Numerele trecute

APRILIE 2017

Istoria economică și politică din țara noastră face ca dezvoltarea antreprenoriatului în România să fie una mai greoaie, comparativ cu ceea ce se întâmplă în afara granițelor. Asta nu înseamnă însă că noile generații se lasă mai prejos. Românii cu spirit antreprenorial au început să lanseze afaceri cu mari șanse de dezvoltare, businessuri lansate și susținute cu ajutorul pasiunii fără limite, care înseamnă de foarte multe ori nu doar independență economică, ci mai ales împlinirea unui vis: acela de a lăsa în urmă ceva care poate schimba vieți.

Cele mai multe dintre start-up-urile românești sunt unele în strânsă legătură cu noile tehnologii. Suntem cunoscuți în Europa ca fiind una dintre țările din topul celor cu oameni pasionați de tot ce înseamnă limbaje de programare sau invenții tehnice ori new media, iar asta ne ajută să creștem pe aceste sectoare.

Vestea bună pentru cei care vor să își lanseze propriul vis în lumea afacerilor este faptul că atutoritățile se gândesc la un nou program ce vine în ajutorul lor. Este vorba despre „Start-up Nation – România”, un proiect prin care statul oferă ajutor în valoare de cel mult 200.000 de lei, pentru un beneficiar, adică 100% din valoarea cheltuielilor eligibile. Estimările inițiale arată că un astfel de program poate ajuta cel mult 10.000 de intreprinderi mici si mijlocii să se dezvolte.

România pornește cel mai ambițios program de susținere a start-up-urilor, program ce se aplică cu succes și în alte țări precum Israel sau Marea Britanie și face, astfel, un alt pas spre atingerea dezideratului – România, țară cu mediul de afaceri cel mai atractiv din Sud-Est-ul Europei„, spune Florin Jianu, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat.

Sperăm ca următorii ani să fie unii în care antreprenoriatul românesc să se dezvolte și micile afaceri lansate de oamenii pasionați să crească, atât în țară, cât și peste granițe.

 

 

Martie 2017

Fondurile europene, investițiile private străine, românii care au început să își îndrepte atenția spre afacerile ce pot înflori în propria țară, toate sunt doar câteva dintre motivele pentru care turismul a început să se dezvolte în ultimii ani în România.

Măsurile guvernamentale nu au întârziat să apară. Pentru a susține românii care vor să își petreacă vacanțele în propria țară, există mai multe programe speciale prin care doritorii pot să își achiziționeze din timp pachetele speciale, la prețuri reduse, în stațiunile de pe litoralul românesc sau la munte.

Veștile bune nu se opresc aici, întrucât în februarie două noi localități din România au fost atestate ca stațiuni turistice de interes național, iar oamenii de aici sunt încrezători că pot crește economia locală cu ajutorul turismului. Este vorba despre localitatea Borsec, din județul Harghita, și Sucevița, din județul Suceava.

Odată cu aceste două noi stațiuni, țara noastră se poate bucura de 43 de localități devenite stațiuni turistice de interes național și alte 57 cu atestat de stațiuni turistice de interes local.

În tot acest timp, autoritățile și investitorii lucrează la dezvoltarea turismului durabil în ariile naturale, ceea ce se traduce prin apariția ecoturismului ca o formă specială de turism, unde principiile se bazează pe respectarea integrității peisajelor.

naturale, a biodiversităţii și a tradițiilor din zone. Primele zone ecoturistice din țara noastră, acreditate la nivel european, sunt Zărnești-Piatra Craiului, în județul Brașov, și Creasta Cocoșului din Maramureș.

 

 

Februarie 2017

Resursele naturale sunt finite și sunt pe cale să se termine în următorii zeci de ani. Acest lucru nu mai este de foarte mult timp o simplă presupunere, ci o adevărată certitudine. Într-o astfel de perioadă, oamenii de afaceri își îndreaptă atenția asupra unui nou tip de business. Este vorba despre unul social și în același timp ecologic, care vine cu beneficii clare asupra economiei, dar și cu un impact asupra mediului înconjurător, însă, mai presus de orice, este un model de afacere care are șanse foarte mari de reușită încă de la primii pași, dată fiind situația globală.

România nu face excepție de la acest trend, iar noile afaceri, care au drept scop oferirea unor noi produse care să elimine nevoia resurselor naturale, încep să fie din ce în ce mai multe.

La acestea face referire și noul program “Start-Up Mediu. Acesta identifică și susține dezvolarea de produse și servicii cu un impact foarte redus asupra mediului și care, în același timp, oferă tehnologii sustenabile pe termen lung. Noua oportunitate va aduce o creștere a acestui segment de business în țara noastră, spun analiștii. Nici nu este de mirare, având în vedere faptul că antreprenorii care vor să își deschidă un astfel de start-up pot primi drept ajutor cel mult 200.000 de euro, bani pe care îi pot utiliza pentru dezvoltarea unităților sau înființarea unora noi, achiziția de utilaje, de tehnologii și diferite alte direcții de creștere a afacerii.

Noile investiții în mediul de afaceri își vor schimba așadar direcțiile în următorii ani, iar ecologia, sustenabilitatea sau, pe scurt, schimbările mediului înconjurător, devin oportunități pentru noi businessuri.

 

 

Ianuarie 2017

Care va fi cea mai importantă tendință a anului 2017 în mediul de afaceri? Un accent puternic pe comunicarea de tip corporate personalizată, spun cercetătorii locali, iar acest lucru este evidențiat mai ales de transparența de care au început deja să dea dovadă companiile, indiferent de domeniile în care își desfășoară activitatea și mărimea acestora.

Social media și noile tehnologii care au intrat puternic în viața consumatorilor au schimbat dramatic în ultimii ani modul în care companiile își privesc publicul. Dacă până nu acum mult timp, nevoia unei prezențe online era limitată, în prezent afacerile trebuie să își dezvolte website-uri de prezentare complexe, să se bucure de o prezență constantă în social media și să demonstreze utilizatorilor de Internet faptul că serviciile sau soluțiile lor se diferențiază față de cele ale competitorilor nu doar prin calitatea acestora, ci și printr-un serviciu de Client Service fără cusur.

Potrivit unui chestionar realizat de Frames Media Network şi BTvideo, nu mai puțin de 78% dintre managerii români care au răspuns la întrebările din studiu consideră comunicarea şi promovarea drept elemente esenţiale ale dezvoltării business-ului. 64% dintre aceștia au construit deja o strategie clară, coerentă şi bine definită de comunicare, ce îi va ajuta în dezvoltarea afacerii. În tot acest timp, mediile de promovare clasice, precum reclamele televizate, cele la radio sau stradale, au început să piardă teren în fața noilor modalități de promovare online. Motivele sunt multe, dar cele mai importante sunt costurile mult mai scăzute ale promovării online, rezultatele rapide și, nu în ultimul rând, posibilitatea rapidă de a customiza și a îmbunătăți promovarea în timp real, pentru asigurarea unui mesaj cât mai aproape de așteptările consumatorilor.

Pentru anul ce abia a început, 82% dintre managerii români spun că o comunicare focusată pe online îi va ajuta la creşterea vânzărilor, promovarea produselor şi creșterea notorietății, mai arată studiul menționat.

Care sunt planurile voastre pentru dezvoltarea comunicării în 2017?

 

DECEMBRIE 2016

Am intrat oficial în ultima lună din an și, odată cu aceasta, atât antreprenorii, cât și managerii din marile corporații trag linie și se gândesc la marile realizări ale anului curent. 2016 a fost un an plin de încercări, spun oamenii de afaceri, dar a fost, în același timp, și un an în care economia a început să se dezvolte puternic, în care investițiile și-au reluat cursul la un nivel asemănător cu cel dinainte de criza economică. Cele mai mari investiții au fost direcționate către domenii precum customer service, dezvoltarea activității și, nu în ultimul rând, spre angajați.

Dacă până la începutul anului curent, măririle salariale din domeniul privat erau privite cu retincență, anul 2016 a venit cu vești bune pentru angajați. Multe companii au decis chiar să acorde, pe lângă beneficiile în bani, și alte bonusuri. Un exemplu este Kaufland România care a decis să ofere salariaților și o zi în plus de vacanță pe an.

Veștile bune nu se opresc însă aici. Analiștii sunt de părere că și 2017 va fi un an în care vor continua creșterile salariale. Datele făcute publice de Mercer arată că toate cele 12 domenii de activitate care au participat la studiu au înregistrat majorări ale veniturilor angajaților în anul curent. Pentru anul viitor, angajații care înregistrează performanțe vor obține majorări ale salariului de până la 6,5%, iar cei cu rezultate medii vor primi o mărire de 3,9%. Chiar și salariații care nu au înregistrat performanțe, dar au acumulat experiență și vechime, vor primi o mărire de aproximativ 1%.

În ceea ce privește topul orașelor cu cele mai mari salarii, Capitala rămâne în fruntea topului, urmată de orașele mari, devenite hub-uri de afaceri, precum Timișoara, Cluj-Napoca și, desigur, Iași.

 

Noiembrie 2016

Este nevoie de traininguri specializate pentru a forma o echipă unită și eficientă? Toți managerii, fără excepții, sunt de acord cu acest lucru, doar că lucrurile nu se întâmplă de fiecare dată, iar teoretia este departe de practică, cel puțin în România.

Vestea bună este însă faptul că situația începe să se schimbe. Fie că vorbim despre trainguri online, workshopuri specializate pentru anumite profesii sau unele mai generale ce se aplică, indiferent de postul pe care îl ocupi într-o companie, fie că este vorba despre unele cursuri ce au loc prin intermediul soluțiilor de video conferință sau varianta devenită deja clasică, astfel de activități încep să își facă simțită prezența și în România. Schimbarea percepută de angajați în ultimii ani este deschiderea companiilor, mai ales în cazul corporațiilor mari, cu privire la cursurile plătite. Costurile, unele deloc mici, întrucât pentru anumite specializări tariful este de peste 1.000 de euro, sunt suportate de companii, desigur însă, cu anumite condiții. Politica celor mai multe dintre companii presupune ca salariatul, care a beneficiat de un astfel de curs, să rămână în companie pentru încă cel puțin un an, alte societăți obligă angajații să preia anumite activități extra, ce au legătură cu trainingul respectiv. În caz contrar, taxa cursurilor va trebui acoperită, retroactiv, de către beneficiari.

Rămâne așadar întrebarea: angajații care participă la astfel de cursuri aplică, zilnic, din ceea ce învață în cadrul workshopurilor în finalizarea sarcinilor zilnice? Potrivit celor mai recente studii realizate de psihologi, oamenii reţin mai puțin de 20% din informaţiile pe care le află în timpul unui curs şi procentul celor aplicate este și mai mic. Secretul pentru a asigura o rata mai mare de adopție a informațiilor noi? Aplicarea lor cât mai rapidă după finalizarea cursurilor și cât mai des.

„Învață tot ce poți, în orice moment disponibil, de la oricine și întotdeuna va veni o vreme când te vei simți recompensat pentru ceea ce ai învățat” – Sarah Caldwel

 

Octombrie 2016

Aflată în topul țărilor cu cel mai rapid Internet din lume, adunând unii dintre cei mai buni specialiști din diferite nișe ale tehnologiei și cu un cost al forței de muncă sub media europeană, România s-a transformat în ultimii ani într-un adevărat hub de afaceri care își desfășoară activitatea în mediul digital.

Mai mult decât atât, la cele de mai sus se adaugă și numărul, aflat într-o continuă creștere, al nomazilor digitali, acei specialiști care renunță la locul de muncă fix, ce le solicită prezența fizică la birou timp de opt ore pe zi, pentru proiecte personale sau colaborări de lungă durată ce pot fi realizate din orice colț din lume ori își deschid propria afacere. Așa se face că Bucureștiul a devenit un loc de întâlnire pentru antreprenori inovatori sau nomazii digitali, care au descoperit o țară altfel decât și-au imaginat, unde tehnologia se îmbină cu profesionalismul colaboratorilor într-un mod cât se poate de natural.

Toate aceste schimbări au condus, desigur, și la modificări în zona locală și la deschiderea unor noi tipuri de businessuri. TechHub sau WeLoveDigital sunt doar două dintre multele spații de co-working deschise în București, unde își dau întâlnire atât antreprenorii, cât și cei care lucrează remote la proiectele punctuale. Pentru o sumă modică lunară, cei care vin aici au un spațiu unde pot lucra, au acces la Internet de mare viteză și, ce e mai important decât orice, la comunități de oameni pasionați și la schimburi de experiență.

Dacă pe timpul zilei toți cei care aleg “birourile comune” lucrează la propriile proiecte sau discută despre următorii pași pentru dezvoltarea afacerii, odată cu finalizarea programului spațiile de co-working se transformă în scene pentru evenimente educative, seri de networking sau lansări speciale de soluții ori produse pentru early adopterii din zona de digital. Toate cu scopurile de a susține comunitățile locale, a dezvolta continuu ideile bune, a se asigura un schimb de experiență util pentru toți cei implicați și, desigur, de a dezvolta afacerile aflate la început de drum.

 

 

Septembrie 2016

Fie că ești antreprenor, fie că lucrezi într-o corporație care își desfășoară activitatea în sute de țări, creativitatea la birou este esențială pentru rezolvarea problemelor de zi cu zi și, nu în ultimul rând, pentru dezvoltarea afacerii.

Întrebarea care vine natural este însă cum poți stimula creativitatea în rândul colegilor sau în cadrul echipei tale? Nu e atât de complicat, spun cercetătorii de la Hogan Assessments: atunci când oferi oamenilor libertate și flexiblitate, atunci inovația își va face simțită prezența, iar aici greșesc corporațiile care nu reușesc să iasă din tiparele clasice și își blochează astfel atât proiectele, cât și angajații creativi. Desigur, pentru toate acestea este nevoie ca nivelul de încredere pe care îl ai să fie unul ridicat, tocmai de aceea afacerile mici, la început de drum, se dovedesc a fi creative, comparativ cu marile companii internaționale. Atunci când un start-up își începe activitatea, fondatorii își construiesc echipele cu grijă, fiind convinși nu doar de calitatea muncii oamenilor, ci și de calitățile lor din viața personală.

Nu contează experiența în câmpul muncii și nici funcția pe care cineva o deține într-o companie atunci când se măsoară nivelul creativității, ci felul în care ești format, întrucât inovația se poate învăța. Științific vorbind, la fel cum învățăm lucruri noi în fiecare zi, se poate exersa și partea creativă, atunci când ne sunt încurajate ideile îndrăznețe, inovatoare, care pot schimba proiectele sau procesele în care suntem implicați.

Așadar, provocarea ce se impune acum este cum se poate măsura creativitatea. În generare de idei noi sau rezultatele soluțiilor propuse?

Lucrurile de care ne temem cel mai mult în companii: fluctuațiile, dezechilibrele, tulburările sunt principalele surse ale creativității” – Margaret J. Wheatley

AUGUST 2016

Ultimele luni au marcat schimbări majore în peisajul economic european si nu numai. Mai mult decât atât, în viitorul foarte apropiat, clasa politică la nivel mondial este și ea pe cale să înregistreze modifcări serioase. La toate acestea se adaugă atacurile teroriste din Europa, evenimente care schimbă istoria și deciziile celor care ne conduc.
Care sunt efectele imediate? Pe lângă teama de schimbare pe care o resimțim cu toții, la nivel economic companiile încep să privească, din nou, cu semne de întrebare planurile de viitor. Asta nu este tot, întrucât efectele sunt reflectate și asupra comportamentului populației. Prima schimbare, spun analiștii, este teama de investiții, care vine cu o altă teamă referitoare la păstrarea economiilor într-o monedă străină. Până nu acum mult timp, cei mai mulți dintre români încercau să își păstreze economiile în lei. Acum însă, potrivit datelor oficiale ale Băncii Naționale a României, s-a ajuns la un nou maxim istoric. În luna iunie a anului curent economiile în lei ale românilor au atins 97,5 miliarde de lei. Suma este în creștere cu nu mai puțin de 1,7%, comparativ cu luna mai. Schimbarea de mentalitate se poate observa însă și mai bine atunci când comparația este realizată cu ce s-a întâmplat anul trecut. Luna iunie a anului curent a adus economii în lei mari mari cu 10,7%, comparativ cu iunie 2015.
Analiza BNR mai arată și faptul că economiile în valută au ajuns la echivalentul a 57 miliarde de lei, o sumă în creștere cu 1% față de mai și cu aproape 7% față de perioada asemănătoare a anului trecut. Cu toate acestea însă, încrederea românilor în lei a crescut semnificativ, iar acest lucru va avea desigur efecte benefice asupra economiei țării noastre.

IULIE 2016

Aproape 52% dintre britanici au votat pentru ieșirea din Uniunea Europeană. Este știrea care stă pe buzele tuturor, iar întrebarea invariabilă este ce se va întâmpla cu economia, odată cu decizia istorică și fără precedent ca o țară să iasă din blocul comunitar? Primele efecte nu s-au lăsat așteptate. La doar o zi de la referendum lira sterlină a scăzut cu 8,5% comparativ cu dolarul, analiștii spunând că acesta a fost cel mai redus nivel din ultimii peste 30 de ani, iar acesta este doar începutul explică specialiștii. În timp ce oficialii Uniunii Europene sunt de părere că se va păstra unitatea, chiar și după această decizie, Donald Tusk, președintele CE, a declarat faptul că acesta este un moment istoric, dar că nu este momentul pentru reacții extreme. Înainte de cunoașterea rezultatului referendumului, Jeffrey Franks, reprezentant FMI, declara faptul că economia Marii Britanii o să scadă cu până la 6% în următorii 10 ani, dacă rezultatul va fi ieșirea din UE. Prima zi a BREXIT s-a tradus însă prin scăderea cu 120 de miliarde de lire a valorii primelor 100 cele mai mari companii britanice. Băncile au fost cel mai grav afectate, urmate de companiile care își desfășoară activitatea în domeniul construcțiilor, dar și companiile de asigurări și băncile.

Efectele se vor resimți în întregul bloc comunitar, iar țara noastră nu va fi o excepție. În prezent, România exportă produse în Marea Britanie de peste 2 miliarde de euro și, chiar dacă ne bucurăm acum de o situație economică stabilă, prudența în deciziile economice și politice va fi cheia acestui an. Relațiile economice sunt completate și de românii care lucrează sau care și-au deschis un business în Marea Britanie. Nu va exista un impact imediat asupra drepturilor acestora, dar efectele referendumului vor fi vizibile în timp. În prezent, nu mai puțin de trei milioane de cetățeni UE, dintre care sute de mii de români, au domiciliul în Marea Britanie. Toți se întreabă ce le va rezerva viitorul și care vor fi schimbările imediate ale rezultatului referendumului.

total: 45 | afișate acum: 1 - 10