Noile reglementări europene privind protecţia consumatorilor

01.04.2018

Scopul acestora este de a elimina diferențele existente între statele UE. În contextul în care numărul persoanelor care efectuează cumpărături online din altă ţară europeană a crescut extrem de mult în ultimii ani, Parlamentul European a ajuns la concluzia că este nevoie de noi reglementări europene privind protecția consumatorilor. Astfel, europarlamentarii europeni negociază, la ora actuală, noi drepturi pentru consumatori, fie că este vorba de cumpărături online sau din magazine fizice, urmând ca aceste modificări să fie incluse într-un nou Regulament al Uniunii Europene. Regulile au fost create cu scopul de a elimina diferențele existente între statele membre ale Uniunii care au legi diferite ce reglementează protecţia consumatorilor, existând astfel dificultăți în cazul comerțului intracomunitar.

Membrii Parlamentului European au în vedere asigurarea unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor din întreaga Uniune Europeană și crearea unei certitudini juridice pentru companiile care doresc să își vândă produsele în alte state membre.

Ce prevede noul regulament?

Aşadar, potrivit propunerilor, deputaţii UE vor ca produsele cumpărate cu defect să nu mai fie doar reparate, ci înlocuite. Conform propunerilor făcute, urmează ca cetăţenii să aibă la dispoziţie doi ani în care nu trebuie să demonstreze că produsul a fost defect pentru ca acesta să fie înlocuit.

Proiectul include norme privind căile de atac disponibile consumatorilor, precum și obligațiile comerciantului

Cetăţenilor europeni, inclusiv românilor, li se va oferi libertatea de a alege între a i se repara produsul cumpărat sau de a primi unul nou, în mod gratuit. Conform propunerilor, dacă produsul reparat are o nouă problemă sau în cazul în care repararea lui durează mai mult de o lună, consumatorul are dreptul la o reducere a prețului de achiziţie sau la recuperarea banilor pe care i-a plătit pentru produs. În plus, pentru produsele second hand, vânzătorii vor fi nevoiţi să acorde o garanţie de doi ani și să păstreze în continuare opţiunea de garanţie extinsă.

Toate aceste prevederi au fost deja adoptate de europarlamentarii europeni din cadrul Comisiei pentru Piața Internă și Protecția Consumatorilor, urmând ca ele să fie transmise Consiliul UE

Problema dublului standard

Problema dublului standard al calităţii privind produsele alimentare la nivelul Uniunii Europene ar putea fi rezolvată, după ce europarlamentarul ceh Olga Sehnalová a prezentat un raport în Parlamentul European în care propune ca dublul standard să fie inclus pe lista neagră a practicilor comerciale incorecte.

În raport se regăseşte şi promisiunea că metodologia comună de testare va fi finalizată în luna aprilie 2018, fapt ce va permite statelor să lanseze din mai o campanie coordonată de testare a produselor alimentare.

Olga Sehnalová mai spune că vânzarea a ceea ce consumatorul european percepe ca fiind un produs identic, având o compoziţie diferită în diferite regiuni europene, este o practică incorectă şi, prin urmare, inacceptabilă. În consecință, europarlamentarul afirmă că adăugarea unui nou tip de practică comercială înşelătoare la Anexa I a Directivei privind practicile comerciale incorecte (Directiva 2005/29/EC) reprezintă cea mai eficientă soluţie pentru a răspunde la problema standardelor duble de calitate în Uniunea Europeană.

Vânzarea a ceea ce consumatorul european percepe ca fiind un produs identic, având o compoziţie diferită în diverse regiuni europene, este o practică incorectă şi, prin urmare, inacceptabilă

Ziua mondială a Drepturilor Consumatorilor

Pentru ca și consumatorii să fie informaţi, în fiecare an, pe 15 martie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor marchează Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor printr-o serie de evenimente menite să readucă în atenția publică importanța cunoașterii drepturilor de consumator.

Ziua consumatorilor a fost sărbătorită pentru prima dată în anul 1983 și încă de atunci data de 15 martie reprezintă un simbol pentru solidaritate globală și mobilizarea unor acțiuni pe subiecte  cu impact important.

Organizația Internațională a Uniunilor de Consumatori – Consumers Internațional – propune an de an o temă pentru ziua consumatorului. Tema aleasă reflectă subiectul de maxim interes al perioadei pentru consumatorii din întreagă lume. Anul acesta, conform calendarului realizat de Consumers Internațional, subiectul  zilei a fost “Crearea unei piețe online echitabile și sigure”.

“Comerțul electronic oferă consumatorilor beneficii noi precum confort și acces facil la o varietate de bunuri și servicii oferite de o gamă largă de comercianți, cu opțiuni de plată diverse. Ușurinta și rapiditatea achiziționării oricând, oriunde și, în special, la nivel transfrontalier, devin din ce în ce mai familiare consumatorilor români. Piața unică europeană asigură acces egal la produse și servicii, dar și tratament discriminatoriu pentru consumatori. Obiectivul-vector spre care tinde întreaga activitate în domeniu este realizarea unui înalt grad de protecție a consumatorilor, atât la nivelul Uniunii Europene, cât și la nivel național”, a declarat Președintele ANPC, Bogdan Pandelică, cu ocazia acestei zile.

Centrul European al Consumatorilor

Chiar dacă multe persoane ştiu de existenţa unor norme de protecţie a consumatorilor, procedura de reclamaţie, în cazul în care achiziţionează un produs dintr-o altă ţară UE, este mai puțin cunoscută. Deci, dacă cumperi un serviciu sau un bun dintr-o ţară UE şi eşti nemulţumit de acesta, de problema ta se ocupă Centrul European al Consumatorilor din Romania.

Centrul European al Consumatorilor din Romania este parte a Rețelei ECC Net, împreună cu toate cele 28 de țări membre, plus Islanda și Norvegia

Activitatea Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor presupune facilitarea obținerii unei soluții pe cale amiabilă cu respectivul comerciant reclamat.

Aşadar, în condiţiile în care există diverse modalităţi de a proteja consumatorii europeni, studiile recente arată că încrederea acestora în comerțul electronic a crescut semnificativ. În ultimii zece ani, proporția europenilor care fac cumpărături online aproape că s-a dublat (de la 29,7 % în 2007 la 55 % în 2017). În plus, nivelul de încredere al consumatorilor s-a majorat cu 12 puncte procentuale în cazul achizițiilor de la comercianții cu amănuntul din aceeași țară și cu 21 de puncte procentuale în cazul achizițiilor din alte state membre ale UE.

 

 

Citiți și despre: