Piaţa neagră a țigaretelor a ajuns la 15,8%, în martie

08.05.2014

În luna martie, piaţa neagră a țigaretelor a continuat să crească, ajungând la un nivel de 15,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Novel. Marian Marcu, directorulNovel RESEARCH, a explicat că regiunile nord-est (32,4%) și vest (30,8%) sunt din nou lovite de contrabandă, înregistrându-se avansuri majore, de 8,2 puncte procentuale, respectiv 9,7 puncte procentuale. Astfel, aceste regiuni au devenit cele mai afectate de comerţul ilicit.

Şi în regiunea de sud a ţării piaţa neagră a crescut, ajungând la 7,6%, în timp ce Capitala înregistrează o scădere de 7,2 puncte procentuale, contrabanda situându-se la 6,6%.

“Din punct de vedere al provenienței, conform timbrului aplicat pe pachet, produsele “Cheap Whites” dețin cea mai mare pondere din piața neagră, și anume de 45,9%, continuând tendința de creștere. De asemenea, produsele cu timbru de Ucraina și Moldova au intrat în martie pe un trend de creștere. Pe de altă parte, se înregistrează scăderi importante pentru produsele cu timbru de Serbia (-5,8 p.p., până la 0,7 %) și cele destinate Duty Free (-7 p.p., până la 1,9%)”, a afirmat acesta.

Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI România, Moldova și Bulgaria, a spus că avansul din martie nu poate decât să fie unul îngrijorător, după majorarea bruscă din prima lună a acestui an, mai ales în condiţiile diferenţei de preţuri, care se ridică la aproximativ 5 lei.

“Suntem însă încrezători că eforturile autorităților, sprijinite și de producătorii de tutun, vor reuși să reducă piața neagră. Ponderea produselor traficate ilegal provenite din Serbia a scăzut și datorită campaniei de informare a publicului în privința efectelor profund negative ale contrabandei, derulată de Poliția de frontieră, cu sprijinul JTI, în județe din sud-vestul țării. O campanie similară, desfășurată în zonă de nord-vest, în perioada noiembrie 2013 – martie 2014, a contribuit, de asemenea, la scăderea pieței negre în regiune, de la aproximativ 22% la finele anului trecut la circa 11% în martie. Vom continuă și pe viitor să susținem astfel de campanii, următoarea fiind programată să demareze în această luna pe granița de est, dat fiind că este nevoie că societatea în ansamblu să fie informată cu privire la un fenomen care ne afectează pe toţi”, a afirmat Gilda Lazăr.

Pierderi la bugetul de stat

Adrian Popa, Director Corporate & Regulatory Affairs, BAT România, a precizat că avansul reprezintă încă o dovadă că este mult mai dificil ca efectele în lanț ale unei politici fiscale impredictibile să fie oprite, decât să fie prevenite prin coerentă și stabilitate.

“Decizia neplanificată de a indexa cursul de schimb stabilit pentru plata accizei, la care s-a adăugat majorarea anuală din aprilie, au avut că efect mărirea prețurilor la țigarete, determinând adâncirea diferenței dintre prețurile produselor legale și ale celor ilegale. Că urmare, după cum se vede, trendul crescător din luna ianuarie se păstrează și în martie. Orice creștere a pieței negre cere eforturi și dotări suplimentare din partea autorităților competențe în combaterea contrabandei. Acestor eforturi, care presupun costuri, li se adaugă pierderile la buget, rezultate din neplata accizelor și taxelor. Reamintesc că un punct procentual recuperat din contrabandă înseamnă încasări suplimentare de circa 35 de milioane de euro la bugetul de stat”, a declarat acesta.

Piața neagră a luat avânt mult peste media europeană

Sorana Mantho, Director Corporate Affairs, Philip Morris România și Bulgaria, a explicat că piața neagră a luat avânt mult peste media europeană (de aproximativ 10%), după schimbarea cursului la care se calculează acciza și indexarea acestuia.

“Creșterea rapidă a nivelului contrabandei reflectă în mare măsură sensibilitatea pieței la schimbări neprogramate de creștere a accizei și dificultatea corelării politicii fiscale cu procesele complexe de reorganizare a autorităților responsabile de combaterea contrabandei. În ianuarie, imediat după aplicarea măsurii s-a văzut un prim impact în majorarea contrabandei. În martie, am constatat că trendul se menține. Orice extindere a pieței negre determină reducerea vânzărilor legale și pierderi la bugetul de stat, în timp ce reducerea comerțului ilegal cu țigarete nu se realizează ușor și presupune eforturi susținute, ale căror efecte, din păcate, nu sunt imediate”, a mai spus Sorana Mantho.

Industria tutunului este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat al ţării noastre, după sectorul petrolier, în 2013, companiile producătoare plătind la buget peste 2,6 miliarde euro.

Citiți și despre: