Rata de ocupare în centrele comerciale prime din România, peste 95%

04.09.2014

În primul semestru al acestui an, rata de neocupare în centrele comerciale prime din România a scăzut sub 5%, potrivit DTZ Research. La finele lunii iunie, stocul modern de spații de retail a ajuns la 2,787 milioane metri pătraţi, 31% din această suprafață fiind situată în București. Centrele comerciale reprezintă 60%, în timetri pătraţi ce parcurile de retail și galeriile comerciale dețin 25%, respectiv 15% din stocul total.

„În România, densitatea spațiilor moderne de retail la mia de locuitori se menține la 138 metri pătraţi, iar până la sfârșitul anului anticipăm că va ajunge la 141 metri pătraţi. Densitatea spațiilor moderne de retail la mia de locuitori din capitală este de 465 metri pătraţi”, au afirmat reprezentanţii DTZ.

Până la finele lui 2014 vor fi livrate două proiecte de retail, ambele dezvoltate de fondul sud-african de investiții NEPI, însă per ansamblu, volumul livrărilor anunțate pentru acest an este la cel mai scăzut nivel din ultimii 12 ani.

La ora actuală, în țară sunt în construcție, cu livrare anunțată în 2015, trei proiecte de retail cu o suprafață totală de 144.000 metri pătraţi, aproximativ 65% din această suprafață fiind în Capitală.

În plus, anul viitor este anunțată și livrarea celui mai mare proiect de retail din România din ultimii patru ani – Mega Mall – cu o suprafață închiriabilă de 72.000 metri pătraţi, dezvoltat de NEPI în București. Un alt proiect important ce urmează a fi livrat în 2015 este Coresi Shopping Center dezvoltat de Immochan în Brașov.

„Dacă în anii trecuți orașe mari, precum Brașov sau Timișoara, care s-au aflat constant în atenția dezvoltatorilor, nu au înregistrat activitate pe segmentul construcțiilor de spații moderne de retail, anul viitor în ambele orașe sunt anunțate livrări de centre comerciale. Din această perspectivă, 2015 se preconizează a fi cel mai bun an din ultimii patru, în cazul în care toate proiectele anunțate a fi livrate se concretizează”, a declarat Bogdan Marcu, Head of Retail Department, DTZ Echinox.

Principalii retaileri din FMCG au deschis 70 de unități

În primul semestru, principalii retaileri din FMCG au deschis în total 70 de unități, majoritatea supermarketuri și magazine de proximitate. Dintre operatorii de hypermarketuri, în prima jumătate a anului Kaufland și-a extins rețeaua existentă cu încă trei unități, ajungând la sfârșitul semestrului să dețină în România 92 de centre.

Pentru Carrefour și Mega Image deschiderea de noi magazine de proximitate a fost prioritară, Mega Image menținându-și pozitia de lider pe acest segment cu 20 de unități Shop&Go deschise în primele şase luni ale anului. Carrefour va mai deschide până la sfârșitul anului două noi hypermarketuri, ajungând la o rețea de 27 de hypermarketuri și va lansa trei unități Supeco, concept dezvoltat până acum doar în Spania, care presupune un format situat între discounter și cash&carry.

Profi a deschis în Sighișoara primul magazin modular din Sud Estul Europei, un concept inovativ care se bazează pe o tehnologie ce permite crearea, indiferent de locație, a formatului optim de magazin. Retailerul și-a continuat expansiunea, atât pe segmentul supermarketurilor, cât și pe segmentul magazinelor de proximitate, deschizând în prima jumătate a anului 26 de unități.

Retailerii de fashion s-au reorientat către proiectele performante

Şi retailerii de fashion și-au menținut planurile de expansiune. Atenția lor a fost îndreptată către proiectele cu performanță ridicată.

„Retaileri internaționali analizează condițiile și caracteristicile pieței din România, iar până la sfârșitul acestui an anticipăm intrarea unor nume noi pe piața locală. În prima jumătate a anului, noi intrări au fost înregistrate în principal pe segmentele sport, fashion și produse cosmetice”, se precizează în studiul citat.

Rata de neocupare se află pe un trend descendent

În acest context, rata de neocupare se află pe un trend descendent, atât în București, cât și în orașele regionale, fiind influențată de lipsa de noi dezvoltări și de nevoia retailerilor de a se extinde.

În plus, diferența dintre proiectele de retail prime și cele secundare rămâne semnificativă. Proiectele dominante înregistrează o rată de neocupare sub 5%, atât în București, cât și în orașele regionale, în timp ce proiectele secundare înregistrează o rată de neocupare între 25 și 30%. Cu toate acestea, proiectele secundare fără o competiţie majoră, înregistrează o rată de neocupare sub 10%.

„Rata de neocupare va continua un trend descendent și în a doua jumătate a anului, luând în considerare faptul că proiectele ce urmează a fi livrate anul acesta au o rata de ocupare situată în jurul valorii de 90%”, potrivit DTZ.

 

Citiți și despre: