Peste 120 de licitații pentru Casa de Licitații Goldart

01.04.2014

Piața de artă din țara noastră ajunge la 12 milioane de euro anual. Într-o perioadă în care multe dintre valori se schimbă constant, iar piețele cunosc scăderi și creșteri de multe ori fără explicații, puține au fost sectoarele care au rămas stabile. Mulți investitori s-au îndreptat în ultimii ani spre artă, spre investiţiile care au o valoare ce nu doar că nu scade, ci crește constant odată cu trecerea timpului.

Povestea Casei de Licitații Goldart Ghildush a început în anul 1997 când Luminița Ghilduș și Alexandru Ghilduș au înființat galeria de artă cu același nume. Galeria a funcționat timp de nu mai puțin de 15 ani în cadrul Hotelului Hilton.”Vânzarea și promovarea artei contemporane reprezentau scopul principal al Galeriei Goldart. În această perioadă am organizat numeroase expoziții de autor, aducându-i câteodată, pe simeze, atât pe profesor cât și pe discipol. Principalii clienți ai galeriei erau străinii care se cazau la hotel și care erau fascinați de talentul artiștilor noștri, fără ca numele acestora să aibă o sonoritate aparte, fără să însemne pentru ei o «investiție».  Achiziționarea lucrărilor de artă se făcea din plăcerea de a se înconjura de frumos și din aprecierea calității artei promovate de Galeria Goldart. Pe de altă parte, un străin care cumpăra din galerie se «lăuda» cu opera cumpărată prietenilor sau cunoștintelor care, la rândul lor, veneau și se interesau de un anume artist. Și astfel, numele românilor și al României a început să aibă pentru mulți dintre ei conotații pozitive, imaginea țării se lega de imaginea unui peisaj românesc transpus pe pânză, de un portret sau de o natură statică rafinată”, ne-a declarat Luminița Ghilduș, fondatoarea Casei de Licitații Goldart Ghildush. Dacă unii români încă sunt sceptici cu privire la arta românească, interesul celor de peste granițe este nelimitat. O demonstrează entuziasmul lor, dar și nivelul investițiilor. “Am avut chiar plăcerea de a primi în galerie o întreagă orchestră filarmonică dintr-un oraș american, venită la Festivalul Enescu. Într-o singură zi, ne-au cumpărat aproape toată colecția de artă plastică (pictură, grafică, sticlă, sculptură, icoane). N-am văzut niciodată cumpărători mai fericiți. Își arătau unul altuia obiectele achiziționate, le comentau între ei, își imaginau câtă plăcere le vor produce rudelor, prietenilor sau lor înșiși când vor ajunge în Statele Unite”, ne-a povestit Luminița Ghilduș.

Licitații publice

Licitațiile publice au venit așadar ca un pas natural de la cele direct din galerie și, odată cu acestea, și apropierea de arta marilor maeștri români. “Totuși, urmărind piața de artă în general, am constat că vânzările prin licitații publice sunt mult mai vizibile decât cele din galerie. Am început atunci să mă apropii de arta veche, de marii maeștri pe care-i cunoșteam de pe băncile școlii, din albumele de artă și din muzee, să particip la licitațiile singurei case de pe vremea aceea și să observ fenomenul. Încet, încet s-a înfiripat ideea de a crea o casă de licitații, iar acest lucru s-a realizat în 2008, prin dezvoltarea obiectului de activitate al galeriei Goldart. Nu am renunțat la arta contemporană, ci am introdus-o în licitatiile noastre, creând pentru prima dată pe piața de artă un capitol special, cu toate că publicul caselor de licitație era diferit. Am perseverat și ne-am urmat drumul, astfel că acum nu există licitație de artă fără prezentarea unor artiști contemporani”, a completat Luminița Ghilduș, fondatoarea Casei de Licitații Goldart Ghildush.

Piața de artă locală

Piața de artă din România este una aparte, una care a existat și înainte de 1989, dar care acum a început să fie vizibilă și să crească din ce în ce mai mult. “Cei mai mulți clienți de pe această piață sunt interesați de arta modernă românească, adică de acea perioada a sfârșitului de secol XIX început de secol XX, când au creat marii noștri Nicolae Grigorescu, Ștefan Luchian, Ion Andreescu, Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu, Nicolae Tonitza, Octav Bancilă. O piață de artă a exista chiar și înainte de 1989, pe care activau mulți colectionari care știau valoarea operelor. În acea perioadă însă, vânzările nu erau la lumina zilei, se făceau în special schimburi între colecționari, iar unii dintre ei făceau eforturi imense pentru a-și putea cumpăra o lucrare pe care o iubeau. Nu de puține ori am auzit de colecționari care făceau C.A.R-uri (acele împrumuturi la stat) pentru a-și cumpăra o lucrare”, își amintește Luminița Ghilduș.

Odată cu trecerea timpului și mărirea cererii, dar scăderea ofertei, prețurile lucrărilor marilor artiști români au crescut. Așa se face că acum, lucrările de Grigorescu, Andreescu, Tonitza și mulți alții, care atingeau acum ani de zile cu greu câteva mii de dolari, acum se adjudecă cu prețuri mult mai ridicate. “Acum vorbim de adjudecări de sute de mii de euro pentru Luchian, Tonitza, Andreescu, de zeci de mii de euro pentru Pallady, Petrașcu și chiar pentru pictori care la început nu făceau parte din primul eșalon, asa cum este Rudolf Schweitzer Cumpăna, care s-a vândut și cu prețuri de peste 25.000 euro. Au fost redescoperiți pictorii români care au trăit și creat în străinătate cum sunt Jules Perahim, Marcel Iancu, Paul Neagu, Victor Brauner. În acest moment, putem vorbi de o piață de artă la vedere de aproximativ 12 milioane euro, anual. Există și o piata de artă nefiscalizată și, prin urmare, necuantificabilă”, ne-a declarat Luminița Ghilduș, fondatoarea Casei de Licitații Goldart Ghildush.

Expertiză și evaluare

Cei care vor să investească în artă trebuie să se informeze temeinic, să viziteze muzee, să citească, să cumpere numai pe baza aprecierilor experților și pe bază de factură, spune fondatoarea Casei de Licitații Goldart Ghildus. “Noi avem experți autorizați de Ministerul Culturii, evaluatori autorizați de UNEVAR și colaborăm cu experți restauratori și laboratoare de expertiză fizico-chimică. Investiția în artă nu se recuperează, de cele mai multe ori, pe termen scurt ci pe termen mediu și lung. În Europa, termenul în care se poate revinde cu profit o operă de artă este socotit la 14,5 ani, în medie. Prin prisma celor 20 de ani de existență și de experiență pe piața românească, aș zice că media pentru revânzarea cu profit a unei lucrări de artă la noi este de cinci ani. Există și excepții când în interval de câteva luni, cu puțin noroc, o lucrare poate fi revândută la preț mult mai mare. Oricum, banii investiți într-o lucrare de artă își păstrează peste ani cel puțin valoarea investiției”, ne-a declarat Luminița Ghilduș, fondatoarea Casei de Licitații Goldart Ghildush.

La Casa de Licitații Goldart Ghildush s-a adjudecat cea mai scumpă lucrare de pe piața românească de artă și anume “Două fete” de Ștefan Luchian, cu 300.000 euro. “Urmează tot Luchian, «Pierrot», cu 125.000 euro și «Crizanteme», cu 100.000 euro. Următoarele lucrări sunt «Curte la Mangalia», adjudecată cu 76.000 euro și «Femeie pe balustradă»de Gheorghe Petrașcu, 57.000 euro, «În amurg» de Nicolae Grigorescu, 55.000 euro, «În rochie vernil pe fotoliu roșu»de Theodor Pallady, 54. 000 euro, etc.. Casa de Licitații Goldart Ghildush este la cea de a 121-a licitație din 2008 până acum. În cei șapte ani de existență pe piață, am vândut aproximativ 5.000 de lucrări de pictură alături de nenumărate obiecte decorative, sculptură, icoane. De curând, am introdus în licitație design-ul românesc de produs care a fost primit cu interes de colecționari”, ne-a explicat Luminița Ghilduș.

Odată cu introducerea design-ului românesc în licitații, unul dintre planurile casei de licitații pentru anul în curs este chiar promovarea și susținerea tinerilor români talentați în fața colecționarilor și iubitorilor de artă din țara noastră. “În 2014, îmi doresc o prezență cât mai mare a artei contemporane în licitațiile noastre și colecționari conștienţi că adevăratele colecții nu pot exista în afara acesteia. În plus, certificatele de autenticitate ale autorilor, cataloagele în care sunt prezentate operele, filmele de prezentare pe care Casa noastră de licitații le-a realizat și le va realiza cu aceștia sunt tot atâtea garanții de autenticitate, care vor cântări serios asupra valorii operelor peste ani. Prezentarea lucrărilor din licitații pe site-ul www.goldart.ro este deja o garanție a circulației informațiilor oriunde în lume, iar rezultatul vânzărilor preluat de instituții internaționale de profil, precum Artprice, Artvalue, Artnet, etc. contribuie la cotația artiștilor români. În ceea ce privește evoluția pieței de artă, sper să înregistreze o creștere corectă și sănătoasă și să aibă parte de cât mai mulți colecționari”, ne-a declarat Luminița Ghilduș, fondatoarea Casei de Licitații Goldart Ghildush.

 

 

Citiți și despre: