Redreasarea economiei aduce noi provocări pentru companiile din FMCG

03.03.2014

Companiile din FMCG vor fi nevoite să-şi îmbunătăţească marjele de profitabilitate pe măsură ce economia se redresează, cu toate că acest sectorul a fost unul sigur pentru investitorii care au urmărit obţinerea de marje predictibile şi randamente stabile pe durata crizei economice, potrivit unui raport al EY – Margin Unlocked.

Însă, revenirea economiei globale va aduce unele modificări: riscurile în creştere din industrie duc la pierderea interesului investitorilor, în condiţiile în care, în ultimii 10 ani, companiile din industria de produse de larg consum au reuşit să îşi majoreze marjele de profit cu doar 0,6 procente.

“În condiţiile în care asupra profitabilităţii se exercită presiuni, atât în pieţele dezvoltate cât şi în cele emergente, companiile de bunuri de consum vor fi nevoite să depună eforturi tot mai mari pentru a genera valoare pentru acţionarii lor”, au explicat reprezentanţii EY.

Sectorul a fost considerat atractiv de către investitori în condiţiile din anul 2003 până în prezent marjele de profit din FMCG au fost previzibile şi stabile, însă din 2009, multe alte sectoare şi-au crescut progresiv marjele de profit. De exemplu, în sectorul tehnologiei marjele au crescut de la 15,2%, la 19,4%.

În plus, performanţa acţiunilor din sectorul de bunuri de larg consum a fost devansată de alte sectoare economice. Acest lucru justifică preocuparea investitorilor în privinţa profitabilităţii şi a perspectivelor de creştere din sector, care reprezint[ o potenţială vulnerabilitate.

Cu toate că acţiunile din sector au reprezentat o opţiune sigură pentru investitori pe durata crizei, companiile din FMCG vor fi nevoite să facă eforturi mai mari pentru a-și menţină acţionarii mulţumiţi şi pentru a-şi păstra atractivitatea pentru investitori.

Potrivit EY, companiile au identificat o serie de motive pentru care nu reuşesc să-şi crească eficient marjele, 39% dintre acesta considerând că că prejudecata privind nivelul scăzut de creştere a marjelor din sector reprezintă principalul obstacol în calea îmbunătăţirii acestora.

Alţi factori identificaţi sunt blocarea unor sume prea mari în costurile fixe, informaţiile insuficiente, lipsa de focus a echipei de conducere, precum şi o lipsă de abilităţi şi competenţe în privinţa marjelor.

”O îmbunătăţire susţinută a profitabilităţii este una dintre cele mai eficiente căi de atragere a interesului investitorilor. Companiile de bunuri de larg consum trebuie să facă faţă, însă, la provocări venind din mai multe direcţii. Atât în pieţele dezvoltate cât şi în cele emergente, principalele direcţii de creştere fie au încetinit dramatic, fie au scăzut, iar permanenta presiune pe scăderea preţurilor din partea clienţilor, alături de creşterea costurilor de producţie, au făcut ca managementul marjelor să devină o provocare complexă”, explică specialiștii EY.  

Citiți și despre: