Maria Desmirean (Curtea Veche): Românul cumpără cărți de 3 euro pe an. Ce se poate schimba în piața de carte?

11.05.2017

Maria Desmirean face parte din echipa Curtea Veche Publishing de aproape 8 ani şi spune că îi place partea creativă a acestei industrii, cu toate că acest domeniu este extrem de competitiv şi dinamic, în contextul în care pe piaţa locală există multe edituri, iar românii alocă un buget extrem de mic pentru achiziţia de cărţi.

Un interviu oferit revistei „Jurnalul de Afaceri” de Maria Desmirean – director executiv Curtea Veche Publishing şi vicepreşedinte Asociaţia Curtea Veche.

Care este parcursul tău profesional în echipa editurii, care este rolul tău acum?

Fac parte din echipa Curtea Veche Publishing de aproape 8 ani. Pentru o foarte scurtă perioadă de timp m-am ocupat de partea de promovare, iar mai apoi de coordonarea de proiecte editoriale, activitate care mi-a plăcut foarte mult. Mai apoi mi s-a propus să mă ocup de partea de management a editurii, ceea ce m-a ajutat și împins totodată să învăț multe lucruri într-un timp foarte scurt pentru a face astfel față provocării și pentru a răspunde pozitiv încrederii acordate. În momentul de față ocup funcția de director executiv, însă pentru că îmi place partea creativă a acestei industrii, mă implic în alegerea portofoliului, în gândirea de noi proiecte editoriale și de coordonarea unora dintre acestea.

Cum te-a schimbat experiența din cadrul Curtea Veche Publishing?

Este o experiență care m-a format și care a pus bazele felului în care mă raportez la muncă, la ce înseamnă aceasta pentru mine. Am avut norocul să întâlnesc aici o echipă pasionată, oameni care se identifică și care se mândresc cu ceea ce fac. Domeniul editorial este pe de o parte competitiv: există edituri care au oameni bine pregătiți și portofolii foarte bune, dar din păcate publicul care citește este tot mai mic. Acest lucru ne determină să fim creativi în propunerile pe care i le facem publicului și să fim foarte conectați cu tot ceea ce se întâmplă în societate. Pe de altă parte, mediul este foarte dinamic: lansăm tot timpul titluri noi, întâlnim și cunoaștem aproape zilnic potențiali autori, majoritatea experți în domeniile lor de activitate (doctori, arhitecți, fotografi, pictori, sportivi etc.), și acest lucru ne ajută să creștem, să învățăm, să ne dezvoltăm.

Piaţa de carte

Cum ai descrie într-o frază piața de carte din România? Este ea comparabilă cu aceea din Europa?

Suntem pe ultimul loc în Europa, iar în ultimii ani piața de carte nu a reușit să crească.

Cum se raportează piața de carte la noile canale media și cum au schimbat acestea peisajul industriei?

În România, achiziția de carte electronică este foarte mică, sub 1% din totalul vânzărilor. Una dintre explicații ar fi pirateria crescută. Spre deosebire de marile piețe de carte din alte țări, cum ar fi Marea Britanie, Germania sau Franța, piața de carte electronica românească nu a reușit să crească în ultimii ani.

Totodată, industria de carte nu dispune de resurse financiare pentru a investi în partea de promovare clasică și noile canale media au ajutat. Când apare o carte bună, când vrei să știi părerea celor din jur despre un anumit titlu înainte de a cumpăra sau când sunt promoții, acum afli mult mai ușor de pe rețelele de socializare și de pe bloguri.

Câteva date și cifre: Cât cheltuiește anual, în medie, un român pe cărți? Cum arată vânzările în București? Dar în alte zone din țară?

În medie, românul cumpără cărți de aproximativ 3 euro pe an. În București se cumpără aproximativ 50% din totalul cărților vândute, iar mai apoi vin orașele mari. Vânzările online au rezolvat problema logistică pentru orașele mici și medii unde nu prea există librării, însă, din păcate, nici puterea de cumpărare nu este ridicată și, mai grav, nu există obiceiul lecturii. Să nu uităm că un mare procent al populației din România trăiește în mediul rural, iar în sate nu există librării și selecția de titluri din bibliotecile școlare e total desincronizată cu interesele copiilor.

Se poate schimba ceva în piața de carte? Cum putem contribui la formarea cititorilor de mâine?

Cred că ar trebui format obiceiul lecturii în rândul copiilor și trebuie să înțelegem că marea responsabilitate în acest sens este a adulților.

Din nefericire, România este pe primul loc în Uniunea Europeană privind analfabetismul funcțional. Prin Asociația Curtea Veche derulăm programul național de lectură „Cărțile Copilăriei” care are drept scop combaterea analfabetismului funcțional, creșterea accesului la cărți pentru copiii din medii defavorizate și promovarea lecturii de plăcere. Împreună cu asociația am vizitat peste 50.000 de copii, cărora le-am donat cărți adaptate nivelului lor de înțelegere, am înființat cluburi de lectură cu voluntari pe plan local, oferim resurse gratuite pentru profesori și părinți, susținem ateliere interactive pornind de la marile titluri ale literaturii universale și organizăm NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii.

Despre editură

Cum se distribuie, procentual, cifra vânzărilor pe tipurile de cărți tipărite de editură? Care este genul cel mai căutat? Dar cel mai puțin?

Chiar dacă avem un portofoliu generalist, noi publicăm în mare parte titluri de non-ficțiune. Curtea Veche Publishing a debutat cu un titlu celebru în domeniul dezvoltării personale, “Secretele succesului” de Dale Carnegie, și mai apoi și-a diversificat portofoliul cu literatură, cărți pentru copii, istorie, psihologie, eseistică etc. În momentul de față, la nivel global, există o creștere mare pe titlurile de non-ficțiune, cărți practice, manuale, how to books, iar din acest punct de vedere suntem sincronizați cu piețele din afară. Mai mult de jumătate din vânzările editurii vin din cărțile de dezvoltare personală, psihologie, cărți motivaționale sau de business.

Cum răspunde Curtea Veche Publishing cererii de carte și cum identificați titlurile potrivite publicului din România?

Încercăm să fim foarte conectați la societate, să îi observăm interesele și să înțelegem etapele pe care le parcurge. Uneori îi facem publicului propuneri mai îndrăznețe și sperăm că va răspunde pozitiv. Alegerea de a publica un autor debutant este un pariu pe care îl face editorul, iar reușita acestui tip de demers ține pe de o parte de cunoașterea foarte bună a pieței de carte, pe de altă parte de intuiție.

Angajatorul din domeniul editorial

Care este profilul angajatorului din domeniul editorial? Ce caută? Ce găsește?

Sunt multe posturi în acest domeniu pentru care nu există specializare prin studii și atunci editurile formează in house oameni care să ocupe pozițiile respective (spre exemplu, personalul din departamentul de copyright). Motivul principal este gradul ridicat de specificitate al business-ului de carte. În general punem un accent mai mare pe o serie de aptitudini pe care ar trebui să le aibă cei care vor să se alăture echipei și pornim împreună la drum pentru partea de formare.

Care sunt cărțile care ar putea ajuta un tânăr (și nu numai) în căutare de rețete de formare profesională în acest domeniu?

Eu nu cred în rețete standardizate, ci aș recomanda mai degrabă multă deschidere, curiozitate și dorință de învățare. Cred că tinerii care au interese variate ajung să creeze punți interdisciplinare extrem de valoroase. Pentru cei aflați la început de drum recomand titlurile din colecția Cărți Cheie pe care am îmbogățit-o cu noi apariții: „Inteligența pozitivă”, „Curajul de a fi vulnerabil”, „Legile charismei”, „Realizarea țelurilor” ș.a.m.d.

 

 

Citiți și despre:

  • Ce cadouri oferă românii de 1 și 8 martie?Ce cadouri oferă românii de 1 și 8 martie? Majoritatea românilor (87%) intenționează să ofere cadouri de 1 și 8 martie, conform studiului CAWI-Bus realizat de Exact Cercetare și Consultanță în februarie 2015. Intervievaţi în legătură cu persoanele […]
  • BIFE-SIM, eveniment pentru piața mobilei din RomâniaBIFE-SIM, eveniment pentru piața mobilei din România Între 14 și 18 septembrie 2016 va avea loc cel mai mare târg de mobilă, echipamente și utilaje pentru industria mobilei din România, BIFE-SIM, care își va deschide porțile la Romexpo. Peste 300 de companii […]
  • Birotician, o nouă meserie inventată de UnitedBirotician, o nouă meserie inventată de United United, agenție de marketing full-service, a inventat o nouă meserie, cea de Birotician, prin proiectul de re-branding și re-naming al companiei Office Supply Distribution, unul dintre cele mai interesante […]
  • Antreprenor cu Zâmbet, o oportunitate de a trece la următorul nivel al afaceriiAntreprenor cu Zâmbet, o oportunitate de a trece la următorul nivel al afacerii Antreprenori români ajung pe scena businessului internațional din Dubai. Astfel, proiectul Antreprenor cu Zâmbet poate reprezenta un balon de oxigen pentru a trece la următorul nivel al afacerii: dezvoltarea  […]
  • S-a lansat Asociația Travel FocusS-a lansat Asociația Travel Focus Răzvan Pascu, consultant în turism, a lansat Asociația Travel Focus, organizație non-guvernamentală, apolitică și non-profit care intenţionează să promoveze România, tradițiile și turismul […]