Remote work: Avantajele şi dezavantajele muncii la distanţă

01.07.2018

În România, doar 0,4% din angajaţi lucrează de acasă. Numărul persoanelor care deţin un job remote este în creştere la nivel mondial. Deşi pentru toată lumea pare destul de avantajos să lucreze de acasă, de fapt, un astfel de job aduce, pe lângă o serie de beneficii, şi o listă destul de lungă de dezavantaje.

Remote working sau munca la distanţă reprezintă o practică prin care angajaţii îşi îndeplinesc cerinţele de la locul de muncă de la distanţă, cu ajutorul diverselor tehnologii care permit acest lucru.

În mod obișnuit, acest lucru înseamnă să lucrezi de acasă, prin intermediul unui calculator sau laptop care se conectează de la distanță la sistemele companiei pentru care lucrează. Un job la distanţă nu este limitat de locaţie. Presupunând că angajatul are acces la tehnologie și la o conexiune la internet, acesta poate lucra de la distanță de oriunde.

Numărul persoanelor care vor să muncească de la distanţă este în creştere, la fel cum este şi numărul companiilor care doresc să angajeze persoane pentru care nu trebuie să le mai ofere un birou, calculatoare sau altă recuzită.

Conform raportului FlexJobs, nu mai puţin de 3,9 milioane de americani lucrează de acasă, adică 2,9% din totalul forţei de muncă din Statele Unite. Procentul acestora a avansat cu 115% comparativ cu nivelul înregistrat în anul 2005 şi cu 51% faţă de anul 2014.

3,9 milioane de americani lucrează de acasă

Creşterea acestui tip de muncă este în creştere în condiţiile în care importante corporaţii americane au început să angajeze salariaţi care nu vin la birou. Printre aceste companii se numără  Amazon, Dell, Cigna, Salesforce, Philips, Nielsen şi multe altele.

Însă nu doar corporaţiile aleg angajaţii care muncesc remote. Şi micile afacerile preferă să colaboreze cu persoane care lucrează de acasă, în special pe proiecte punctuale, întrucât nu sunt nevoiţi să le angajeze cu normă întreagă.

Potrivit companiei FlexJobs, managerii de resurse umane prevăd că mai mult de o treime dintre angajați vor lucra de la distanță în următorii 10 ani.

Managerii de HR prevăd că mai mult de o treime dintre angajați vor lucra de la distanță în următorii 10 ani

Telemunca în România

În România însă situaţia este puţin mai diferită, în special pentru că ţara noastră nu avea o legislaţie prea bine pusă la punct privind munca de acasă sau munca la distanţă.

Începând din data de 4 aprilie 2018, România are o lege care reglementează telemunca sau munca la distanţă. Este vorba de legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă, care prevede că angajaţi români pot munci și de la domiciliu sau altă locație decât sediul firmei la care sunt angajați.

Legea prevede că orice angajat își poate desfășura activitatea de acasă sau din orice alt loc în afară sediului angajatorului, dacă folosește tehnologia acestuia. Angajatul va avea toate drepturile precum angajații care lucrează cu contracte de muncă normale.

Programul de muncă va fi ales tot de comun acord între cele două părți, la fel ca locul de desfășurare a activității.

Numărul românilor care lucrează de acasă a rămas nemodificat de 10 ani

În timp ce la nivelul Uniunii Europeane procentul persoanelor angajate cu vârsta între 15 şi 64 de ani, care în mod obişnuit lucrează de acasă, a crescut de la 4,7% în 2008, până la 5% în 2017, în România a rămas nemodificat la 0,4%, conform datelor Eurostat.

Ţările unde procentul persoanelor angajate care în mod obişnuit lucrează de acasă este cel mai scăzut sunt Bulgaria (0,3%) şi România (0,4%), la polul opus situându-se Olanda (13,7%), Luxemburg (12,7%) şi Finlanda (12,3%). Lucrul de acasă este mai des întâlnit în zona euro (5,7% din totalul persoanelor angajate) decât în UE (5%).

Ţările europene cu cei mai mulţi angajaţi care lucrează remote sunt Olanda (13,7%), Luxemburg (12,7%) şi Finlanda (12,3%)

Dezavantajele muncii de la distanță

Lipsa socializării de la birou

Chiar dacă cei care lucrează de acasă interacţionează în mediul online cu clienţii, cu şefii sau cu colegii, nu este la fel ca atunci când sunt în acelaşi birou cu ei şi ies în pauza de masă. Persoanele care lucrează la distanţă se simt deseori izolate şi din acest motiv preferă să vină măcar o zi, două, pe săptămână la birou pentru a socializa cu colegii.

Echilibrul dintre viaţa profesională şi cea personală

Cele mai multe persoane cred că dacă lucrează de acasă pot să îşi dedice mai mult timp vieţii personale. Cu toate acestea, atunci când nu există anumite ore de muncă bine stabilitate sau o separare clară a locului de muncă și a spațiului de acasă, poate fi dificil să vă „opriți” și să nu vă mai gândiți la munca pe care trebuie să o faceți sau să vă abţineţi să citiţi mail-urile de la muncă chiar dacă sunteţi în timpul liber.

Lucruri care te distrag de la muncă

În timp ce unele persoane au probleme cu a se opri din muncă, altele au probleme cu a se apuca de lucru. Aşadar, multe lucruri sau persoane din casă îi distrag de la muncă. De exemplu, cei care au copii mici se plâng că aceştia le solicită atenţia lor în timpul programului de lucru. Aşadar, oamenii care lucrează la distanţă au mereu în preajma lor lucruri care îi fac să piardă timpul, iar productivitatea lor este uneori grav afectată.

Dependenţa de tehnologie

Deoarece nu sunteți în acelaşi loc cu colegii şi şefii, este nevoie să vă asiguraţi că sunteți  mereu conectat la e-mail, telefon și alte platforme prin care aceştia să poate să vă contacteze.

Avantajele muncii de la distanță

Nu vă gândiţi însă că munca la distanţă are doar dezavantaje. Care sunt, prin urmare, avantajele unui job la distanţă?

Flexibilitate

Un program de lucru flexibil permite multor persoane să fie acasă atunci când este nevoie de ei. De exemplu pentru persoanele care au în grijă copii. În plus, unii oameni lucrează mult mai bine atunci când îşi fac ei propriul lor program

Costuri mai reduse

Pentru cei care lucrează de acasă costurile lunare ale muncii sunt mai reduse. Aici putem include combustibilul necesar pentru a ajunge la birou, banii alocaţi pentru prânz sau cafea sau faptul că nu mai sunt costuri însemnate pentru garderoba office.

Mai puţine concedii medicale

De câte ori aţi sunat la muncă să anunţaţi că nu puteţi ajunge pentru că vă simţiti rău? Când sunteţi acasă şi nu vă simţiţi bine puteţi avea grijă de dumneavoastră şi când vă mai reveniţi vă apucaţi şi de muncă.

Aşadar, statisticile indică şi faptul că persoanele care lucrează de acasă îşi iau, în general, mai puţine zile libere decât cele care sunt nevoite să vină la birou.

Avantaje pentru angajatori

Chiar dacă are şi unele dezavantajele, munca la distanţă este percepută, în general, drept un lucru benefic pentru mediul de business.

Munca la distanţă este percepută, în general, drept un lucru benefic pentru mediul de business

În ceea ce priveşte avantajele pentru companiile angajatoare, acestea sunt, în principal, legate de reducerea costurilor. Aşadar, firmele nu mai trebuie să închirieze birouri, să cumpere mobilier, să angajeze persoane care fac curăţenie sau paznici şi nici să asigure diverse consumabile, de la apă, până la tonner pentru imprimantă.

 

 

Citiți și despre:

  • Biroul de acasă: avantaje și dezavantaje Biroul de acasă: avantaje și dezavantaje Din ce în ce mai multe companii oferă posibilitatea angajaților să lucreze de acasă. Biroul de acasă a devenit deja o soluție viabilă peste granițe. Ideea începe să prindă contur însă și în România, mai ales […]
  • Cele mai inedite bonusuri pe care le oferă companiileCele mai inedite bonusuri pe care le oferă companiile Cum s-au schimbat avantajele de care beneficiază angajații? Odată cu schimbarea domeniilor de activitate și noile tehnologii care au revoluționat cele mai multe dintre sectoarele de activitate, felul în care […]
  • Evenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrieEvenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrie Marţi 7 noiembrie, începând cu ora 8.30, are loc evenimentul România Durabilă - AgriBusiness "Contribuţia agriculturii la viitorul model economic românesc", în cadrul Academiei de Studii Economice - Aula […]
  • Trend nou în companii: reciclarea selectivăTrend nou în companii: reciclarea selectivă Cum poți transforma societatea pe care o conduci în una prietenoasă cu mediul înconjurător? Eforturile țării noastre privind colectarea selectivă a deșeurilor sunt abia la început. Până în 2020, potrivit […]
  • Idei de afaceri mici pentru 2015Idei de afaceri mici pentru 2015 Start-up-ul ești chiar tu: cum pot deveni antreprenor. A deveni antreprenor nu a fost visul multor români până acum câțiva ani, când cei cu inițiativă au început să realizeze faptul că a lucra pentru […]