Noi oportunități pentru Aeroportul Timişoara: Airport City

01.09.2015

Aeroportul Internațional Timişoara Traian Vuia investește în sisteme pentru aterizare în condiţii de vizibilitate redusă. În urmă cu nu mai puțin de 80 de ani a fost inaugurat Aeroportul Internațional Traian Vuia din Timișoara. Tot atunci au fost marcate și alte momente importante din istoria aviației din România. Este vorba despre primul zbor tehnic, urmat de primul zbor comercial: o cursă spre București care a decolat pe 5 august în 1935.

Pentru a aniversa 80 de ani de la înfiinţarea aeroportului, anul acesta a fost organizată o nouă ediție Timişoara Air Show, o tradiţie reluată anul trecut, după o întrerupere de 14 ani. Evenimentul s-a bucurat de un succes enorm în rândul publicului, astfel că la ambele ediţii au participat câte 10.000 de spectatori.

Atunci când a fost inaugurat aeroportul, acesta era unul situat chiar în oraș, pe amplasamentul Garnizoanei Militare și avea o singură cursă, cea spre București, care dura trei ore. Acum pare mult, dar la acea vreme o cursă cu trenul dura nu mai puțin de 16 ore, iar cu mașina personală durata era și mai mare, așadar trei ore era un timp record. Lucrările ample de modernizare au început în 1977 și s-au finalizat doi ani mai târziu, intrând astfel în circuitul internațional, iar în 2002 aeroportul a preluat numele pionierului aviaţiei, Traian Vuia. “Împreună cu Romatsa DSNA Timişoara am pus în funcţiune la începutul anului un sistem de balizaj şi radionavigaţie performant, pentru a asigura operarea aeronavelor în condiţii de vizibilitate foarte redusă. După efectuarea unor lucrări care au constat în proiectarea şi instalarea sistemelor de balizaj luminos şi de navigaţie aeriană şi în urma elaborării <Procedurii de apropiere instrumentală de aerodrom>, sistemul a devenit operaţional începând cu 5 februarie 2015”, ne-a declarat Iulian Daniel Idolu, directorul general al Aeroportului Internațional Traian Vuia Timișoara.

 

Am pus în funcţiune la începutul anului un sistem de balizaj şi radionavigaţie performant – Iulian Daniel Idolu, directorul general al Aeroportului Internațional Traian Vuia Timișoara

 

Odată cu inaugurarea acestui sistem, la Aeroportul din Timişoara aeronavele pot ateriza şi când condiţiile meteo asigură o vizibilitate orizontală de doar 200 de metri pe direcţia principală de aterizare, dinspre est, categoria IIIA, şi de cel puțin 350 de metri pe direcţia secundară de aterizare, dinspre vest, categoria a II-a. Este așadar singura pistă din ţară dotată la acest nivel pe ambele direcţii pentru proceduri de aterizare în condiţii de vizibilitate redusă. 

Agent cargo abilitat

Investițiile nu se opresc aici, pentru că în viitor se dorește implementarea de astfel de  sisteme pentru condiții de vizibilitate redusă și pe direcția secundară. “Dorim să facem investiţii pentru creşterea categoriei de la II la IIIA şi pe direcţia de aterizare dinspre vest. În ultima perioadă, am făcut investiţii axate mai ales pe zona de mărfuri, coletărie, deoarece aeroportul a obţinut autorizarea de agent cargo abilitat. Astfel, am făcut lucrări de recompartimentare la hala de tranzit şi depozitare, am refăcut platforma betonată aferentă halei pentru ca această activitate să se desfăşoare în condiţii optime”, explică directorul general al Aeroportului Internațional Traian Vuia Timișoara.

Pentru pasageri, au fost realizate investiții pentru extinderea parcării auto, o nouă parcare low cost de 70 de locuri, care dezvoltă numărul locurilor de parcare la 750.

Cele mai solicitate curse

În prezent, există trei companii aeriene care operează curse regulate de pasageri. Tarom, Lufthansa şi Wizzair sunt acestea, la care se adaugă alte două companii ce efectuează curse cargo şi alte cinci, care pe timpul verii operează curse charter.

Pista de decolare – aterizare cu dimensiuni de 3.500 m x 45 m, 18 poziţii de parcare aeronave, sistemele de balizaj luminos şi navigaţie aeriană: ICAO CAT II/III pe ambele direcţii de aterizare: CAT IIIA  pe direcţia 29 de aterizare şi CAT II pe direcţia 11 de aterizare sunt doar câteva dintre beneficiile companiilor care aleg aeroportul din Timișoara, spun oficialii acestuia. “În plus, oferim servicii de handling de rampă şi de pasageri, degivrare şi îndepărtarea zăpezii, securitate aeroportuară, meteo, briefing, apărare împotriva incendiilor: cat. VIII, servicii de căutare şi salvare”, completează Iulian Daniel Idolu.

La toate acestea, se adaugă aerogara de pasageri pentru curse externe, care are o capacitate de procesare la îmbarcare de 1.300 pasageri pe oră, în timp ce aerogara de curse interne are o capacitate de 700 pasageri pe oră. În total, sunt 12 porţi de îmbarcare, aerogara fiind configurată pentru fluxul de pasageri din spaţiul Schengen şi non-Schengen.

Primele şapte luni ale anului curent au adus o creștere de 32.63% pentru numărul de pasageri, ajungând astfel la un total de 530.993 de pasageri înregistrați în primele șapte luni ale anului. “Putem spune că ne-am aşteptat la o creştere a numărului de pasageri deoarece începând cu noiembrie 2014 au fost introduse noi destinaţii: este vorba de Frankfurt-Hahn, Memmingen-Munchen Vest, Bruxelles şi Bari. Din această vară, tour – operatorii din turism au ales să organizeze zboruri către noi destinaţii de vacanţă şi să consolideze destinaţiile tradiţionale. Şi numărul de mişcări, respectiv cel de decolări şi aterizări, a crescut cu 16%. Practic, anul acesta în perioada ianuarie – iulie am înregistrat 6.747 de zboruri”, declară Iulian Daniel Idolu, directorul general al Aeroportului Internațional Traian Vuia Timișoara.

Cele mai solicitate curse sunt cele spre Munchen şi Bucureşti, iar companiile aeriene au sesizat această oportunitate. Spre exemplu, Lufthansa, care operează destinaţia Munchen, are o frecvenţă de 21 de curse săptămânale, iar compania Tarom, cea care operează destinaţia Bucureşti, are o frecvenţă de 26 de curse pe săptămână. Sunt destinaţii care au şi rolul de nod aerian de transfer către alte rute. În primele șapte luni ale anului au fost transportaţi nu mai puțin de 100.256 de pasageri spre Munchen şi alți 90.874 spre Bucureşti.

Extindere

Anul trecut, Aeroportul Internațional Traian Vuia din Timișoara a înregistrat o cifră de afaceri de peste 25 de milioane de lei, iar estimarea bugetară pentru 2015 prevede o cifră de afaceri de 27,8 milioane de lei, o creştere de 8% faţă de nivelul anului trecut. Există însă premise ca această estimare să fie depășită. “Pe termen scurt, dorim să extindem numărul operatorilor de transport pasageri şi marfă pentru a diversifica oferta de destinaţii şi pentru a creşte cifra de afaceri a societăţii. Pe termen mediu, avem în plan mai multe proiecte legate atât de aerogară, cât şi de zona pistei. Pregătim un proiect de extindere a aerogării şi de reamenajare a terminalului de sosiri – plecări curse externe, astfel încât capacitatea întregului terminal să fie mărită substanţial”, explică directorul general.

Un alt proiect pe termen mediu este cel de amenajare a unei benzi de siguranţă a pistei conform cerinţelor Autorității Aeronautice Europene. Este vorba despre amenajarea unei zone speciale, cu portanţă prestabilită, fără obstacole, care să poată fi folosită pentru aterizarea de urgenţă. Un alt obiectiv este realizarea acostamentelor neportante şi a unui buzunar de întoarcere pentru aeronave. “Ca şi obiectiv pe termen lung, de o importanţă majoră, este realizarea obiectivului Terminal Intermodal Timişoara –  Terminal Cargo şi Terminal de Pasageri ca parte a Planului Strategic de Dezvoltare, un proiect ce priveşte construcţia unui complex multifuncţional, ce va asigura conexiunea rapidă între diferite mijloace de transport, aerian – feroviar – rutier. Acest obiectiv a fost cuprins în Master Planul General de Transport al Ministerului Transporturilor şi inclus pe lista investiţiilor prioritare la nivel naţional. Părţile componente ale Terminalului Cargo de la Aeroport vor fi: Centrul Cargo, platforma de staţionare aeronave, terminalul de cale ferată şi reabilitarea liniei ferate existente în perimetrul aeroportului, conectarea acesteia la reţeaua naţională, parcări pentru autovehicule şi conexiuni de transport”, a completat conducerea instituției.

Terminalul de pasageri va fi dotat așadar cu toate facilităţile comerciale şi operaţionale, dar  şi cu o parcare auto. De asemenea, va fi construită o autogară ce va deservi transportul public şi va face legătura între Timişoara şi localităţile din regiune. Tot în cadrul acestui proiect va fi realizată şi o gară pentru conexiunea feroviară dintre aeroport şi magistrala Timişoara – Bucureşti.

Airport City

Mai mult decât atât, se dorește realizarea unui Airport City, un concept complex, inovativ pentru România, prin care vor fi construite pe lângă facilităţile de transport aerian, rutier şi feroviar şi hoteluri, restaurante, magazine, centre de conferinţe şi săli expoziţionale, cu surse de finanţare publice și private. “Obiectivul va fi unul complex, cu oferte şi servicii foarte diversificate ce vor constitui o atracţie pentru călători, pentru operatorii aerieni, rutieri şi feroviari dar şi pentru alte companii care vor putea închiria spaţii comerciale, vor putea desfăşura evenimente sau expoziţii de mari dimensiuni. Prin realizarea acestora se va schimba filosofia afacerii. Practic, se va trece de la o activitate strict aeroportuară la o nouă platformă, conectată la transportul rutier și feroviar, care va permite dezvoltarea unor noi oportunităţi de afaceri. Această infrastructură va crea premisele dezvoltării pe termen mediu şi lung după modelul marilor aeroporturi din Europa şi va genera importante venituri din activităţi non-aviatice pentru aeroportul Timişoara”, ne-a declarat Iulian Daniel Idolu, directorul general al Aeroportului Internațional Traian Vuia Timișoara.

 

 

Citiți și despre: