Numerele trecute

SEPTEMBRIE 2017

A lucra în corporație sau a construi o afacere proprie?

România este o piața specială pentru afaceri. Până în 1989, puțini erau cei care se puteau gândi la a avea propria afacere și acest lucru are și astăzi efecte asupra mediului de afaceri. În ultimii ani însă, tinerii care au terminat sau nu studii superioare încep să își schimbe percepția cu privire la viitorul lor, iar asta se simte puternic în economie.

Analiștii spun că sunt două mari tendințe, pe care le putem simți în viața de zi cu zi.

Pe de o parte, tinerii preferă companiile internaționale, brand-urile mari care sunt prezente și în România, dar care au fost lansate peste graniță și care au crescut puternic. A te angaja într-o corporație aduce o siguranță ceva mai mare a locului de muncă, dar și o susținere atunci când vorbim despre creșterea profesională. Companii precum Google, Oracle, Coca Cola, HP, IBM, Microsoft sau Amanzon sunt prezente pe piața din țara noastră și recrutează constant tinere talente care să îi ajute să își dezvolte afacerile locale.

De cealaltă parte însă, există și tineri care nu vor să muncească decât la propriul vis. Cu o investiție mai mare sau mai mică, ajutorul familiei sau susținere venită de la investitori locali, micii antreprenori reușesc nu doar să își dezvolte o afacere proprie, dar și să o crescă susținut și să demonstreze faptul că se poate ca în România să ai succes, atâta timp cât depui pasiune în tot ceea ce faci și crezi în propriile forțe.

La începutul toamnei, când ne întoarcem cu toții cu un zâmbet larg la birourile noastre mai mari sau mai mici, începem să ne gândim la cum va arată piața muncii peste ani. Să fie oare formată jumătate din corporații cu sute de angajați și cealaltă jumătate cu afaceri de familie, cu pasiune?

 

 

AUGUST 2017

Acum patru ani lansam primul număr al revistei Jurnalul de Afaceri în mediul online. Prima noastră copertă anunța povestea FAN COURIER, o companie care a crescut susținut și s-a dezvoltat natural. Povesteam la acea vreme despre o posibilă criză alimentară, care, odată cu trecerea celor 48 de ediții ale revistei, pare ceva din ce în ce mai plauzibilă.

Am pornit la drum cu gândul că vrem să explicăm celor care vor să reușească în afaceri pașii făcuți de managerii din România pentru a crește companiile pe care le conduc și care au crescut, au trecut prin momente importante, prin criza economică, au învățat cum să crească. Ce am realizat însă, odată cu trecerea anilor, este faptul că și noi am învățat cum să trecem prin momentele grele, cum să nu uităm în niciun moment de scopul nostru și să învățăm zi de zi cum putem fi mai buni pentru a ne apropia de rezultatele la care visăm.

Am crescut alături de poveștile celor mai importanți manageri din țara noastră, de riscurile și oportunitățile lor, de amintirile evenimentelor care i-au dezvoltat. Vă mulțumim pentru acest lucru. Am crescut de la o ediție la alta cu ajutorul cititorilor noștri, cu preferințele lor și alături de curiozitatea neîntreruptă pe care au au față de noi povești de business.

Vă mulțumim pentru tot sprijinul pe care ni l-ați acordat și sperăm să fiți alături de noi în continuare pentru a crește împreună în următoarele noastre ediții!

IULIE 2017

A lucra de la 9AM la 5PM devine o situație din ce în ce mai puțin întâlnită în România. Pe de o parte, multe companii au realizat faptul că a obliga un angajat să lucreze opt ore în fiecare zi de la sediul firmei aduce dezavantaje majore de ambele părți, iar de cealaltă parte, odată cu internaționalizarea multor activități, salariații români se văd nevoiți să lucreze seara sau în timpul weekend-ului.

Lucratul de acasă,  cunoscut și ca “work from home” sau “work remotely”, a devenit în ultimii ani ceva comun în companiile de toate dimensiunile din țara noastră. Angajatorii au conștientizat faptul că a oferi libertatea locației salariaților aduce beneficii majore: începând de la rezultatele mai bune ale activităților desfășurate și continuând cu facturi mai mici la utilitățile necesare întreținerii unui birou de mari dimensiuni. Desigur, doar anumite domenii de activitate reușesc să ofere acest beneficiu, însă vestea bună este că ultimii ani au adus o schimbare de mentalitate și asupra corporațiilor internaționale, care până nu acum mult timp nici nu considerau viabilă opțiunea de a nu avea un program fix și obligatoriu pentru salariați.

O altă schimbare majoră este legată de programul de lucru. Flexibil sau nu, angajații români spun că au un program care implică lucrul pe timp de seară sau în timpul weekend-ului. Statisticile oficiale făcute publice de Institutul Național de Statistică arată că aproape 50% din totalul populației ocupate lucrează sâmbătă și 12% lucrează noaptea. În ce privește programul obișnuit de lucru, media este de 39,8 ore pe săptămână.

Se schimbă modul în care angajații români lucrează și interacționează cu angajatorii? Cu siguranță! Se modifică modalitatea în care un salariat trece prin evaluarea performanței? Desigur. Care este următorul pas? Probabil o flexibilitate și mai ridicată a companiilor, alături de beneficii directe ce nu au legătură cu cele opt ore zilnice tradiționate.

IUNIE 2017

Educația, politica, istoria, poziția geografică și multe alte elemente au influențat în timp nu doar economia României, ci și modul în care oamenii privesc antreprenoriatul.

Atunci când analiștii economici declarau fericiți faptul că românii au început să perceapă deschiderea propriei afaceri ca pe o oportunitate similară, poate chiar mai benefică, în comparație cu angajarea în cadrul unei companii, criza economică a încetinit sau blocat dezvoltarea în această direcție. Situația economică a revenit însă la normal, iar oamenii de afaceri se uită la anii trecuți și nu pot decât să privească criza economică ca pe o perioadă în care au învățat cum să se asigure că își pot menține businessul pe linia de plutire, chiar și atunci când cele mai multe dintre contractele ce aduc profit sunt sub semnul întrebării.

Anul curent vine cu vești bune pentru antreprenori și nu numai. Începând cu a doua lună a anului au fost eliminate mai multe taxe obligatorii până atunci, precum cele referitoare la înființarea de noi firme și diferite modificări ce pot apărea pe parcurs. Rezultatele nu s-au lăsat așteptate, antreprenorii au profitat de eliminarea taxelor și au înființat noi companii, care vor sta la baza dezvoltării economiei în viitor. Datele oficiale din raportul Oficiului Național al Registrului Comerțului arată că în lunile februarie și martie ale anului curent, așadar în primele luni de la schimbarea taxelor, au fost înființate nu mai puțin de 17.607 companii (SRL), comparativ cu 16.244 de companii noi, câte au fost deschise în aceeași perioadă a anului 2016. Procentual, creșterea depășește 8%, un procent deloc de neglijat atunci când vorbim despre dezvoltarea economică. Și înființările de PFA au cunoscut o dezvoltare, chiar mai mare comparativ cu cea pentru companiile de tip SRL. În februarie și martie au fost deschise cu 19% mai multe PFA-uri comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la un număr total de 9.182 înființări noi.

Afacerile noi din țara noastră cunosc așadar un trend ascendent, singura întrebare ce se află pe buzele tuturor antreprenorilor este: vor continua inițiativele de susținere pentru cei aflați la început de drum sau vor crește direct proporțional alte taxe și astfel se va egala nivelul taxelor și impozitelor către stat?

 

 

Mai 2017

A trecut aproape un an din momentul în care întreaga lume aștepta ultimele vești cu privire la rezultatele referendumului asupra menținerii/ieșirii Regatului Unit în Uniunea Europeană. Cunoscut mai ales sub denumirea de Brexit, evenimentul din iunie anul trecut a fost și este un subiect de dezbatere în multe dintre ședințele aleșilor europeni. Analiștii au atenționat atât votanții, cât și aleșii din Marea Britanie asupra efectelor de mare amploare care vin odată cu ieșirea Regatului Unit din UE, însă abia acum companiile au început să își anunțe planurile de viitor, planuri care nu includ activități pe termen lung sau investiții masive în Marea Britanie.

Marile bănci, prezente de zeci de ani pe piața din Regatul Unit, și-au anunțat de curând intențiile de dezvoltare, iar analiștii financiari din Londra sau alte orașe importante nu au fost foarte surprinși la aflarea veștii că acestea și-au planificat să demareze restructurarea unităților de pe tărâm britanic și să își îndrepte atenția către alte state. Asta în ciuda faptului că aleșii au anunțat deja intenția de a reduce impozitul pe profit la 15%, cu scopul de a convinge investitorii să rămână și să atragă noi afaceri din alte state din regiune.

Un lucru important de menționat este faptul că dezvoltarea economiei Regatului Unit va fi dependentă de parteneriate cu Statele Unite ale Americii, Rusia, China sau alte țări care nu sunt în prezent membre UE. Pe termen lung este posibil ca aceste parteneriate să ducă la avantajarea economiei, dar problema majora este acum, pe termen scurt.

Vor reuși oare britanicii să oprească închiderea activității marilor companii care au investit până acum în țară sau planurile făcute publice deja de instituțiile bancare sunt doar primele dintr-o serie lungă de retragere a activității din Regat?

 

 

APRILIE 2017

Istoria economică și politică din țara noastră face ca dezvoltarea antreprenoriatului în România să fie una mai greoaie, comparativ cu ceea ce se întâmplă în afara granițelor. Asta nu înseamnă însă că noile generații se lasă mai prejos. Românii cu spirit antreprenorial au început să lanseze afaceri cu mari șanse de dezvoltare, businessuri lansate și susținute cu ajutorul pasiunii fără limite, care înseamnă de foarte multe ori nu doar independență economică, ci mai ales împlinirea unui vis: acela de a lăsa în urmă ceva care poate schimba vieți.

Cele mai multe dintre start-up-urile românești sunt unele în strânsă legătură cu noile tehnologii. Suntem cunoscuți în Europa ca fiind una dintre țările din topul celor cu oameni pasionați de tot ce înseamnă limbaje de programare sau invenții tehnice ori new media, iar asta ne ajută să creștem pe aceste sectoare.

Vestea bună pentru cei care vor să își lanseze propriul vis în lumea afacerilor este faptul că atutoritățile se gândesc la un nou program ce vine în ajutorul lor. Este vorba despre „Start-up Nation – România”, un proiect prin care statul oferă ajutor în valoare de cel mult 200.000 de lei, pentru un beneficiar, adică 100% din valoarea cheltuielilor eligibile. Estimările inițiale arată că un astfel de program poate ajuta cel mult 10.000 de intreprinderi mici si mijlocii să se dezvolte.

România pornește cel mai ambițios program de susținere a start-up-urilor, program ce se aplică cu succes și în alte țări precum Israel sau Marea Britanie și face, astfel, un alt pas spre atingerea dezideratului – România, țară cu mediul de afaceri cel mai atractiv din Sud-Est-ul Europei„, spune Florin Jianu, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat.

Sperăm ca următorii ani să fie unii în care antreprenoriatul românesc să se dezvolte și micile afaceri lansate de oamenii pasionați să crească, atât în țară, cât și peste granițe.

 

 

Martie 2017

Fondurile europene, investițiile private străine, românii care au început să își îndrepte atenția spre afacerile ce pot înflori în propria țară, toate sunt doar câteva dintre motivele pentru care turismul a început să se dezvolte în ultimii ani în România.

Măsurile guvernamentale nu au întârziat să apară. Pentru a susține românii care vor să își petreacă vacanțele în propria țară, există mai multe programe speciale prin care doritorii pot să își achiziționeze din timp pachetele speciale, la prețuri reduse, în stațiunile de pe litoralul românesc sau la munte.

Veștile bune nu se opresc aici, întrucât în februarie două noi localități din România au fost atestate ca stațiuni turistice de interes național, iar oamenii de aici sunt încrezători că pot crește economia locală cu ajutorul turismului. Este vorba despre localitatea Borsec, din județul Harghita, și Sucevița, din județul Suceava.

Odată cu aceste două noi stațiuni, țara noastră se poate bucura de 43 de localități devenite stațiuni turistice de interes național și alte 57 cu atestat de stațiuni turistice de interes local.

În tot acest timp, autoritățile și investitorii lucrează la dezvoltarea turismului durabil în ariile naturale, ceea ce se traduce prin apariția ecoturismului ca o formă specială de turism, unde principiile se bazează pe respectarea integrității peisajelor.

naturale, a biodiversităţii și a tradițiilor din zone. Primele zone ecoturistice din țara noastră, acreditate la nivel european, sunt Zărnești-Piatra Craiului, în județul Brașov, și Creasta Cocoșului din Maramureș.

 

 

Februarie 2017

Resursele naturale sunt finite și sunt pe cale să se termine în următorii zeci de ani. Acest lucru nu mai este de foarte mult timp o simplă presupunere, ci o adevărată certitudine. Într-o astfel de perioadă, oamenii de afaceri își îndreaptă atenția asupra unui nou tip de business. Este vorba despre unul social și în același timp ecologic, care vine cu beneficii clare asupra economiei, dar și cu un impact asupra mediului înconjurător, însă, mai presus de orice, este un model de afacere care are șanse foarte mari de reușită încă de la primii pași, dată fiind situația globală.

România nu face excepție de la acest trend, iar noile afaceri, care au drept scop oferirea unor noi produse care să elimine nevoia resurselor naturale, încep să fie din ce în ce mai multe.

La acestea face referire și noul program “Start-Up Mediu. Acesta identifică și susține dezvolarea de produse și servicii cu un impact foarte redus asupra mediului și care, în același timp, oferă tehnologii sustenabile pe termen lung. Noua oportunitate va aduce o creștere a acestui segment de business în țara noastră, spun analiștii. Nici nu este de mirare, având în vedere faptul că antreprenorii care vor să își deschidă un astfel de start-up pot primi drept ajutor cel mult 200.000 de euro, bani pe care îi pot utiliza pentru dezvoltarea unităților sau înființarea unora noi, achiziția de utilaje, de tehnologii și diferite alte direcții de creștere a afacerii.

Noile investiții în mediul de afaceri își vor schimba așadar direcțiile în următorii ani, iar ecologia, sustenabilitatea sau, pe scurt, schimbările mediului înconjurător, devin oportunități pentru noi businessuri.

 

 

Ianuarie 2017

Care va fi cea mai importantă tendință a anului 2017 în mediul de afaceri? Un accent puternic pe comunicarea de tip corporate personalizată, spun cercetătorii locali, iar acest lucru este evidențiat mai ales de transparența de care au început deja să dea dovadă companiile, indiferent de domeniile în care își desfășoară activitatea și mărimea acestora.

Social media și noile tehnologii care au intrat puternic în viața consumatorilor au schimbat dramatic în ultimii ani modul în care companiile își privesc publicul. Dacă până nu acum mult timp, nevoia unei prezențe online era limitată, în prezent afacerile trebuie să își dezvolte website-uri de prezentare complexe, să se bucure de o prezență constantă în social media și să demonstreze utilizatorilor de Internet faptul că serviciile sau soluțiile lor se diferențiază față de cele ale competitorilor nu doar prin calitatea acestora, ci și printr-un serviciu de Client Service fără cusur.

Potrivit unui chestionar realizat de Frames Media Network şi BTvideo, nu mai puțin de 78% dintre managerii români care au răspuns la întrebările din studiu consideră comunicarea şi promovarea drept elemente esenţiale ale dezvoltării business-ului. 64% dintre aceștia au construit deja o strategie clară, coerentă şi bine definită de comunicare, ce îi va ajuta în dezvoltarea afacerii. În tot acest timp, mediile de promovare clasice, precum reclamele televizate, cele la radio sau stradale, au început să piardă teren în fața noilor modalități de promovare online. Motivele sunt multe, dar cele mai importante sunt costurile mult mai scăzute ale promovării online, rezultatele rapide și, nu în ultimul rând, posibilitatea rapidă de a customiza și a îmbunătăți promovarea în timp real, pentru asigurarea unui mesaj cât mai aproape de așteptările consumatorilor.

Pentru anul ce abia a început, 82% dintre managerii români spun că o comunicare focusată pe online îi va ajuta la creşterea vânzărilor, promovarea produselor şi creșterea notorietății, mai arată studiul menționat.

Care sunt planurile voastre pentru dezvoltarea comunicării în 2017?

 

DECEMBRIE 2016

Am intrat oficial în ultima lună din an și, odată cu aceasta, atât antreprenorii, cât și managerii din marile corporații trag linie și se gândesc la marile realizări ale anului curent. 2016 a fost un an plin de încercări, spun oamenii de afaceri, dar a fost, în același timp, și un an în care economia a început să se dezvolte puternic, în care investițiile și-au reluat cursul la un nivel asemănător cu cel dinainte de criza economică. Cele mai mari investiții au fost direcționate către domenii precum customer service, dezvoltarea activității și, nu în ultimul rând, spre angajați.

Dacă până la începutul anului curent, măririle salariale din domeniul privat erau privite cu retincență, anul 2016 a venit cu vești bune pentru angajați. Multe companii au decis chiar să acorde, pe lângă beneficiile în bani, și alte bonusuri. Un exemplu este Kaufland România care a decis să ofere salariaților și o zi în plus de vacanță pe an.

Veștile bune nu se opresc însă aici. Analiștii sunt de părere că și 2017 va fi un an în care vor continua creșterile salariale. Datele făcute publice de Mercer arată că toate cele 12 domenii de activitate care au participat la studiu au înregistrat majorări ale veniturilor angajaților în anul curent. Pentru anul viitor, angajații care înregistrează performanțe vor obține majorări ale salariului de până la 6,5%, iar cei cu rezultate medii vor primi o mărire de 3,9%. Chiar și salariații care nu au înregistrat performanțe, dar au acumulat experiență și vechime, vor primi o mărire de aproximativ 1%.

În ceea ce privește topul orașelor cu cele mai mari salarii, Capitala rămâne în fruntea topului, urmată de orașele mari, devenite hub-uri de afaceri, precum Timișoara, Cluj-Napoca și, desigur, Iași.

 

total: 50 | afișate acum: 1 - 10