Minio Studio, doi ani de succes în industria de comunicare din România

01.08.2018

Agenția ocupă locul 33 în topul Forbes România al agențiilor de publicitate, obținând anul trecut o cifră de afaceri de 791.673 de euro. Minio Studio este o agenție de comunicare integrată lansată în luna februarie a anului 2016, a cărei misiune principală este de a dezvolta campanii de comunicare curajoase și autentice. Activitatea sa a fost demarată cu câteva luni înaintea datei de lansare, timp în care echipa a gândit efectiv strategia de business, a extras idei din brainstorming-uri inspiraționale și a creat premisele concrete pentru ceea ce până atunci fusese doar o viziune antreprenorială. La trimiterea comunicatului de lansare, Minio Studio avea deja un sediu nou adaptat la nevoile angajaților, o echipă de 13 oameni care împărtășeau viziunea Minio și o identitate care comunică în direcția de agenție de comunicare strategică full-service, pregătită să scrie istorie în industria de advertising.  Astăzi, la doi ani distanță de la lansare, Minio Studio ocupă locul 33 în topul Forbes România al agențiilor care furnizează servicii de publicitate, cu o cifră de afaceri de 791.673 de euro la finalul anului 2017.

În primul an, agenția a evoluat în ritm alert, având la bază o experiență profesională vastă în industrie din partea membrilor echipei de management, dar și a echipelor de creație și account management. Ioana Mucenic, CEO-ul agenției, este un antreprenor cu 13 ani de experiență în industrie, având prima experiență antreprenorială încă din facultate. 10 ani mai târziu a lăsat în urmă agenția pe care a fondat-o la 22 de ani împreună cu partenera ei de la acea vreme, pentru a porni a nouă agenție de comunicare, alături de Paul Cotor, Head of Creatives. Proiectul Minio Studio a pornit într-o piață puternic concurențială, unde statisticile dau șanse de succes de 1 la 10 startup-urilor care reușesc să supraviețuiască primului an.  Cu un capital de clienți deja format și cu o reputație puternică în industrie, agenția a reușit să aducă, într-un timp foarte scurt, branduri din portofoliul unor clienți de top, lideri ai industriei în care activează, cum ar fi Jacobs Douwe Egberts (JDE), Mondelēz, Reckitt Benckiser, Hochland și alții.

Din perspectiva strategiei de business, primul an a avut o componentă mare în zona operațională. Echipa s-a focusat pe organizare, pe dezvoltarea de planuri de acțiune, pe crearea de procese de lucru și a unui întreg sistem de aliniere și armonizare a resurselor interne. În continuare, managementul operațional rămâne o componentă esențială în dezvoltarea agenției, chiar dacă este vorba de o industrie creativă, în care accentul se pune mai mult pe libertatea de ideație și mai puțin pe excelența operațională. Cel de-al doilea an este anul dezvoltării, în care Minio Studio a adăugat în portofoliu clienți noi, a investit în reputație, a creat programe interne de learning și a diversificat aria de proiecte. Componenta de resurse umane a fost și ea dezvoltată, echipa crescând la 20 de oameni. Cu ajutorul lor a fost posibilă dezvoltarea unui sistem de lucru organizat prin care se dorește  oferirea către clienți a unei experiențe de lucru care pune accent pe încredere și pe capacitatea agenției de a livra integrat.

„Într-o industrie creativă, dar haotică, diferența este dată de capacitatea de a livra un produs sau serviciu creativ, dar mai ales util”, a declarat Ana Velea, Head of Operations, Minio Studio

Despre agenția Minio Studio ne-a vorbit mai în detaliu Ana Velea, Head of Operations, într-un interviu pe care vă invităm să-l decoperiți în rândurile ce urmează.

Care sunt principalele servicii de comunicare pe care le oferiți clienților dumneavoastră și care dintre acestea dețin în prezent ponderea cea mai ridicată în activitatea agenției?

Minio Studio este o agenție de comunicare integrată, cu focus pe strategie și inovație. Suntem la granița dintre o companie de consultanță și una de creație strategică. Majoritatea clienților ne implică în procesul de lucru înainte de a lansa un brief execuțional, în ideea de a găsi soluții la provocările pieței în care activează. Totodată, avem o mare pasiune pentru tehnologie și ne place să propunem proiecte utile, soluții digitale, aplicații, platforme, dar și componente de AR, VR, Kinect și soluții noi pentru zona de shopper marketing.

Avem abilitatea de a integra canale de comunicare în campanii 360 eficiente, cu impact real în business-ul clientului. Ne mândrim și cu soluțiile creative din zona de in-store, care ne permit integrarea tehnologiei în experiențele consumatorilor.

Care sunt cele mai de succes campanii de comunicare pe care le-ați desfășurat până acum și pentru ce clienți?

Campaniile integrate pentru clientul nostru principal Jacobs Douwe Egberts (JDE) sunt cele care animă și implică, din punct de vedere al complexității, o mare parte din resursele agenției.  Una dintre campaniile cu impact foarte mare în vânzările de produs a fost Jacobs Hot Cool. Provocarea a venit din dorința de a găsi mixul potrivit de comunicare, care să educe consumatorii brandului despre consumul de cafea rece și caldă în timpul verii, pentru a crește consumul într-un sezon cu vânzări scăzute.

Principalele execuții au fost în zona de digital. Am creat o platformă promoțională cu o secțiune de jocuri. Platforma jacobshotcool.ro a livrat excelent la capitolul interacțiune cu consumatorii, prin cele două jocuri create „Ice Braker” și „Jacobs Barista”, dar și prin conținutul de articole relevante și pentru secțiunea de rețete, în care puteai să propui propria combinație de cafea. Peste 220.000 de vizitatori unici s-au înregistrat pe platformă, cu o rată de recurență de 30%.

Am creat multiple materiale in-store, execuții speciale cu implementare în magazinele top retail, investiția în POPM fiind una considerabilă, raportată la bugetul anual alocat de către client pe această zonă. Mecanica promoțională a livrat premii garantate constând în produse Jacobs și accesorii specifice de cafea, 183 de bilete la Festivalul Summerwell, iar premiul cel mare a avut 3 câștigători ce au putut experimenta ocazia de a vizita Ice Baruri de top din Europa.

Spotul TV a rulat timp de 8 săptămâni și a fost creat in-house, iar pentru suport media am creat multiple formate de bannere online, în special video. Totodată am gestionat pagina de Facebook și campaniile din Social Media.

Ca parte a campaniei, am organizat două activări care asigurau prezența Jacobs la Festivalul SummerWell și la CityWave. Principala atracție pe care am oferit-o publicului a fost mingea supradimensionată care i-a filmat pe cei prezenți în fața scenei de la Buftea,  în timpul concertelor, dar și pe cei care s-au distrat în alte locuri din cadrul festivalului, reprezentând astfel o premieră în România. Într-o altă zonă de activare, vizitatorii au putut face selfie 360, pe care l-au primit sub forma unui pahar de cafea, timp în care barista Jacobs au făcut cafele la foc automat. Au fost printate peste 1.200 de căni selfie și peste 3.000 de persoane au interacționat cu brandul Jacobs.

Campania a depășit vânzările cu 13% față de sell out-ul planificat. Este un rezultat care premiază o colaborare de succes a echipei Minio – Jacobs.

O altă campanie de suflet, de data aceasta din zona de responsabilitate socială, a marcat începerea colaborării agenției Minio Studio cu retailarul danez JYSK. Campania #NICIOSCUZĂ susține Comitetul Național Paralimpic în demersul de a ne pune în mișcare și de a conștientiza importanţa sportului în rutina zilnică. Aceasta are în centru trei sportivi paralimpici extraordinari, care ne spun că nu avem #nicioscuză să nu facem sport. Arian Notrețu, un înotător de 12 ani căruia îi lipsește piciorul stâng, s-a apucat de mai puțin de un an și jumătate de înot și încearcă să realizeze o performanţă incredibilă prin calificarea la Jocurile Paralimpice de la Tokyo din 2020. Gabriela Constantin și Filip Ghiorghi sunt ceilalți doi eroi ai campaniei. Gabriela s-a născut cu focomelie, o afecțiune care constă în atașarea directă a palmelor de trunchi, și este campioană naţională la tenis de masă. Filip e de 24 de ani într-un scaun cu rotile. A practicat mai multe sporturi, dar s-a oprit la tirul cu arcul și a ajuns să reprezinte România la zeci de competiții internaționale.

Campania are la bază componenta de digital, prin platforma www.nicioscuza.ro, unde utilizatorii se pot înscrie și pot semna un manifesto. Componenta vizuală include un spot principal filmat cu drona și echipamente subacvatice, și alte clipuri video care relatează poveștile sportivilor. Campania a fost comunicată în cele 54 de magazine JYSK din România, prin diferite execuții in-store, postere și spoturi audio.

În mod firesc, componenta de PR a fost foarte importantă în felul în care s-a gestionat numărul mare de apariții în publicații și canale TV. Comunitățile online au fost și ele activate de mesajele inspiraţionale ale influențatorilor. Ne mândrim cu campaniile de CSR și ne bucurăm că am început o poveste dintr-o lungă serie, cu echipa JYSK. Le suntem recunoscători pentru că ne-au dat ocazia să avem o astfel de experiență împreună.

Câți angajați numără în prezent echipa Minio Studio și care este nivelul de pregătire profesională al acestora? Ce programe de instruire și susținere profesională derulați?

Echipa este formată din 20 de oameni și recrutăm întotdeauna seniori. Vizăm oameni cu experiență, fie din agențiile de profil, fie de pe baricada clientului. Ne bazăm pe experiența oamenilor și avem o cultură organizațională care susține dezvoltarea profesională în interiorul ei. Când sunt întrebată la interviuri despre beneficii, povestesc întotdeauna despre programele de training și workshop-uri.

În 2017 am dezvoltat un program intern denumit „Minio Academy”. Programul a avut ca obiectiv formarea unei culturi orientate către client, cu accent pe client service-ul oferit, dar și transmiterea de cunoștințe practice din domeniul în care activăm. Astfel că pe parcursul cursurilor am avut și ateliere practice de creație, dar și diferite jocuri de rol, care puneau accent pe comunicarea în diferite situații și cu diferite tipologii comportamentale. Este un program pe care îl reinventăm cu fiecare ocazie. Anul acesta ne-am axat pe workshop-uri de design thinking, de înţelegere a trendurilor și ne-am uitat mult la case-uri inspiraţionale.

Cu siguranță o cultură organizațională a prezentului trebuie să includă și o componentă educațională, iar Minio Studio investește pe cât posibil în resursa umană.

Pe o piață în care competiția este ridicată, care considerați că sunt principalele avantaje competitive ale agenției Minio Studio în raport cu alte firme de pe piață cu un domeniu de activitate similar?

Într-o piață atât de competitivă și creativă, principalul atu al agenției Minio Studio este relația pe care o are cu clienții. Dacă această legătură se creează armonios, dacă această relație este una bazată pe încredere și înțelegere comună a obiectivelor, atunci se pun bazele unei echipe care poate să livreze strategic, creativ și eficient.

Pentru o agenție care propune campanii cu componentă de inovație, care testează tehnologii ce nu au mai fost aplicate în alte campanii, care livrează concepte creative și care își dorește să miște consumatorul într-o direcție anume, este absolut esențial să facă o echipă bună cu clientul. Loializarea clienților este un obiectiv vital pentru orice business.

Alte avantaje competitive țin de înțelegerea pieței în care clienții noștri activează, trendurile care îi afectează, pentru a putea veni cu soluții strategice, executate creativ.

Cum a evoluat în opinia dumneavoastră piața serviciilor de comunicare, marketing și advertising din România și cum vă poziționați dumneavoastră în acest context?

Publicitatea s-a schimbat foarte mult în ultimii ani. Consumatorii au devenit tot mai sceptici în fața mesajelor exagerate și au început să pună un semn de egalitate între publicitate și comunicare mincinoasă.  Sunt tot mai greu de atras într-o conversație, fapt ce a forțat industria să iasă din zona de publicitate agasantă, într-o zonă mult mai subtilă cu componentă mai mare de strategie. Comunicarea trebuie să fie relevantă pentru consumator, să producă valoare adăugată, altfel brandurile se pierd în multitudinea de promoții.

Conceptele s-au adaptat desigur la noile tehnologii și medii de comunicare, însă, până la urmă, orice campanie bună pornește de la o idee. Ideea creativă este în continuare elementul diferenţiator, dar capacitatea de execuție și abilitatea de a adapta o idee la obiectivele de business ale clientului, agilitatea cu care se mișcă o agenție și indicatori precum eficienţă și flexibilitate sunt cele care poziționează o agenție în topul preferințelor clienților. Și acestea sunt atributele cu care agenția Minio Studio își propune să scrie o filă de istorie în industria publicității.

 

 

Citiți și despre:

  • Companiile cu capital românesc, mai optimiste decât cele străineCompaniile cu capital românesc, mai optimiste decât cele străine Companiile româneşti sunt mai optimiste decât cele străine prezente în ţara noastră, în ceea ce priveşte creşterea în acest an a cifrei de afaceri, a investiţiilor, salariilor sau a numărului de angajaţi, […]
  • Minio Studio și JYSK România lansează campania #NICIOSCUZĂMinio Studio și JYSK România lansează campania #NICIOSCUZĂ Minio Studio şi JYSK România anunţă lansarea campaniei de responsabilitate socială #NICIOSCUZĂ, prin care retailerul susţine Comitetul Național Paralimpic. Astfel, campania #NICIOSCUZĂ vine în întâmpinarea […]
  • Minio Studio lansează o campanie de recrutare inedităMinio Studio lansează o campanie de recrutare inedită Minio Studio își dezvoltă expertiza în domeniul digital, deschizând patru poziții pentru specialiștii în acest domeniu, printr-o campanie de recrutare inedită. Agenția de comunicare, integrată înființată de […]
  • Lowe, desemnată agenția de creație a PraktikerLowe, desemnată agenția de creație a Praktiker Lowe a fost desemnată agenția de creație a Praktiker în România, în urma câştigării licitaţiei organizate la sfârșitul anului 2015, la care au participat patru agenții de publicitate. După ce compania de DIY […]
  • Cele mai mari greșeli în mediul de afaceriCele mai mari greșeli în mediul de afaceri Deciziile neinspirate au loc și în cadrul companiilor multinaționale. Se spune că greșelile sunt inevitabile și că atâta timp cât cineva învață din acestea ele vor avea un rezultat pozitiv pe termen lung, […]