Retailerii, marii câştigători ai reducerii TVA la alimente

27.05.2015

Câştigurile marilor reţele de magazine ar putea avansa, în condiţiile reducerii TVA la alimente, de la 24% la 9%, cu 15-20%, pe fondul creşterii apetitului de consum şi modificării marjelor operaţionale, urmare a schimbării cotei TVA, potrivit estimărilor KeysFin.

Reducerea TVA la alimente de la 1 iunie, este aşteptată cu interes de toată lumea, deopotrivă de consumatori, producători, retaileri şi autorităţi. Marea întrebare este dacă vor scădea cu adevărat preţurile la alimente, de la 1 iunie, aşa cum dau asigurări autorităţile şi cum promit marii retaileri.

Economiştii de la KeysFi La afirmă că ţinând cont de modul în care fluctuează tarifele în magazine, şansele ca acest lucru să se întâmple pe termen mediu şi lung par a fi destul de reduse.

„Artificiile cu preţuri le-am văzut şi în cazul reducerii TVA la pâine, iar rezultatele au fost contradictorii. Unele produse s-au ieftinit, altele nu. Estimăm că acelaşi fenomen se va produce şi pe 1 iunie. Vom vedea, probabil, pe termen scurt, o scădere de preţuri conjucturală, urmată, pe termen mediu şi lung de o scumpire sensibilă, graduală, argumentată de motive de ordin operaţional (creşteri de preţuri la utilităţi, carburanţi etc.)”, afirmă aceştia.

Consumul va fi stimulat

Cu toate acestea, vestea bună este că semnalul dat de reducerea TVA va avea consecinţe pozitive în stimularea consumului, principalul motor al economiei.

„Preţurile reprezintă un important factor psihologic care influenţează comportamentul de consum. Impulsul dat de reducerea TVA va dinamiza ofertele, promoţiile, va accentua concurenţa în sensul că va diminua fenomenul de aliniere a preţurilor, îi va stimula pe români să cumpere mai mult”, spun analiştii.

Marii câştigători ai bătăliei preţurilor

Totuşi, se pare că marii câştigători ai bătăliei preţurilor vor fi retailerii, ale căror afaceri ar putea primi un impuls semnificativ, estimat între 15-20% în 2015.

„Estimarea ia în calcul efectul reducerii TVA, în sensul creşterii profitului jucătorilor din domeniu, creşterea consumului şi planurile de extindere ale retailerilor la nivel naţional, prezentate şi asumate de aceştia. Calculul este unul relativ, condiţionat de evoluţia economică generală, de dinamica cursului valutar şi a costurilor utilităţilor”, explică experţii de la KeysFin.

Conform datelor oficiale, analizat de KeysFin, Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan, Cora, Mega Image, Metro şi Selgros, principalii jucători din piaţă, au rezistat excelent crizei, reuşind chiar să îşi extindă afacerile în această perioadă.

Cifra de afaceri totală a celor cinci retaileri a crescut de la 21,42 miliarde lei în 2009 la 27,8 miliarde lei în 2013, iar datele parţiale din 2014 arată că o nouă creştere.

Cel mai mare avans al afacerilor l-a avut Kaufland

Cel mai important avans l-a avut Kaufland. Cifra de afaceri a companiei au crescut de la 3,69 miliarde lei în 2009 la 7,26 mld.lei în 2013. Anul trecut a fost, conform datelor parţiale, cel mai bun din ultimii 6 ani.

„Datele financiare demonstrează că business-ul marilor retaileri a crescut susţinut în anii de criză, în ciuda provocărilor financiare. Statisticile vin să confirme faptul că, în anii crizei, românii şi-au redus mare parte din cheltuieli, mai puţin cele alimentare”, afirmă analiştii de la KeysFin.

Procesul accelerat de extindere

Evoluţia afacerilor din acest sector a fost susţinută, bineînţeles, şi de procesul accelerat de extindere, retailerii profitând din plin de ieftinirea terenurilor şi, în general, a costurilor de construcţie.

Astfel, cea mai profitabilă companie s-a dovedit a fi, în toţi aceşti ani, tot Kaufland România SCS. De la un câştig net de 78 milioane de lei înregistrat în 2009, retailerul a ajuns la 331 de milioane de lei în 2013 şi 249 milioane lei (rezultat parţial), anul trecut.

În topul câştigurilor din perioada 2009-2014 (partial), Kaufland conduce cu 31,3 mld. lei, urmat de Metro, cu 25,73 mld. lei (fara date din 2014),  Carrefour cu 22,89 mld.lei, Selgros cu 17,53 mld.lei, Lidl cu 10,49 mld. lei, Auchan cu 10,29 mld. lei, Mega Image cu 8,12 mld. lei şi Cora cu 8,07 mld. lei.

În cazul Lidl datele financiare pe anii 2012-2013 sunt doar cele estimate, iar pentru 2014 nu există niciun fel de cifră comunicată public de Metro.

Pe de altă parte, cele mai mari pierderi anuale le-a înregistrat Lidl, care în 2011, raporta un minus de 283 milioane de lei.

Creştere a retailului de proximitate

Evoluţia sectorului arată faptul că formatele principale (hipermarket şi cash&carry) continuă să atragă cel mai mulţi clienţi, fiind de remarcat şi avansul susţinut al retailului de proximitate, unde principalul jucător a devenit, în ultimii ani, Mega Image.

„Reducerea TVA la alimente vine ca o mănuşă acestui sector, având potenţialul de stimul pentru extinderea afacerilor. Dincolo de dezvoltarea reţelelor, nu este exclus ca anii următori să aducă în piaţă noi formate, cunoscut fiind, de exemplu, interesul gigantului Tesco.  Un potenţial important îl are şi retailul de proximitate, acolo unde, chiar şi în condiţiile extinderii agresive a unor jucători precum Mega Image, mai există loc în piaţă”, afirmă analiştii.

 

 

Citiți și despre: