Muncim pentru a trăi sau trăim pentru a munci?

01.07.2014

Cum putem păstra echilibrul perfect dintre viața profesională și cea personală? Oamenii de afaceri nu știu ce înseamnă un program fix, care începe la ora 9:00 și se termină la ora 17:00. Văd potențial în cele mai mici detalii, au ședințe și întâlniri de organizat și rezolvat în orice moment al zilei, telefonul mobil și conexiunea la internet sunt unele care “îi însoțesc” oriunde s-ar duce și termenul de “vacanță” are cu siguranță un alt înțeles pentru cei mai mulți dintre ei. Faptul că antreprenorii fac orice pas cu pasiune compensează, de cele mai multe ori, problemele care pot să apară pe parcurs, însă conexiunea permanentă cu mediul de afaceri și cu posibilitățile de business nu aduce mereu doar beneficii.

Cum se poate regăsi, așadar, un echilibru natural și benefic între viața personală și cea profesională atunci când faceți parte din conducerea unui business sau aveți propria afacere?

Organizarea este cuvântul cheie. Oamenii de afaceri primesc în orice moment al zilei zeci de informații de la colegi, parteneri, posibili viitori clienți, investitori, media și lista poate continua. Fie că este vorba despre ora 7 de dimineață sau miezul nopții cineva îi trimite un mail sau un mesaj. Câte dintre acestea merită citite cap-coadă? Cel mai probabil jumătate dintre ele. Câte sunt urgente și trebuie citite în momentul în care mesajele au fost trimise? 25% din total. Câte necesită un răspuns cât mai rapid? În cele mai multe dintre cazuri doar 10%. Atunci de ce v-ați pierde timpul prețios să le citiți când puteți să faceți acest lucru mai târziu, în timpul dedicat afacerii și nu în momentele, și așa puține, de relaxare.

Listele pot să pară la prima vedere ca metode primitive de a organiza sarcinile. În realitate, listele vă ajută să vă dați seama care sunt lucrurile importante, pe care trebuie să le rezolvați într-un timp cât mai scurt, și care sunt task-urile care mai pot suporta amânări câteva zile. În plus, tot o listă corect realizată o să vă ajute în a delega din atribuțiile pe care le aveți. Deși aveți senzația că nimeni nu poate rezolva o anumită problemă la nivelul la care ați putea să o faceți, sunt mulți subalterni care se vor ridica la nivelul așteptărilor. Dacă un task nu trebuie terminat neapărat de conducerea companiei, acesta poate fi împărțit între alți angajați, iar rezultatul va fi același.

Telefoanele mobile au evoluat atât de mult în ultimii ani încât au devenit mini-computere mobile. Cu o conexiune rapidă la internet, posibilitatea de a susține video conferințe în orice loc la orice oră, programe speciale pentru a edita și dezvolta orice format de proiect, telefonul poate fi transformat rapid într-un “birou mobil”. În momentele de relaxare însă, același telefon poate fi setat să nu vă atenționeze atunci când primiți un mesaj legat de business, ci doar când sunteți apelați de familie și prieteni. A fi în permanență în contact cu mediul de afaceri este considerat un beneficiu, a nu te putea deconecta de la proiectele în care ești implicat se transformă într-un adevărat coșmar într-un final. Pe scurt: deconectarea este obligatorie.

Unul dintre cele mai bune sfaturi pe care orice antreprenor îl oferă este ca ziua să înceapă înainte de răsăritul soarelui și să nu se lungească sub nicio formă târziu în noapte. Dacă veți citi toate mesajele importante primite înainte ca toată lumea să ajungă la birou veți afla exact care este stadiul tuturor proiectelor și veți fi întotdeauna informați pentru o zi activă și productivă. Seara ar trebui să fie destinată gândurilor personale, mediației sau relaxării, pentru a fi gata de o nouă zi plină după un somn odihnitor.

Indiferent cât de creativă este industria în care vă desfășurați activitatea un program strict se poate dovedi a fi necesar. De exemplu, stabiliți că vă verificați căsuța de mail o dată la fiecare oră și că accesați site-urile de rețele de socializare o dată la două ore. După ora 20:00, nu mai citiți niciun mesaj legat de business, nicio problemă nu se poate rezolva la o oră în care toată lumea a terminat programul de lucru, iar stresul constant nu o să vă aducă niciodată beneficii. Ziua de muncă se va finaliza mult mai repede și astfel veți avea timp și de o ieșire cu prietenii dragi.

Nu uitați de sănătate. Dacă reprogramați analizele obligatorii sau întâlnirile cu doctorii atunci când aveți o problemă de sănătate acest lucru nu va conduce decât la complicații inutile, care vor conduce inevitabil în cele din urmă la probleme atât personale, cât și în mediul profesional. Sportul, mesele organizate la ore cât mai fixe și alimentele sănătoase, pauzele scurte destinate plimbărilor nu sunt lucruri pe care le puteți neglija, beneficiile lor se vor vedea pe termen lung.

Descoperiți partea distractivă a fiecărui moment. Sunt zile care merită să fie petrecute la locul de muncă, altele în natură cu familia și prietenii, cu telefonul închis și laptopul lăsat pe masa de lucru. Bucurați-vă de toate așa cum sunt și nu încercați să le schimbați menirea pentru că au toate un rol bine stabilit în echilibrul dintre viața personală și cea profesională. Ce este prea mult strică.

Nu în ultimul rând, se spune că dacă vă alegeți un business care vi se potrivește perfect nu va mai trebui să munciți nici măcar o zi tot restul vieții, pentru că totul este atât de natural, încât sarcinile devin plăcere. Dacă nu simțiți asta pentru afacerea în care activați poate ar fi bine să vă puneți un semn de întrebare cu privire la viitorul din domeniul ales.

 

Citiți și despre: