Prețul sănătății: hrana bio

Prețul sănătății: hrana bio

01.05.2015

România exportă produse ecologice și importă apoi alimentele la prețuri ridicate. Românii au devenit din ce în ce mai conștienți cu privire la alimentația corectă și la cât de util este sportul în viața de zi cu zi pentru sănătate. Sălile de sport, centrele speciale unde românii pot beneficia de tratamente specifice pentru un corp sănătos sunt pline, la fel ca și magazinele care oferă alimente organice, hrană realizată din ingrediente bio, crescute cu grijă, fără conservanți.

Din păcate însă, dacă prețul pe care românii îl plătesc pentru sport este unul modic, costul alimentelor bio e unul foarte ridicat, comparativ cu nivelul salariilor din România. Analiștii din industria alimentației sunt de părere că prețul pentru unele alimente este de până la 100% mai ridicat față de cel practicat în străinătate. Asta din cauza costurilor mari de transport, adaosului importatorului și taxelor obligatorii pe care comercianții trebuie să le plătească statului.

La toate acestea se adaugă ingredientele care sunt mult mai scumpe și mai greu de procurat, dar și costul plătit oamenilor specializați care știu cum să realizeze alimentele pentru a fi mereu la nivelul așteptărilor, respectând standardele prestabilite pentru a primi certificările necesare și, nu în ultimul rând, prețurile pe care agricultura bio le implică, ce sunt cu mult mai ridicate comparativ cu agricultura devenită deja convențională.

Mai mult decât atât, nu mulți sunt marii producători români care și-au îndreptat însă atenția spre produsele organice, iar acest lucru se resimte în prețul lor, dat fiind faptul că în prezent doar producătorii mici și medii sunt specializați în produse bio. Cu toate acestea însă, cererea este într-o continuă creștere în ultimii ani, iar rezultatele studiilor din domeniu arată faptul că trendul se va menține ascendent în viitor.

Caracteristicile pieței locale

Cei care s-au decis să-și îndrepte cumpărăturile spre produsele organice, care provin din surse sigure, se lovesc nu doar de prețurile ridicate, ci și de varietatea limitată a alimentelor. Cele mai multe dintre ele sunt importate de peste granițe, conserve de legume, fructe, chiar și unele produse de panificație, semințele și nucile.

Pe plan local, cea mai mare pondere în producția de produse bio este deținută de miere, vin, produse de panificație și laptele și chiar dacă micii producători vor să crească pe acest segment și să-și dezvolte afacerea în direcția produselor bio, problema rămâne cu privire la lipsa procesatorilor români. În prezent, mare parte din materia primă din țară este exportată, ajungând astfel să fie ambalată peste granițe, produse care, în cele din urmă, ajung tot pe masa românilor.

Cele mai bine vândute produse bio pe plan local sunt fructele, legumele, ouăle și produsele lactate, la care se adaugă și mezelurile. În prepararea tuturor, conservanții chimici sunt înlocuiți cu cei naturali, iar acest lucru face ca toate alimentele să fie mult mai rapid perisabile decât cele care nu au eticheta “organic” pe ambalaj.

Gustul mult mai aromat și siguranța provenienței vin astfel cu riscul crescut ca alimentele să se altereze mult mai rapid și să se transforme în deșeuri menajere, dacă nu sunt consumate în scurt timp de la momentul achiziționării.

În cifre

Potrivit Asociaţiei Operatorilor din Agricultura Ecologică “Bio România”, consumul de produse ecologice este de doar 2% din totalul alimentelor. Asta în ciuda faptului că aproximativ 70% din produsele care provin din mediul rural pot fi catalogate ca fiind ecologice.

De cealaltă parte însă, importul a crescut an de an, iar marile lanțurile de magazine nu fac nimic altceva decât să intensifice acest lucru. În anul 2007 importurile s-au ridicat la 5 milioane de euro, iar în 2011 valoarea era de 75 milioane euro.

Toate acestea în timp ce exporturile de produse ecologice românești este de 200 de milioane de euro, aproape 80% din totalul producţiei anuale de produse ecologice ajungând la export. Statele în care ajung cele mai multe produse sunt Germania, Austria și Belgia.

Primii pași

Cu toate acestea, nu doar micii producători, ci și jucătorii importanți din România au început să investească serios în această nișă. Cu ajutorul târgurilor speciale care se organizează din ce în ce mai des, a promovării agresive și deschiderii spre marile lanțurile de magazine, marii producători încearcă să dezvolte piața alimentelor bio.

Un exemplu în acest sens este Cris-Tim. Producătorul de mezeluri a investit în EcoFerm, o fermă modernă, echipată cu cele mai noi tehnologii, care se află în proces de certificare ca producător bio. Cu 800 de hectare de teren agricol și aproape 600 de bovine de care au grijă 40 de angajați, din fermă iese zilnic lapte de calitate. Toate bovinele sunt din rasa Montbeliarde, iar brandul lansat de Cris-Tim este Mândruța.

Un alt exemplu de jucător important este LaDorna, care a început tocmai în 2004 exporturile de produse bio. La acea vreme, cantitatea cea mai mare de produse lua drumul Greciei, iar compania are în prezent zeci de ferme ecologice, susținute prin investiții pe măsura profitului. Compania nu s-a oprit aici, pentru că în 2008 a investit în producția ecologică de cereale pe un teren de 7.000 de hectare din Insula Mare a Brăilei.

Boli provocate de alimente

Pe 7 aprilie, cu ocazia Zilei Mondiale a Sănătăţii, românii au fost invitaţi de Organizația Mondială a Sănătății să promoveze mesajul „De la fermă până în farfurie, mâncarea sigură să fie”. Mesajul făcea referire la faptul că nu mai puțin de 200 de boli grave pot fi transmise prin alimente, iar unele dintre acestea pot duce la deces, potrivit datelor OMS.

Cele mai multe probleme de sănătate sunt cauzate de bacterii, virusuri și substanţe chimice folosite în procesul de preparare a alimentelor, iar OMS a lansat o broșură informativă în acest sens.

„În fiecare zi milioane de oameni se îmbolnăvesc şi câteva mii mor din cauza unei boli cu transmitere prin alimente, care poate fi prevenită. Recomandările oferite în acest prospect sunt importante pentru orice turist şi de o importanţă deosebită pentru grupurile cu risc ridicat, adică sugari şi copii mici, femei gravide, persoane în vârstă şi imuno-compromişi, inclusiv cei cu HIV/SIDA. Persoanele din aceste grupuri sunt deosebit de sensbile la boli transmise prin alimente”, explică oficialii OMS.

Concluzia este așadar pe cât de simplă pe atât de puternică: alimentația este una dintre cele mai importante părți din viața noastră, dar dacă nu este controlată cu atenție și nu provine din surse sigure, hrana ne poate îmbolnăvi grav.

Siguranța, pe etichetă 

Chiar dacă cea mai la îndemână sursă de alimente bio rămâne lanțul de supermarketuri, în România există magazine specializate, precum Biocorner, Paradisul Verde, Natural Health, Bioki, BioStop și multe altele. Sunt magazine mici, dar care cresc odată cu vânzările și cererea din ce în ce mai ridicată a românilor.

Cum ai siguranța că produsele sunt ecologice? Toate alimentele vin împreună cu un certificat ce atestă calitatea, iar pe ambalaj există sigla organismului de certificare. Detalii, precum numele și adresa producătorului și a prelucrătorului, se regăsesc mereu pe ambalaj, iar eticheta “Natural” nu înseamnă întotdeauna faptul că produsul este ecologic.

 

Citiți și despre:

  • Potențialul agriculturii ecologice în RomâniaPotențialul agriculturii ecologice în România Produsele eco încep să-și facă apariția în coșurile românilor. Este cunoscut faptul că produsele ecologice sunt mai scumpe decât cele obișnuite. Cu toate acestea, ele încep să-și facă loc în coșul zilnic de […]
  • Evenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrieEvenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrie Marţi 7 noiembrie, începând cu ora 8.30, are loc evenimentul România Durabilă - AgriBusiness "Contribuţia agriculturii la viitorul model economic românesc", în cadrul Academiei de Studii Economice - Aula […]
  • ANA PAN investește într-un concept store în PiperaANA PAN investește într-un concept store în Pipera Povestea de succes de la antreprenoriat, la un brand național. ANA PAN este o companie care nu mai are nevoie de nicio descriere pentru cei mai mulți dintre români. Puțini sunt însă cei care știu că totul a […]
  • Fabrica de lactate Olympus, performanță în EuropaFabrica de lactate Olympus, performanță în Europa Anul acesta, compania estimează că va prelucra în România aproximativ 90.000 tone de lapte. Olympus a intrat pe piața din România în  anul 1999. Odată cu trecerea timpului, compania a investit și s-a extins […]
  • Acord privind etichetarea produselor ecologiceAcord privind etichetarea produselor ecologice Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Daniel Constantin şi secretarul de stat George Turtoi au participat la reuniunea Consiliului Agricultură şi Pescuit care a avut loc la Luxemburg. Cu această […]