Reguli mai stricte pentru magazinele online

15.11.2017

Reguli UE pentru a proteja mai bine consumatorii împotriva escrocheriilor și a identifica și opri mai repede comercianții falși au fost aprobate de deputați europeni marți. Astfel, autoritățile naționale de aplicare a legii vor avea mai multe puteri pentru a detecta și a opri încălcările online ale legilor de protecție a consumatorilor și își vor putea coordona mai bine acțiunile în UE, conform regulamentului revizuit privind cooperarea pentru protecția consumatorilor (CPC).

Noile reguli îşi propun să acopere vidul legislativ accentuat din sistemele de protecție a consumatorului diferite de la un stat UE la altul.

Atribuțiile legate de investigații și aplicarea legii trebuie să cuprindă, printre altele:

• cererea de informații de la deținătorii de domenii și de la bănci pentru a identifica falșii comercianți

• achiziționarea de bunuri și servicii pentru testare, inclusiv sub acoperire (“cumpărători misterioși”)

• cererea ca un avertisment să fie afișat în mod explicit pentru consumatori sau cererea ca un furnizor de servicii de găzduire să înlăture, dezactiveze sau să restricționeze accesul la o interfață online (de ex, pagină de internet sau aplicație) dacă nu existe mijloace eficiente de a opri o practică ilegală

• impunerea de penalități, cum ar fi amenzi sau plata unor penalități periodice

• angajamente din partea comerciantului de a oferi remedii adecvate consumatorilor afectați și informarea lor despre cum să obțină acele compensații

Comisia Europeană va coordona acțiuni în cazurile în care o infracțiune a afectat, afectează sau va afecta probabil interesele colective ale consumatorilor în cel puțin două treimi din statele membre, însumând împreună cel puțin două treimi din populația UE.

Unul dintre amendamentele principale ale PE în cursul negocierilor cu Consiliul a fost o mai mare implicare a organizațiilor consumatorilor. Acestea vor juca un rol proactiv în identificarea infracțiunilor suspectate, întrucât ele pot afla mai devreme decât autoritățile (alerte externe).

Olga Sehnalová (S&D, CZ), raportor, a declarat: “Noile reguli vor întări cooperarea între toți actorii implicați în protecția consumatorilor, astfel încât să poată monitoriza mai ușor respectarea legii și să combată infracțiunile transfrontaliere. Autoritățile naționale, Comisia și organizațiile consumatorilor, împreună, vor crea un mecanism eficient de combatere a comercianților falși atât online cât și offline, întărind drepturile consumatorilor pe piața unică.”

Textul legislativ, aprobat de Parlamentul Europeană cu 591 de voturi la 80 și 15 abțineri trebuie adoptat formal de Consiliu. Regulamentul se va aplica la 24 de luni după intrarea în vigoare.

 

 

Citiți și despre: