Piaţa de retail din România creşte peste media europeană

27.04.2016

În România, retailul crește peste media europeană, aceasta este concluzia la care a ajuns GfK, în urma unui studiu privind piaţa de retail la nivel europeană. Economia a crescut, iar rata șomajului a scăzut în majoritatea țărilor în anul 2015. Această evoluție se reflectă în puterea de cumpărare care a crescut în Uniunea Europeană cu o medie de 3,7% față de anul precedent. Acest lucru a oferit fiecărui cetățean UE o medie anuală de 15,948 euro pentru consum, chirie, economii și contribuții pentru pensii.

Puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Situația este asemănătoare celei din fostele țări sovietice, Bulgaria, Serbia, Bosnia – Herțegovina, Macedonia și Albania. Regiunile țării unde puterea de cumpărare înregistrează un mic salt față de restul țării sunt: București și județele Timiș și Cluj.

Consolidarea afacerilor

Studiul mai arată că, în acest context, consolidarea afacerilor din retail de anul trecut va continua și în 2016. Pentru țările UE, creșterea va fi de aproximativ 1% (pe baza valorilor euro nominale). Vor exista evoluții pozitive în special în România (+7%), în statele baltice (în jur de 5%), care, treptat, prind din urmă piețele mai mature. GfK se aşteaptă, de asemenea, la o dinamică robustă în retail în Suedia (+5%) și Spania (+4%).

În 2015, consumatorii europeni s-au bucurat de costuri reduse pentru energie și combustibil, precum și de o situație economică bună și o creștere a veniturilor în multe țări europene.

Totuși, printre principalii beneficiari ai acestor condiții favorabile nu s-a numărat și retailul. Prin urmare, tendința de declin a ponderii cheltuielilor populației în retail a continuat și în 2015. Cota medie pentru toate țările este de 30%. În timp ce consumatorii au mai mulți bani disponibili, cheltuiesc acești bani în principal pentru servicii, călătorii și activități recreative, mai degrabă decât pentru consum din retail.

Profitabilitatea spaţiilor

Pe parcursul anului trecut, profitabilitatea a crescut în UE cu aproape 3%, la puțin sub € 4,200 pe m². Aceasta este o veste bună pentru retail care a avut câștiguri timp de doi ani la rând, după o lungă perioadă de declin. Dinamica online a încetinit pe piețele mai mature și retailul clasic, în magazine, se adaptează treptat la noile condiții. Magazinele neprofitabile au fost închise, ca parte a digitalizării ofertelor retailerilor și a soluțiilor omnichannel. Cele mai mari rate de profitabilitate vin ca de obicei din Europa de Nord, Elveția și Luxemburg, iar cele mai mici din estul și sudul Europei – totuși, țările din această regiune câștigă teren în mod continuu.

„2015 a fost un an bun pentru consumatorii europeni. Economia Uniunii Europene a crescut cu aproape 5%, iar rata șomajului a scăzut în majoritatea țărilor. Consumul casnic a crescut semnificativ. Ratele scăzute ale dobânzilor la depozite au făcut economisirea mai puțin atractivă, astfel încât mulți consumatori au ales să își cheltuiască banii, principalul beneficiar fiind retailul. Există însă diferențe mari între diferite regiuni ale Europei. Incertitudinile politice și economice există în paralel cu evoluțiile pozitive. Vom vedea cum va fi influențată disponibilitatea de cumpărare în rândul consumatorilor europeni de criza refugiaților și de amenințările teroriste asupra Europei, precum și de deficiențele în economiile emergente”, a afiamat Dr. Gerold Doplbauer, retail expert GfK.

 

 

Citiți și despre: