Livrările de spaţii de retail din 2014, cel mai scăzut nivel din ultimii 10 ani

11.03.2015

La ora actuală, stocul total de spații moderne de retail din ţara noastră este de 2,86 milioane metri pătraţi, 32% din această suprafață fiind înregistrată în Capitală. Centrele comerciale reprezintă 59%, în timp ce parcurile de retail și galeriile comerciale dețin 25%, respectiv 16% din stocul total, conform datelor DTZ Echinox.

Anul trecut, livrările de spații noi au însumat 75,000 de metri pătraţi, fiind cel mai scăzut nivel din ultimii zece ani.

Per total, total au fost finalizate trei proiecte moderne de retail: o galerie comercială – Auchan Tricodava și un parc de retail – Vulcan Value Center în București și un centru comercial în Târgu Jiu – Shopping City Târgu Jiu.

În România, densitatea spațiilor moderne de retail la mia de locuitori este de 142 metri pătraţi, iar în Capitală, densitatea spațiilor moderne de retail la mia de locuitori este de 490 metri pătraţi.

Stocul spaţiilor de retail va depăşi 3 milioane de metri pătraţi în acest an

În 2015, stocul spațiilor moderne de retail din România va depăși 3 milioane de metri pătraţi, în timp ce în București stocul va fi de peste 1 milion de metri pătraţi. Pe segmentul de hipermarketuri, Kaufland va continua să fie cel mai activ retailer, cu 9 deschideri anunțate. Carrefour va ajunge la o rețea de 29 de hipermarketuri, în timp ce Auchan va deschide cel de-al 33-lea hipermarket până la sfârșitul primului semestrul.

„Retailerii internaționali cu o prezență puternică în țări precum Polonia, Cehia, Ungaria și Turcia analizează condițiile și caracteristicile pieței din România, iar până la sfârșitul primului semestru al anului ne așteptăm să intre oficial pe piața locală. În comparație cu 2014, estimăm că anul acesta numărul noilor intrări va fi în creștere”, conform DTZ Echinox.

Anul acesta nivelul livrărilor de spații noi va fi cu 196% mai ridicat. Spațiile moderne de retail ce urmează a fi finalizate anul acesta depășesc 220,000 de metri pătraţi. Aproximativ 75% din această suprafață va fi livrată de către NEPI, care în afară de finalizarea centrelor comerciale Mega Mall și Timișoara Shopping City, are planificată extinderea anumitor proiecte din portofoliu – City Park Mall, Severin Shopping City și Deva Shopping Center.

Cele mai importante proiecte noi de retail în 2015 sunt centrele comerciale Mega Mall în București, Coresi Shopping City în Brașov și Timișoara Shopping City în Timișoara. La sfârșitul anului 2015, densitatea spațiilor moderne de retail la mia de locuitori va fi de 153 metri pătraţi.

”Anul acesta vom asista la o serie de livrări și extinderi de spații comerciale, ceea ce demonstrează că piața de retail din România este una activă atât pe partea de cerere, cât și pe partea de livrări. În București, piața de centre comerciale se va repoziționa odată cu deschiderea Mega Mall, în Brașov se va livra primul centru comercial modern, iar în Timișoara, al doilea oraș din țară ca număr de locuitori, anul acesta se va finaliza primul proiect modern de retail după 10 ani de stagnare”, a afirmat Bogdan Marcu, Head of Retail Department DTZ Echinox.

Principalii retaileri din FMCG au deschis în total 265 de unități

Pe parcursul anului trecut, principalii retaileri din FMCG au deschis în total 265 de unități, 94% fiind supermarketuri (48%) și magazine de proximitate (46%).

Dintre operatorii de hypermarketuri, Kaufland a fost cel mai activ retailer cu 13 deschideri – 4 în București și 9 în orașele regionale, ajungând la sfârșitul anului să dețină în România 102 centre.

Carrefour a deschis 2 unități în București și Târgu Jiu, iar Auchan a inaugurat un nou hipermarket în București. Pe segmentul Cash & Carry, 2014 a fost cel de-al patrulea an în care nu s-au înregistrat deschideri.

Cel mai activ retailer

Mega Image a fost cel mai activ retailer pe segmentul FMCG, cu 115 unități deschise, cele mai multe fiind magazinele de proximitate Shop & Go – 83 unități. Profi, următorul retailer ca număr de deschideri înregistrate în 2014, a inaugurat 71 de unități, 68% fiind supermarketuri.

Strategia de extindere a retailerilor de fashion a vizat în principal proiectele cu performanță dovedită. H&M a continuat să fie cel mai activ retailer de fashion cu 8 deschideri anul trecut. Cel mai mare retailer în ceea ce privește expunerea de pe piața locală, Inditex, a rămas inactiv și continuă să opereze o rețea de 98 de magazine. Cu toate acestea, la sfârșitul S1 2015, odată cu livrarea Mega Mall și Coresi Shopping City, Inditex va ajunge la o rețea de 108 magazine.

„În 2014, majoritatea retailerilor internaționali au înregistrat creșteri ale vânzărilor, confirmând încă o dată că România reprezintă o piață cu potențial și care în contextul politico-economic internațional are o contribuție importantă. De asemenea, pe segmentul fashion, am observat o diferență mai accentuată între retailerii internaționali și cei locali din punct de vedere al performanței magazinelor. Pentru a reuși să facă față competiției, retailerii internaționali au optat pentru o dezvoltare susținută, adaptându-și conceptele la condițiile de piață care sunt într-o continuă schimbare”, a afirmat Bogdan Marcu, Head of Retail Department DTZ Echinox.

Percepția noilor c-uri despre România s-a îmbunătățit în 2014, în special datorită indicatorilor macroeconomici cum ar fi rata de creștere a PIB-ului, vânzările din comerțul cu amănuntul sau consumul populației. Cele mai multe intrări au fost înregistrate pe segmentul fashion, urmat de segmentul articolelor sportive și cosmetice.

Rata de neocupare

Rata de neocupare s-a aflat pe un trend descendent, atât în București cât și în orașele regionale, fiind influențată de nivelul minim de noi dezvoltări și de nevoia retailerilor de a se extinde. Diferența dintre proiectele de retail prime și cele secundare a continuat să fie semnificativă. Proiectele dominante înregistrează o rată de neocupare sub 4%, atât în București, cât și în orașele regionale, în timp ce proiectele secundare înregistrează o rată de neocupare între 20 și 25%.

Chiriile prime nu au înregistrat schimbări pe parcursul anului 2014, pentru proiectele de retail performante din București situându-se între 60 – 70 €/ metri pătraţi/ lună, în timp ce în proiectele secundare chiria prime variază între 25 – 40 €/ metri pătraţi/ lună. În afara capitalei chiria în centrele dominante variază între 20 – 25 €/ metri pătraţi/ lună. În orașe ca Timișoara, Cluj Napoca, Iași sau Constanța chiriile prime sunt cu 20-30% mai ridicate.

 

 

Citiți și despre: