Little London Nursery School, între business și educație

01.03.2014

Grădinița care vrea să schimbe viitorul țării, printr-o învățare holistică și multi-senzorială. Istoria grădiniței Little London începe în anul 2003, an în care a luat naștere proiectul “Wonderland Nursery School”, lansat de două antreprenoare: Fabiola Hosu, care a venit cu experiența mediului educațional al școlilor internaționale, și Luminita Macsim, profesor de matematică, provenind din mediul afacerilor imobiliare.

Inițial, grădinița a fost deschisă în Piața Victoriei, iar la câțiva ani de la lansare, în 2007, a atins numărul maxim de copii ce puteau fi găzduiți de spațiul existent. “Nevoia de dezvoltare a momentului inițial a fost analizată și s-au hotărât urmatorii pași: asocierea cu un al treilea partener, Diana Segărceanu, cu expertiză corporate pe partea de Marketing, redenumirea instituției ca <Little London>, deschiderea unui nou sediu în zona Pipera (aproape de Erou Iancu Nicolae) în iunie 2007 și deschiderea unei școli primare (care a funcționat până în 2010 în același sediu cu grădinița). Brandul Little London s-a dovedit un brand extrem de puternic, lansând și susținând toate proiectele educaționale care ulterior aveau să-i poarte numele, proiecte dezvoltate sub management separat și, deci, sub viziuni de business diferite. Astfel în prezent, pornind de la punctul zero al proiectului Little London, s-au dezvoltat: Grădinița și Școala de vară Little London Pipera, patronată acum de Asociația Fabiola Hosu, Școala primară și gimnazială Little London Pipera, patronată de Fundația Țara Minunilor și Grădinița și Școala Avenor patronată de Fundația Școala Little London”, ne-a declarat Fabiola Hosu, fondatoarea grădiniței Little London Pipera Nursery School. Suma inițială investită în primul sediul din oraș a fost în jur de 150.000 de euro urmând o extindere a grădiniței prin înființarea unui nou sediu în Pipera și o nouă investiție de 200.000 de euro. “Cifra de afaceri a anului trecut a Grădiniței Little London Pipera a fost în jur de 500.000 de euro, iar anul acesta o estimăm undeva la 400.000 de euro, urmând să avem o creștere anticipată în anul 2014-2015”, ne-a explicat Fabiola Hosu, fondatoarea grădiniței Little London Pipera Nursery School.

Grijă pentru copii și comunicarea constantă cu părinții, personal pregătit și accent pe creativitate și gândire critică – acestea sunt doar câteva dintre lucrurile în care cred cei care trec pragul grădiniței, tocmai de aceea răspunsul natural al conducerii grădiniței la întrebarea “cu ce vine nou grădinița Little London?” a fost: “Cu un grad de leadership personal foarte mare al profesorilor din clasă, ceea ce duce la un grad de inovație și creativitate foarte mare. Cu o grijă manifestă față de copii, părinți, profesori și comunitate și, mai ales, cu un grad conștientizat foarte mare de responsabilitate socială a şcolii care transmite și formează comportamente și valori, care produce schimbări esenţiale în viaţa socială, contribuind la țesătura unei societăți sănătoase. De aceea, noi credem în: autonomie în învățare, curiozitate și învățare pe tot parcursul vieții, creativitate și gândire critică și responsabilitate față de noi, față de ceilalți și față de contextul în care ne aflăm”, spune Fabiola Hosu.

Extindere pentru clasa pregătitoare

În prezent, la programele oferite de grădiniță, sunt înscriși 80 de copii, iar anul viitor grădinița va avea și clasă pregătitoare pentru a oferi părinților o alegere de învățare prin joc. Grădinița funcționează acum în două clădiri special amenajate pentru diferite categorii de vârstă ale copiilor: 2- 4 ani și 4 – 6 ani. Prima clădire are un singur nivel și patru săli de clasă multifuncționale, cu  grupuri sanitare pentru copii, curte interioara acoperită, sala de sport/dans, terasa exterioară acoperită, cu acces facil la terenul de sport si playgroundurile exterioare. A doua este construită pe trei nivele și are cabinet medical, secretariat, birou administrativ-financiar, cancelarie, opt săli de clasă cu terase aferente închise,  grupuri sanitare pentru copii, două săli multifuncţionale, bibliotecă/sală pian, sală de mese,  cu acces facil la sala de sport, terenul de sport, piscină, și playground-urile naturale sau dinamice. “Campusul nostru ține cont de relația explicită care există între caracteristicile fizice ale unui spațiu și procesul educațional, asigurând posibilitatea de experimentare esențială învățării. Spațiile sunt structurate astfel încât să permită reflecția, creativitatea, experiența, interacțiunea și comunicarea constantă, aducând lumea reală în clasă și expunând clasa lumii reale. Creativitatea este modalitatea prin care copiii răspund la ceea ce văd, aud, miros, ating sau simt, este modul prin care își exprimă și comunică ideile, gândurile, sentimentele. Un spațiu creativ este un spațiu ce permite deopotrivă siguranță fizică și libertate intelectuală, un spațiu stimulativ, senzorial care influenţează și structurează învăţarea avînd rolul unei <materii curiculare tăcute>, un spațiu în care orarele, rutina și tranzițiile curg în acord cu nevoile copiilor. Copiii Little London Pipera beneficiază de resurse creative și inteligente, care se înnoiesc și îmbunătățesc periodic în spații modulare și flexibile care permit re-inventare și inovație”, ne-a declarat Fabiola Hosu, fondatoarea Little London.

Pe lângă spațiile speciale amenajate pentru cei mici, ceea ce definește o instituție de învățământ sunt cadrele didactice, spune conducerea Little London Pipera Nursery School. În viziunea mea, ceea ce definește o școală sunt profesorii, iar capacitatea unui sistem de a atrage oamenii potriviţi ca profesori constă în viziunea despre statutul acestei profesii a celor ce recrutează. Oricum, este bine cunoscut faptul că, în cadrul unui sistem educațional, calitatea educației depinde de calitatea profesorilor săi. Profesorul Little London Pipera este cel care inspiră, ghidează, formează, creează”, este de părere Fabiola Hosu.

Stat versus privat

Nu de puține ori auzim că învățământul oferit gratuit de stat nu este unul potrivit pentru copii, fie că vorbim despre condiții precare, de programe standard și rigide care nu se potrivesc tuturor copiilor și multe altele. “Aș schimba locurile unde predomină sistemul prea formal, rigid, cu prea multe întrebări şi structuri închise care nu îi lasă pe copii să descopere singuri, un sistem în care toţi copiii fac aceleaşi activităţi, după aceleasi obiective educaţionale, fară diferenţiere, aș schimba curriculele încărcate până la refuz cu obiective educaţionale, modul de învăţare compartimentată, rutinele fragmentate în orare ce nu lasă timp de a lucra în profunzime; activităţile excesiv ghidate de către profesori, activităţile care nu îi motivează pe copii, astfel încât ei nu învață cu plăcere; în fine, auxiliarele curriculare rupte de realitate (manuale învechite etc). Dar și aceste lucruri încep timid să se schimbe…”, povestește Fabiola Hosu, fondatoarea proiectului Little London.

Business și educație

Cum s-a îmbinat afacerea cu viziunea asupra educației? Fabiola Hosu spune că totul este natural, întrucât ambele pornesc de la aceleași principii și idei. “Viziunea noastră de business este strâns legată de viziunea noastră educațională – și anume: suntem actori sociali conștienți de responsabilitatea socială a actului identitar pe care îl facem în fiecare zi. Suntem dedicați unui act de învățământ de calitate, așa că investițiile noastre sunt focalizate pe partea de resurse – umane sau materiale în proporție de 60-70%. Credem în creștere organică, sănătoasă în care etapele nu sunt arse, ci internalizate, de aceea suntem atenți la evoluția culturii noastre organizaționale și leadeshipul personal al angajaților noștri”, ne-a povestit fondatoarea acestui proiect educațional.

Inovație în educație

Little London Pipera Nursery School s-a implicat anul trecut în mai multe proiecte comunitare cu accent pe educație. Un exemplu este proiectul “Restart în educație” care “își propune să consolideze relațiile dintre actorii educaționali, și să pornească o mişcare a oamenilor care pun umărul şi în România la transformarea educaţiei, oameni care nu mai aşteaptă soluţii de la alții, crezând că transformarea profundă a educației este proiectul generației noastre în următorii 10 ani. În cazul în care <Restart în Educaţie> va împlini aşteptările noastre, ale tuturor, atunci el va cataliza apariţia unui nou val de antreprenori sociali în educaţie din rândul actualilor elevi, studenți şi tineri profesionişti”, după cum ne-a explicat chiar Fabiola Hosu. Un alt proiect ce merită menționat este “BEYG (Bucharest Early Years Group)” – o comunitate a grădinițelor și școlilor internaționale din București ce își propune un schimb de bune practici educaționale cu scopul manifest de îmbunătățire a standardelor educaționale din Capitală.

Nici planurile de viitor nu sunt uitate de către cei de la Little London Pipera, oficialii grădiniței spun că pregătirile sunt acum în toi pentru proiectul școlii de vară. “Proiectul urmează a fi re-structurat și re-imaginat pentru a primi copii începând de la 15 luni până la 12 ani – proiect care include înot, tenis, călărie, dans, artă și multă, multă aventură. Un lucru cu care ne mândrim foarte tare este noul design curricular pe care îl pregătim – design care va fi unic în România și care va defini și individualiza și mai mult grădinița noastră în rândul instituțiilor de învățământ. Pe termen mediu, vrem să devenim un centru de training și internship-uri pentru profesorii ce își doresc să vadă lucrurile întâmplându-se, first hand, iar pe termen lung ne dorim o extindere a proiectului și, de ce nu, o francizare a lui către business angels ce doresc să schimbe, alături de noi, paradigma educațională din România”, ne-a declarat Fabiola Hosu, fondatoarea grădiniței Little London Pipera Nursery School. 

Definiția educației? 

“Educația este drumul cel mai scurt, dar cel mai sigur și necesar, totodată, către cunoaștere de sine, împlinire personală, și, deci, către fericire. Este cel mai creativ și mai responsabil act uman; miza creării, formării și poziționării fiind identitatea însăși, și deci viitorul meu, al nostru, al tuturor”, ne-a declarat Fabiola Hosu, fondatoarea Little London.

Diana Segărceanu nu mai este implicată în proiectul Little London Pipera, ci în proiectul Avenor College care include Școala Avenor (fosta Școală Little London înființată în 2007) și grădinița Avenor Nursery (fosta grădiniță Little London). Nu există nicio legatură între Avenor College și instituțiile care apar sub numele „Little London Pipera”.

Citiți și despre: