Piața de ciocolată din România, la un nivel record

14.02.2018

De Ziua Îndrăgostiților, precum și de 1 și 8 Martie, ciocolata devine de nelipsit în cadourile pe care românii și le fac, alături de flori sau alte surprize. Conform experților de la KeysFin, în contextul creșterii puterii de cumpărare a românilor, consumul de ciocolată a prins aripi. Astfel, piața de profil va atinge în acest an un nivel istoric, de 5 miliarde de lei (aproximativ 1 mld. euro).

Afacerile din piața de ciocolată au ajuns în 2016 la nivelul de 4,5 miliarde de lei, iar datele preliminarii privind evoluția de anul trecut indică un avans de peste 20%.

„Perspectivele lui 2018 sunt foarte optimiste, creșterea afacerilor din acest sector indicând o depășire a graniței de 5 mld. lei”, conform cercetării citate.

Profitabilitatea pieţei de ciocolată

Studiul KeysFin, care a analizat evoluția pieței din 2012 până în prezent, mai arată principalul indicator care susține dinamica sectorului îl reprezintă profitabilitatea pieței. Aşadar, dacă în 2012, cele 786 de firme producătoare sau distribuitoare de produse din ciocolată raportau un profit net de 107,3 milioane lei, în 2017 se estimează că acesta a fost de 306, 1 milioane lei, la un număr de 758 de firme.

„Piața ciocolatei a trecut printr-un proces de consolidare, de maturizare, eficientizarea business-ului fiind în prim-plan. Astfel s-a ajuns ca, la o cifră de afaceri relativ constantă în acest interval, profitul firmelor să crească de peste două ori. Firmele și-au diminuat creanțele cu peste 300 mil.lei, datoriile comerciale s-au redus de la 829,5 mil.lei la 675,3 milioane de lei în 2016, iar pierderile nete au scăzut de la 138,7 mil. la 79,7 mil. lei”, afirmă analiștii KeysFin.

Trendul pozitiv a venit pe fondul creșterii economice, propulsată de avansul semnificativ al consumului. În plus, în contextul dezvoltării ofertelor și mai ales a investițiilor semnificative în marketing și promovare, românii s-au arătat tot mai interesați de ciocolată.

“Potrivit Eurostat, un român mănâncă în medie pe an 2,2 kilograme de ciocolată, însă cele mai noi date din piață arată că nivelul de consum a crescut semnificativ în ultimii 2-3 ani. Raportat la țările occidentale, consumul la noi este încă foarte redus. Spre comparație, elvețienii, campionii europeni în materie, consumă 11 kilograme de ciocolată pe cap de locuitor, iar media UE este de 10 Kg.”, au explicat analiștii.

Cele mai mari companii

Principalul jucător din piața românească, pe segmentul deproducție, este Nestle, cu o cifră de afaceri de 783,6 milioane lei, companie urmată, la mare distanță, de Kandia Dulce SA, cu 161,4 milioane lei, Heidi Chocolat SA, cu 106,2 milioane lei, Mueller și Prietenii (19,1 mil.lei) și Marco Polo (18 mil.lei).

Pe segmenul de distribuție, SECA Distribution SA conduce topul cu afaceri de 390,8 mil.lei în 2016, urmată de Ferrero România SRL (398 mil.lei), D.R.I.M Daniel SRL (268,7 mil.lei), Wrigley România (133,7 mil. lei) și Almira Trade SRL (130,3 mil.lei).

Per ansamblu, cele mai multe companii din piața de ciocolată activează în București (127), acolo unde, de altfel, și consumul este cel mai mare din țară, dovadă cifra de afaceri de 870 milioane lei înregistrată de aceste firme în 2016. Urmează județul Ilfov, cu 54 de companii și afaceri de 540 mil.lei, Prahova, cu 8 companii cu un business total de 401,8 mil. lei, Argeș (22 firme/396,8 mil. lei), Timiș (19/150,8 mil. lei), Brașov (13/90,4 mil. lei) și Buzău (10/87,5 mil. lei). La polul opus se află județele Alba, Hunedoara și Călărași.

Câtă ciocolată consumă românii

Un român a consumat lunar în 2016, în medie, 157 de grame de ciocolată, bomboane, rahat și alte produse zaharoase, pe care a cheltuit 3,17 lei.

Cel mai mare consum a fost realizat de salariați, de 175 de grame lunar, iar cel mai mic la șomeri — 106 grame.

În plus, datele statistice arată că ciocolata cu lapte este preferata a 77% dintre români, restul de aproximativ 30% fiind împărțiți între ciocolata simplă și cea cu creme de diverse sortimente. Ciocolata alba reprezintă numai 7,4% din totalul vânzărilor.

„Consumul de ciocolată în România este relativ scăzut comparativ cu cel de pe alte piete, ridicându-se la circa 2,2-2,5 kilograme per capita. Comparativ, în Austria sau Germania consumul este de aproximativ 8 kilograme pe cap de locuitor, iar în Polonia este de 5 kilograme. Există însă potenţial de creştere. Oamenii vor să încerce produse diversificate, mai multe arome şi re¬ţete, nu doar ciocolată realizată industrial“, declarau, recent, reprezentanții unui jucător din piață.

 

 

 

 

Citiți și despre: