Principalele probleme din sistemul sanitar şi piaţa farma, dezbătute la Health Forum

15.04.2016

Pe 12-13 aprilie, BusinessMark a organizat cea de-a treia ediție a Health Forum, eveniment în cadrul căruia s-au punctat tendințele din domeniul sanitar și farmaceutic, fiind dezbătute cele mai recente schimbări în ceea ce privește vânzările de medicamente, noile reglementări din sistemul de sănătate, acreditarea și modernizarea spitalelor sau posibilitățile de finanțare din sistemul medical, în vederea stabilirii direcțiilor pentru 2016.

Prima zi a forulului a fost dedicată Pieţei Farmaceutice în 2016 – Noi preţuri, Noi reglementări. Speakerii care au discutat problematicile acestui domeniu sunt: Florian Bodog, Secretar de Stat, Comisia pentru sănătate publică, Senatul României, Corneliu Florin Buicu, Președinte, Comisia pentru sănătate și familie, Camera Deputaților, Nicolae Fotin, Președinte, Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale, Laurenţei Mihai, Director Executiv, APMGR, Daniel Popescu, Corporate Affairs Manager, Eli Lilly, Iulian Trandafir, Director General, Farmexpert, Cristina Munteanu, Director Executiv, ADRFR, Petru Crăciun, Director General, Cegedim, Zsuzsa Bereschi, Managing Consultant, Horváth & Partners, Alina Vlad, Tax Manager, PKF Finconta, Gabriel Milcev, Avocat Partener, SCA MILCEV BURBEA; Consilier în proprietate industrială și Partener, SCPI MILCEV BURBEA.

”Problema dispariției medicamentelor de pe piață ne preocupă pe toți. Problema este deosebit de gravă pentru că trebuie să ne preocupăm foarte atent în ceea ce privește accesul populației la serviciile de sănătate și la medicamente. Există decizii luate de autorități și ministere care nu au fost analizate suficient în ceea ce privește impactul. Există un comportament necinstit în lanțul de distribuție farmaceutică. Importatorii și distribuitorii mari doresc să sancționeze acest comportament. Există firme care fac export paralel și nu asigură necesarul în piața internă, conform legii. E adevărat că acest necesar nu este foarte bine reglementat și nici sancțiunile pe care aceștia le-ar putea suporta nu sunt bine reglementate. Cred că și cei care fac distribuție profesionist ar trebui să își selecteze cu mai multă grijă colaboratorii și să ne asumăm anumite principii de etică. Comportamentul nostru, al tuturor factorilor implicați, este reflectat asupra stării de sănătate a pacienților și asupra imaginii noastre ca țară”, a declarat Florian Bodog, Secretar de Stat, Comisia pentru sănătate publică, Senatul României.

Acesta a mai explicat că au existat întâlniri cu asociațiile de pacienți, cu producătorii de medicamente și reprezentanții autorităților pentru a dezbate această problemă.

De asemenea, Laurenţiu Mihai, Director Executiv, APMGR, este de părere că România ar trebui să renunțe la reperul minimului european în stabilirea prețului medicamentelor.

”Vorbim despre o legislație strâmbă și șchioapă care este în curs de aplicare. Anul trecut lovitura a fost simțită în plin de generice, anul acesta va fi resimțit de originale. Avem produse similare pe piață. Statul garantează că sunt similare, dar același stat asigură un avantaj competitiv fostului original după expirarea patentului. În continuare nu vom ajunge nicăieri tratând numai efectele. Referitor la preț ar trebui să renunțăm la minimul european. Este aberant ca statul să fixeze prețul pentru medicamente care sunt libere pe piață. Statul are clawbackul cu care poate controla piața”, a afirmat acesta.

Iulian Trandafir, Director General, Farmexpert, a punctat de asemenea motivele pentru care lipsesc medicamentele necesare de pe piață.

”Se discută foarte mult despre lipsa de medicamente care s-a cronicizat în a doua jumătate a anului 2015. Sunt trei motive pentru care pacientul nu găsește medicamentele: calitatea produselor, comerțul intracomunitar (cifrele sunt de 300 milioane pe an, părerea mea este că ar fi de 600 milioane pe an) și modalitatea de calcul a prețurilor. Revenind la comerțul intracomunitar, prețurile sunt stabilite pentru o piață cu o putere de cumpărare foarte mică. Nu cred că poate să spună cineva că prețul este controlat până la un punct și apoi să nu mai fie controlat. Medicamentele care merg la comerț intracomunitar nu sunt medicamentele ieftine pentru că nu este nimeni interesat. Sunt medicamente folosite pentru cancer, HIV/SIDA etc. Vă puteți uita pe siteul ANM pentru a vedea câte licențe sunt. Adaosul mediu este de 15-16% la export, adică undeva la 100 milioane de euro adaos”, a explicat acesta

La finalul conferinţei, a avut loc un seminar interactiv care a avut la bază două teme de discuţii: Creativitatea în farma. Trenduri, Soluţii şi Abordări Inteligente, susţinut de Teo Migdalovici, Ambasador Cannes Lions România şi Criterii Relevante în Alegerea Denumirii unui Medicament, susţinut de Gabriela Milcev, Avocat Partener în cadrul  SCA MILCEV BURBEA şi Iulia Burbea-Milescu, Avocat Partener în cadrul  SCA MILCEV BURBEA.

Invitații celei de-a doua zile a evenimentului au fost Vasile Cepoi, Președinte, Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate, Mircea Cinteză, Colegiul Medicilor din România, Alina Ambrozie, Director Executiv, Spitalul Ponderas, Carmen Orban, Manager, Institutul Clinic Fundeni, Florentina Almăjanu, Director General, UNSAR, Bogdan Tănase, Președinte, Alianța Medicilor, Sergiu Neguţ, Business Angel, Associate Dean at Maastricht School of Management Romania, Ionuţ Leahu, Stomatolog, Owner, Clinicile Leahu, Andrei Nanu, Director Programe Educaționale, MedRight, Dragoş Atanasiu, Senior Manager, Tranzactii, PwC Romania și Oana Costan, Director în cadrul CNAS.

”În 2010 România avea la 1.000 de persoane 1,1 medici. După datele europene, aveam 2,2 medici. Suntem desigur la coadă Europei. De asemenea, migraţia este foarte mare. A fost făcut un studiu şi la dorinţe medicii au trecut pe locul 6 salariul ca importanţă. Principalele lor doleanţe sunt legate de dotările din spitale care nu le permit să-şi facă aşa cum trebuie meseria. De asemenea, aceștia sunt foarte nemulțumiți de opinia generală asupra lor”, a declarat Mircea Cinteză, Colegiul Medicilor din România.

Alina Ambrozie, Director Executiv, Spitalul Ponderas, a vorbit despre procesul de acreditare a spitalului privat pe care îl reprezintă.

”Încă de la deschiderea spitalului în urmă cu 5 ani ne-am orientat foarte mult pe nevoile pacienţilor. De aceea am creat de la început proceduri şi protocoale dedicate. Am fost mereu deschiși spre îmbunătăţirea serviciilor în funcţie de feedback-ul dat de pacienţi. Cred că acreditarea spitalelor este un pas absolut necesar pentru a creşte calitatea serviciilor oferite pacienţilor. Sigură noastră obiecţie este ca listele cu indicatorii necesari au fost schimbate de multe ori şi nu aveam acces facil la ele. Aşteptăm şi noi cu emoţie acreditarea şi speram să avem un rezultat perfect”, a declarat aceasta.

În acelaşi timp, Bogdan Tănase, Președinte, Alianța Medicilor, este de părere că în fiecare spital trebuie să existe o structură de control al calităţii și că personalul trebuie să fie compus din medici.

”În acest moment, politicienii le transmit pacienţilor că au dreptul la un tratament complet şi de calitate. Din păcate, acest lucru nu este posibil. Un singur exemplu ar fi radioterapia. În România numai 20% dintre pacienţi au acces la radioterapie şi asta naşte tesiuni de nedescris între medici şi pacienţi. Sigur că îi poţi spune pacientului situaţia, dar el este în faţa noastră şi nu în faţa celor care pot să facă posibil că tratamentul să fie aplicat tuturor”, a explicat el.

 

 

Citiți și despre: