Modificarea prețurilor medicamentelor, dezbătută la Health Forum

12.06.2015

Modificarea prețurilor medicamentelor începând cu data de 15 iunie este dificil de implementat, iar în acest context specialiștii domeniului farma susțin implementărea măsurii începând cu 1 iulie. Pentru a dezbate acest subiecte, BusinessMark organizează cea de-a doua ediție a ”Health Forum”, pe parcursul a două zile, 11 si 12 iunie, la Hotel Howard Johnson Grand Plaza, București.

Evenimentul își propune să vină în întâmpinarea specialiștilor din sectorul de sănătate și farmaceutic cu discuții utile asupra problemelor pe care le confruntă sistemul în România, dar și asupra perspectivelor de dezvoltare.

Prima zi a evenimentului a fost dedicată sectorului farmaceutic, în timp ce cea de a doua zi este dedicată sectorului de sănătate.

Vorbitorii primei zile de dezbateri au fost Florian Bodog, Secretar, Comisia pentru sănătate publică, Senatul României, Marius Tănasă, Vicepresedintele Agentiei Nationale a Medicamentului, Dan Zaharescu, Director Executiv, ARPIM, Daniel Popescu, Corporate Affairs Manager, Eli Lilly, Carmen Afanasenco, Manager, Tax Advisory Services, EY Romania, Cristina Munteanu, Director Executiv, ADRFR, Iulian Trandafir, Director General, Farmexpert, Petru Crăciun, Director General, Cegedim și Alina David, Tax Manager, PKF Finconta.

”Am urmărit proiectul privind Ordinul 75 foarte activ. Nu știu dacă implementarea sa va avea efecte pozitive pentru sistem. Din reacțiile primite, pentru partea de business din domeniu impactul nu va fi pozitiv. Concret, acest Ordin va fi aplicabil din 15 iunie. Cred însă că e foarte greu să fie implementat începând cu această dată pentru că se va dubla volumul de muncă a celor de la Casa de Asigurări. Cred că este prea dificil și că se va avansa cu termentul către data de 1 iulie. Mingea în momentul de față este la Casa de Asigurări. Ei spun că ar putea să fie gata pe data de 15 iunie, dar nu știu ce sens ar avea să fie aplicat de la jumătatea acestei luni”, a declarat Florian Bodog, Secretar, Comisia pentru sănătate publică, Senatul României.

Ordinul 75 se referă la modificarea prețurilor medicamentelor prin finalizarea procesului de publicare a doua cataloage de prețuri pentru medicamente: Catalogul Național al Medicamentelo (CaNaMED) și Catalogul Național Public al Medicamentelor.

”Legat de noua lege a sănătăți, nu cred că aceasta va fi gata până la sfârșitul acestei legislaturi. Se vehiculează varianta de a lua un draft de lege care a fost deja dezbătut spre a fi actualizat. Eu nu cred însă în variante hibride. Cred că o lege a sănătății ar trebui făcută cu toată responsabilitatea de la început”, a mai precizat acesta.

Florian Bodog a subliniat importanța implicării consultanților străini în elaborarea acestei legi.

Cristina Munteanu, Director Executiv, ADRFR, a precizat că în prezent, farmaciile sunt pe profitabilitate 0, iar distribuitorii sunt sub 1%.

Legat de momentul efectiv al aplicării modificării prețurilor, și Dan Zaharescu, Director Executiv, ARPIM, este de părere că termentul oportun este 1 iulie, altfel volumul de muncă fiind enorm.

”Orice producător de medicamente este în primul rând un agent economic responsabil. Primul lucru este responsabilitatea față de pacient, dar pentru a produce medicamente sunt necesare niște condiții speciale. Apoi există responsabilitatea față de angajații săi. Mai există și responsabilitatea față de acționari. În mod obiectiv nu avem cum să nu vorbim despre aspectele economice atunci când vorbim despre medicamente. Ori incertitudinile de ordin legislativ au dus deja la un blocaj în sistem”, a afirmat Dan Zaharescu.

Carmen Afanasenco, Manager, Tax Advisory Services, EY Romania, a vorbit despre cheltuielile necesare cu medicamentele degradate.

”Unităţile de producţie sau de distribuţie a medicamentelor pot înregistra cheltuieli semnificative cu marfa expirată sau degradată calitativ. Potrivit legislației în vigoare, stocurile de mărfuri degradate/expirate care nu sunt acoperite prin contracte de asigurare şi nu sunt imputabile sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit și se colectează TVA. TVA nu se ajustează pentru stocurile degradate calitativ dacă sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele condiții: degradarea se datorează unor cauze obiective dovedite cu documente și se face dovada distrugerii”, a precizat Carmen Afanasenco.

În cadrul evenimentului, Alina David, Tax Manager, PKF Finconta, a vorbit despre Cota de TVA redusă începand cu 1 iunie 2015, potrivit prevederilor Codului fiscal.

”Cota de 9% este aplicabilă pentru livrarea de: alimente, inclusive băuturi, cu excepția băuturilor alcoolice, destinate consumului uman și animal; animale şi păsări vii din specii domestice; seminţe, plante și ingrediente utilizate în prepararea alimentelor; produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele. Astfel, cota de 9% se aplică pentru livrarea, importul sau achiziţia intracomunitară de suplimente alimentare (codurile NC 2101-2106, cu excepţia preparatelor ce conţin alcool de la codul 2106 90 20)”, a explicat Alina David.

Evenimentul este organizat cu sprijinul APMGR, iar partenerii Health Forum sunt Microsoft, PKF Finconta, Valoris, WorldClass, Biroul de Traduceri Champollion.

 

 

Citiți și despre: