Realitatea virtuală şi realitatea augmentată

01.09.2017

Deși există asemănări între cele două noțiuni, este vorba de două tehnologii și experiențe diferite. În ultima vreme se vehiculează frecvent termenii de realitate virtuală şi de realitate augmentată și, deşi nu sunt concepte atât de noi precum s-ar putea crede, este greu de realizat în acest moment cum vor evolua și ce impact vor avea asupra noastră în viitor.

Aşadar, ce sunt realitatea virtuală și realitatea augmentată, cum funcţionează şi ce beneficii ne pot aduce în viitor?

Două experiențe diferite

Se poate spune că realitatea augmentată seamănă cu realitatea virtuală, însă este vorba de două tehnologii și experiențe diferite. Realitatea virtuală presupune pătrunderea într-un mediu virtual fără a mai păstra contactul cu lumea reală, în timp ce realitatea augmentată suprapune lumea virtuală cu cea reală.

Realitatea augmentată suprapune lumea virtuală cu cea reală

Realitatea augmentată, o extensie a realităţii virtuale

Realitatea virtuală (VR) reprezintă un spațiu virtual în care o persoană care foloseşte diverse dispozitive poate depăşi limitele realităţii fizice. În schimb, realitatea augmentată este considerată drept o extensie a realităţii virtuale.

Realitatea virtuală presupune pătrunderea într-un mediu virtual fără a mai păstra contactul cu lumea reală

Aşadar, realitatea augmentată (AR) foloseşte elemente din realitatea virtuală pe care le aplică realităţii actuale. Mai exact, realitatea augmentată modifică realitatea fizică introducând, prin intermediul unor dispozitive inteligentă (tabletă, ochelari inteligenţi, smarthphone), elemente care ţin de realitatea virtuală.

Prin contrast, realitatea virtuală înlocuiește lumea reală cu una simulată, cum este cea din jocurile pe calculator, spre exemplu. Diferenţa este însă adusă de faptul că elementele virtuale, cât şi lumea simulată pot fi percepute mult mai bine decât dacă ne uităm la un film sau la o poză, existând posibilitatea ca toate simţurile noastre să perceapă „realitatea” respectivă.

Tehnologiile care pot să facă posibilă realitatea augmentată

Realitatea augmentată este, de fapt, un proces prin care este posibilă suprapunerea unei realități virtuale peste lumea reală. Deşi conceptul a fost dezvoltat încă din anii 90, procesul este adus mai mult în discuţie în prezent, întrucât de doar câţiva ani s-au dezvoltat şi tehnologiile care pot să facă posibilă augmentarea, adică procesul de a aduce noi elemente realități în care trăim.

Dispozitivele care fac accesibilă realitatea virtuală şi augmentată sunt cele mai de interes în domeniul digital, în prezent

Şi, cum utilizatorii devin din ce în ce mai pasionaţi de tehnologie, dispozitivele care fac accesibilă realitatea virtuală şi augmentată sunt, la ora actuală, cele mai de interes în domeniul digital.

Entertainment şi promovare

În aceste condiții, tot mai multe companii încearcă să exploateze oportunităţi noi de business, experimentând noi moduri de a interacţiona cu clienţii lor. Prin urmare, una dintre principalele aplicabilităţi ale realităţii virtuale şi a celei augmentate este în domeniul media, atât pentru entertainment, cât şi pentru promovare, în contextul în care tehnologiile utilizate permit vizualizarea în timp real a unui obiect din mediul înconjurător care poate fi controlat în mod digital.

De exemplu, chiar în urmă cu doi ani, compania americană Discovery a lansat o aplicaţie denumită Discovery VR, care le permite utilizatorilor acces la o colecţie de clipuri video filmate la 360 de grade prin care pot „trăi virtual“ diferite experiențe din culisele emisiunilor Discovery sau din diverse colţuri ale lumii. Aceasta poate fi folosită cu ajutorul ochelarilor Samsung Gear VR sau Google Glass.

Aplicaţia Discovery VR le permite utilizatorilor acces la o colecţie de clipuri video filmate la 360 de grade prin care pot „trăi virtual“ diferite experienţe din diverse colţuri ale lumii

O altă aplicaţie interesantă este cea propusă de IKEA, aplicație prin care persoanele care doresc să cumpere mobilă pot vedea cum se aşează produsele respective în locuinţa lor.

Un alt exemplu de realitatea augmentată este reprezentată de jocul Pokemon GO, o aplicaţie gratuită pentru smartphone-uri, lansată anul trecut, care a devenit extrem de populară foarte rapid.

Primul dispozitiv de realitate augmentată a fost creat în anii 60

Deşi pare greu de crezut, primul dispozitiv pentru realitatea augmentată a fost creat în anii 60 şi se numea Sabia lui Damocles. Proiectul a fost realizat în cadrul Universităţii Harvard de către informaticianul american Ivan Sutherland. Dispozitivul suprapunea o rețea geometrică peste camera utilizatorului, însă nu era un dispozitiv prea practic, în principal din cauza dimensiunii lui. Totuşi, prin acest experiment, omul de ştiinţă a reuşit astfel să demonstreze faptul că realitatea augmentată este posibilă.

După această invenţie au urmat experimente realizate în special de NASA, însă în viaţa oamenilor de rând acest concept a apărut de-abia atunci când a fost creată prima aplicație de scanare a codurilor de tip QR.

Realitatea augmentată a început să aibă sens pentru întreaga populaţie a globului în anul 2015, când s-au lansat pe piaţă Google Glass.

Pokémon Go a adus realitatea augmentată la nivelul maselor

Realitatea augmentată a început să aibă sens pentru întreaga populație a globului în anul 2015 când s-au lansat pe piaţă Google Glass, însă puțini utilizatori aveau acces la acest dispozitiv, celebrul joc Pokémon Go fiind cel care a adus realitatea augmentată la nivelul maselor.

Aceștia au fost însă primii paşi din acest domeniu, mai departe realitatea părând desprinsă dintr-un film SF. Cu toate acestea, specialiştii în domeniu afirmă că realitatea augmentată va fi posibilă într-un viitor apropiat.

Ce se va întâmpla în viitor?

Aşadar, utilizatorii se așteaptă ca realitatea virtuală și realitatea augmentată să se îmbine cu realitatea noastră concretă, de zi cu zi.

Conform celui mai recent studiu Ericsson ConsumberLab, 70% dintre utilizatori sunt de părere că realitatea virtuală și realitatea augmentată vor ajunge să fie utilizate în mod obișnuit în media, educație, turism, vânzări, la locul de muncă sau în interacţiuni sociale.

Realitatea virtuală și realitatea augmentată vor ajunge să fie utilizate în mod obișnuit în media, educație, turism, vânzări, la locul de muncă sau în interacțiuni sociale

În plus, utilizatorii se așteaptă ca ecranele virtuale să înceapă să înlocuiască televizoarele și cinematografele în mai puțin de un an.

Tehnologia 5G

Tehnologia 5G este însă esențială pentru ca VR și AR să se îmbine cu realitatea fizică și să devină „o realitate comună”, care să ofere atât mobilitate, cât și să îmbunătățească experiențele utilizatorilor.

Oamenii se așteaptă ca, în curând, realitatea virtuală și cea augmentată să se îmbine cu realitatea fizică, iar tehnologia 5G va fi vitală pentru a permite această schimbare de paradigmă.

Studiul mai arată că, atunci când realitatea fizică și cea virtuală vor începe să se întrepătrundă, viaţa oamenilor, modul în care trăim, lucrăm și consumăm informații se va schimba într-un mod fundamental.

 

 

Citiți și despre: