Legea supermarketurilor supără marii comercianţi

01.08.2016

Marile magazine vor fi obligate să aibă la vânzare produse româneşti în procent de 51%. Mult criticata Legea a supermaketurilor, prin care marii comercianți sunt obligaţi să aibă la comercializare produse alimentare româneşti în procent de 51%, a fost promulgată de președintele României, Klaus Iohannis, şi publicată în Monitorul Oficial în luna iulie a anului curent.

Astfel, conform legii, magazinele mari din ţara noastră vor fi obligate să se aprovizioneze, în procent de 51%, cu alimente preluate de la furnizori din România.

În timp ce autorităţile vor să susţină producătorii agricoli autohtoni prin această modificare legislativă, marile lanţuri de supermarketuri se declară îngrijorate de adoptarea acestei legi, spunând că actul normativ restrânge libertatea consumatorilor români de a alege cele mai bune produse la prețuri competitive. Altfel spus, preţurile produselor alimentare vor creşte, iar  obiectivul principal al oricărui comerciant nu va mai fi satisfacerea clientului, ci respectarea termenilor extrem de restrictivi impuși de lege.

Legea supermarketurilor, mai exact actul normativ care modifică Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare în România, a fost publicată în Monitorul Oficial pe data 15 iulie.

Supermarketurile vor trebui, potrivit noilor prevederi legislative, să se aprovizioneze cu 51% dintre alimente pe lanţul scurt, acest termem implicând un număr limitat de operatori economici angajaţi în activităţi de cooperare şi de dezvoltare economică locală, precum şi relaţii geografice şi sociale strânse între producători, procesatori şi consumatori. Acesta obligativitate se aplică pentru următoarele categorii de produse: carne, ouă, fructe, legume, miere de albine, produse lactate şi produse de panificaţie.

Legea precizează că excepţie fac comercianţii cu o cifră de afaceri de până la 2 milioane de euro, echivalentă în lei.

De când se aplică modificările legislative

Conform legislației în vigoare, reglementările prevăzute trebuie aplicate în termen de trei zile, exceptând acelea la care legea impune un anumit termen de aplicare. Totuşi, cele mai importante prevederi din noua legislație, precum ponderea produselor alimentare proaspete provenind din lanțul scurt, au termen de șase luni pentru a fi aplicate, adică retailerii vor fi obligați să comercializeze 51% alimente proaspete doar de anul viitor, timp în care Guvernul trebuie elaboreze normele metodologice de aplicare ale acestui articol de lege.

În lunile de iarnă, alimentele de import pot urca la un procent de 70%

AMRCR: Legea nu garantează sprijin pentru produsele românești

Asociația Marilor Rețele Comerciale din România își exprimă regretul că Președintele României, Klaus Iohannis, a promulgat legea pentru modificarea și completarea Legii 321 privind comercializarea produselor alimentare, conform unui comunicat de presă transmis de AMRCR.

Asociaţia consideră că această lege este îndreptată împotriva marilor rețele comerciale și, în pofida celor exprimate public, nu garantează sprijin pentru producătorii locali sau pentru produsele românești.

Noile modificări legislative restrâng libertatea consumatorilor români de a alege cele mai bune produse la prețuri competitive, conform Asociaţiei  Marilor Rețele Comerciale din România.

În schimb, noile modificări legislative restrâng libertatea consumatorilor români de a alege cele mai bune produse la prețuri competitive.

„De acum înainte, obiectivul principal al oricărui comerciant nu va mai fi satisfacerea clientului, ci respectarea termenilor extrem de restrictivi impuși de lege în ceea ce privește termenele de plată sau serviciile comerciale, pentru că altfel sancțiunea pentru nerespectarea acestora poate merge până la închiderea magazinelor”, afirma reprezentanţii Asociaţiei Marilor Rețele Comerciale din România.

Marii retaileri, obligați să-și reanalizeze politicile comerciale

În plus, conform specialiştilor din cadrul AMRCR, marii retaileri sunt obligați să-și reanalizeze politicile comerciale, să renegocieze contracte în mijlocul desfășurării acestora, să renunțe la facilități și servicii oferite pentru promovarea produselor locale, inclusiv cele românești și să se orienteze pentru a găsi modalități de a susține un flux financiar imens, impus fără justificare.

„Apreciem că toate acestea se vor răsfrânge asupra prețurilor la raft și vor avea repercusiuni majore și asupra programelor de susținere a producătorilor locali”, susțin specialiștii.

Toate modificările se vor răsfrânge asupra prețurilor și vor avea repercusiuni majore și asupra programelor de susținere a producătorilor locali.

Această lege este, de asemenea, împotriva mecanismelor concurențiale și a principiilor după care funcționează piața unică comunitară.  Promulgarea legii a avut loc, conform AMRCR, la câteva zile după anunțul referitor la lansarea unor programe precum „România Competitivă”, dar și la puțin timp după ce în cadrul Consiliului European s-a vorbit despre întărirea Uniunii Europene, în contextul referendumului referitor la ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană.

Mai mult, retailerii susțin că fermierii nu sunt suficient de organizați încât să poată livra cantitatea necesară și la standardele cerute în marile magazine.

Etichetarea produselor din carne

O altă modificare importantă prevăzută de lege are în vedere etichetarea produselor din carne. Astfel, eticheta pentru carnea comercializată pe teritoriul României va cuprinde următoarele menţiuni: ţara de origine a animalului, ţara în care animalul s-a născut, ţară în care a fost crescut, sacrificat şi tranșat.

De asemenea, produsele din carne comercializate pe piaţa internă vor cuprinde obligatoriu pe etichetă procentul de carne provenit din ţara noastră.

Conform legii, un produs românesc este cel obținut pe teritoriul național, din materii prime de bază provenite în proporție de 100% din fermele din România; produsul are la bază interesul acordat de producători comercianților, în sensul asigurării siguranței și securității alimentare.

Nici noile reguli privind etichetarea cărnii românești nu se aplică încă întrucât, pentru aplicarea acestei norme, ANSVSA trebuie să notifice statele membre ale Uniunii Europene privind această reglementare, iar numai după aceea România poate aplica noile reguli de etichetare, la 90 de zile de la comunicarea deciziei Comisiei Europene.

Un alt articol al legii supermarketurilor prevede că este interzis oricărui comerciant să solicite furnizorului să nu vândă altor comercianți aceleași produse la un preţ de achiziţie mai mic sau egal cu cel cu care a achiziţionat produsele respective.

 

 

Citiți și despre:

  • Ce părere au românii despre supermarketuri?Ce părere au românii despre supermarketuri? Pentru o mare parte dintre români (83,6%), supermarketul este locul preferat de cumpărături. În acelaşi timp, prețul continuă să fie pentru 75,2% dintre români criteriul principal în alegerea locului pentru […]
  • Pregătirile din supermarketuri de Sărbători sunt în toiPregătirile din supermarketuri de Sărbători sunt în toi Magazinele se întrec în promoții și surprize pentru cei care le trec pragul. Perioada Sărbătorilor de Iarnă este una plină pentru retaileri, marile lanțuri de magazine înregistrează, an de an, recorduri de […]
  • Ce fac supermarket-urile pentru a susține producătorii români?Ce fac supermarket-urile pentru a susține producătorii români? Magazinele mari  pun la dispoziția clienților produse locale. Supermarket-urile, dar și toate celelalte magazine de mari dimensiuni din România oferă celor care le trec pragul o varietate foarte mare de […]
  • Tendințele dezvoltării retailului în RomâniaTendințele dezvoltării retailului în România Magazinele se transformă în centre de experiență pentru clienți. Chiar dacă din ce în ce mai mulți consumatori români se îndreaptă spre comerțul online, supermarketurile și hipermarketurile rămân unități care […]
  • ARC mizează pe creșterea cu 20% a industriei cărniiARC mizează pe creșterea cu 20% a industriei cărnii Proiectele inedite de cercetare vor schimba viitorul sectorului alimentar. Asociația Română a Cărnii are în prezent 51 de membri,  care realizează peste 60% din totalul producției naționale de mezeluri. […]