Poșta Română, de 155 de ani în serviciul românilor

01.06.2017

Compania se adaptează noilor tehnologii, lansând un nou serviciu inovativ – MyPostcard. Primul document privind existența serviciilor poștale pe teritoriul României datează din anul 1399, acesta fiind „Hrisovul” emis de domnitorul Mircea cel Bătrân, la Giurgiu. În anul 1858 au fost introduse timbrele poștale – „Cap de bour” – iar în 1864, domnitorul Al. I. Cuza a unit serviciul poștal cu cel telegrafic, fiind astfel înființată poșta modernă.

În iunie 1991, prin Hotărârea de Guvern nr. 448/27 a fost înființată Regia Autonomă Poșta Română, iar serviciile poștale au devenit astfel autonome din punct de vedere financiar. Începând din anul 1998, CN Poșta Română SA Regia Autonomă Poșta Română a fost transformată în societate pe acțiuni, statut care este în vigoare și în prezent.

„De-a lungul celor 155 de ani de la înființare, administrația poștală românească a cunoscut un întreg proces de dezvoltare. De la diligența trasă de cai, pe vremuri, la era biților informatici, Poșta Română a contribuit la menținerea unor permanente legături între oameni și s-a dezvoltat ca o instituție demnă de încredere și respect. Mașina de scris și, mai târziu, computerul, au detronat scrisul de mână, iar scrisoarea tradițională a fost înlocuită cu e-mailul. Cu toate astea, încercăm să identificăm, în permanență, soluții de a ne reinventa, de a ne alinia la era tehnologiei, diversificând serviciile oferite”, ne-a declarat Andrei Stănescu, directorul general al Poștei Române.

Servicii adaptate noilor tehnologii

Deși ne aflăm în era digitală, unde totul este la un clic distanță, serviciile Poștei Române au în continuare căutare, deoarece compania nu s-a limitat la oferirea de servicii tradiționale și și-a diversificat portofoliul, oferind tarife extrem de competitive.

Astfel, pe lângă serviciile poștale tradiționale, clienții Poștei Române au acces la serviciile financiare interne și externe – Mandat on-line, E-Mandat, Western Union și Eurogiro – Prioripost – serviciul de curierat rapid (express) intern al Poştei Române pentru documente și marfă – EMS – Express Mail Service, serviciul de curierat rapid extern, Track&Trace, serviciu ce oferă clienților posibilitatea de a urmări electronic trimiterile poștale înregistrate și E-Post, serviciu ce asigură transmiterea de mesaje prin intermediul rețelei Internet.

Cum economia concurențială se bazează tot mai mult pe tehnologii moderne, Poșta Română încearcă, în permanență, să se adapteze la nou. De aceea, site-ul companiei a fost transformat într-o platformă de tranzacții online, nu doar de informații.

„Am oferit, astfel, un instrument cât mai util clienților care vor să acceseze servicii rapide și sigure de transfer și am creat un canal de optimizare a business-ului poștal. Prin www.posta-romana.ro, clienții pot trimite bani online, de acasă, prin e-mandat, pot plăti online, pot să își facă abonamente la publicațiile favorite, prin intermediul unui magazin virtual (catalog de presă), dar și să completeze, direct pe site, formularele de care au nevoie”, a adăugat Andrei Stănescu.

De asemenea, extinderea rețelei de oficii poștale care operează în timp real a dus și la încheierea de parteneriate cu instituțiile bancare sau de asigurări, companiile de telefonie fixă și mobilă, dar și cu administrațiile publice locale, Poșta Română dobândind abilitatea de a încasa ratele, impozitele și taxele locale, facturile la utilități.

De mai bine de doi ani, Poșta Română a intrat și pe piața de brokeraj în asigurări, cu scopul implementării unor produse de asigurări inovative, care să țintească segmentul de clienți tradiționali ai operatorului național de servicii poștale. Astfel, la sfârșitul anului 2014, a lansat PRBA, propriul broker de asigurări prin care intermediază orice tip de poliță.

Poșta Română se adaptează permanent la noile tehnologii, lansând o aplicație pentru mobil – Poșta Română Mobil – pentru a ușura accesul clienților la informații.

„Totodată, pentru a facilita clienților accesul cu ușurință la informații, Poșta Română a lansat și o aplicație mobilă pentru platformele Android și iOS, care oferă acces rapid și direct la cele mai importante servicii online ale operatorului național de servicii poștale. Cu ajutorul aplicației “Poșta Română Mobil”, clienții pot verifica statusul trimiterilor poștale înregistrate cu Track&Trace, pot afla orice cod poștal, pot căuta un oficiu poștal. De asemenea, utilizatorii noii aplicații mobile pot calcula tarifele pentru serviciile poștale, pot trimite bani cu E-mandat (plata online) sau își pot face abonamente de presă. Serviciul este gratuit și poate fi descărcat direct din magazinele virtuale ale dispozitivelor mobile”, afirmă directorul general al Poștei Române.

Cele mai noi servicii lansate

În ultimii ani, comerțul electronic a cunoscut, în  România, o creștere fulminantă. Drept urmare, Poșta Română a dezvoltat un serviciu inovativ pentru piața e-commerce, PostCollect. Prin intermediul acestui serviciu, operatorul național de servicii poștale livrează colete către clienții retailerului online eMag, la sediul subunităților poștale, aflat de regulă în proximitatea serviciului sau a domiciliului clientului.

În doar un an și jumătate de la lansare, numărul oficiilor PostCollect a crescut de la două la 200, iar serviciul a primit premiul pentru cel mai inovativ produs al anului 2016 în serviciile de curierat și servicii poștale. În plus, în acest an numărul oficiilor în care va fi disponibil serviciul PostCollect va crește de trei ori, de la 202 la 600.

„Atenția noastră se îndreaptă și către alți jucători importanți din piața de e-commerce pe care ne propunem să îi transformăm în clienții noștri pe termen lung. Prin vasta sa rețea de subunități și prin cea mai mare acoperire la nivel național, Poșta Română reprezintă, deci, o alegere firească”, a completat directorul general al companiei.

Mypostcard este cel mai nou produs al Poștei Române, prin care poți trimite orice fotografie realizată cu dispozitivul mobil sub forma unei cărți poștale clasice

De asemenea, un alt serviciu inovativ și cel mai nou serviciu lansat de Poșta Română este MyPostcard. Acesta face legătura dintre corespondența tradițională și tehnologiile IT&C. Acest serviciu funcționează astfel: clientul își face o fotografie, o încarcă online pe site-ul companiei, plătește serviciul cu cardul, iar Poșta Română trimite cartea poștală la destinație, pe suport de hârtie – proces ce durează doar câteva minute.

Proiecte destinate perfecționării angajaților

Poșta Română este operatorul național în domeniul serviciilor poștale, furnizor unic de serviciu universal în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor și la standarde ridicate de calitate. Compania deține cea mai mare rețea de distribuție la nivel național, însemnând peste 80% din totalul subunităților poștale care operează, în prezent, în România, aproximativ 19 milioane de locuitori beneficiind de serviciile companiei.

Flota auto a Poștei Române este compusă din 850 de autovehicule din toate categoriile, autoturisme, autoutilitare, autocamioane și 35 de motoscutere. Însă, ca urmare a creșterii volumului de trimiteri generate de evoluția comerțului electronic, compania a demarat procedura de achiziției pentru 180 de autoutilitare de capacitate mică și medie.

Totodată, resursa umană reprezintă una dintre cele mai importante investiții ale Poștei Române. Astfel, având un număr de 25.720 de salariați, compania se ocupă și derulează proiecte care au ca obiectiv instruirea personalului și îmbunătățirea cunoștințelor acestora.

Pentru perioada 2015-2019, compania are în derulare câteva proiecte care vor avea ca rezultat instruirea angajaților front-office, în vederea dezvoltării, îmbunătățirii și certificării cunoștințelor, dezvoltarea unei platforme online de e-learning, unde angajații vor asimila cunoștințele necesare pentru calificarea ca agent de asigurare, precum și instruirea angajaților care vor dobândi cunoștințe noi pentru utilizarea unor soluții inovatoare.

Operatorul național de servicii poștale are în desfășurare proiecte destinate perfecționării angajaților, depunând spre aprobare și două proiecte în cadrul programului Erasmus Plus. 

De asemenea, Poșta Română a depus spre aprobare, la sfârșitul lunii martie, două proiecte cu finanțare nerambursabilă în cadrul programului Uniunii Europene, Erasmus Plus: „Health – post.man” , proiect ce presupune instruirea factorilor poștali din mediul rural în tehnici de prim ajutor, și „UAVs Operator’s Training for parcel delivery project”, care are ca scop realizarea a două platforme online de instruire pe un nou curs de operator de drone pentru livrarea trimiterilor poștale.

Planul de investiții al Poștei Române

Strategia de dezvoltare a Poștei Române prevede o creștere etapizată, prin prioritizarea investițiilor, în funcție de necesitatea implementării proiectelor Poștei Române, în vederea asigurării diversificării portofoliului acesteia. Obiectivele majore privind investițiile urmăresc 3 direcții importante – investiții în IT&C, investiții într-un centru de sortare automatizat la Otopeni, investiții în reconfigurarea și reutilarea parcului auto.

Drept urmare, la mijlocul lunii aprilie, Poșta Română a demarat o nouă licitație pentru cumpărarea, în leasing financiar, a unui număr de 180 de autoutilitare, contract estimat la 19,2 milioane de lei, fără TVA. Contractul va include și servicii de asigurare RCA pentru 12 luni și CASCO pentru patru ani.

În perioada 2012-2016 au fost modernizate 108 oficii poștale, Poșta Română preocupându-se permanent ca, în funcție de disponibilitatea financiară, să aloce fonduri necesare reabilitării sediilor sale din toată țara.

Prin Planul de Investiții și lucrări de intervenții, Poșta Română urmărește cu precădere asigurarea unor condiții corespunzătoare pentru desfășurarea prestațiilor poștale și realizarea unei imagini de brand a companiei.

În plus, pentru 2017 compania are în vedere definitivarea lucrărilor de proiectare și execuție deja contractate. Astfel, prin Planul de Investiții, Poșta Română urmărește asigurarea unor condiții corespunzătoare pentru desfășurarea prestațiilor poștale și realizarea unei imagini de brand a companiei.

„Capitalizarea companiei rămâne însă esențială pentru dezvoltare, în condițiile unui potențial de business care a crescut în ultimul an. Poșta Română își asumă susținerea capitalizării prin menținerea activității companiei în parametrii economico-financiari optimi, prin asigurarea stabilității și prin creșterea competitivității acesteia, însă are nevoie de capital semnificativ, iar decizia privind listarea la bursă este strict apanajul acționarilor, adică Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale și Fondul Proprietatea. Suntem încrezători că operațiunea de capitalizare va fi finalizată pe parcursul anului 2017”, ne-a mai spus, în încheiere, Andrei Stănescu, directorul general al Poștei Române.

 

 

Citiți și despre: