cel bancar. Împrumuturile au scăzut dramatic, iar cei care au încheiat, […]
  • Cum se pregătesc angajatorii pentru recrutăriCum se pregătesc angajatorii pentru recrutări Cei mai buni profesioniști se câștigă în urma interviurilor bilaterale. Atunci când vine vorba despre interviuri pentru angajare, toată lumea discută despre cât de important este pentru un candidat să […]
  • Viking, un brand cu renumeViking, un brand cu renume Compania oferă soluţii complete pentru case şi clădiri. Un acoperiş înseamnă, dincolo de protecţie şi acoperire, longevitate în exploatare, o maximă etanşeizare, un aspect ce trebuie să se încadreze în aria […]