România are nevoie de o infrastructură adecvată

28.11.2014

Ţinând cont de tendința de creștere a traficului, România are nevoie de o infrastructură adecvată. Aceasta este concluzia “Infrastructure Forum”, eveniment organizat de BusinessMark, pe 25 noiembrie.

În cadrul forumului au fost dezbătute teme legate de strategia de dezvoltare a infrastructurii românești – rețeaua de autostrăzi, reabilitarea și dezvoltarea infrastructurii feroviare și stadiul lucrărilor la marile proiecte de infrastructură. În plus, au fost analizate principalele surse de finanțare a proiectelor.

”Magistrala 5, Est-Vest, este în momentul de față în execuție la partea de structură pentru secțiunea Eroilor-Drumul Taberei și însumează 10 stații și un depou. Structura este realizată în proporție de aproape 80%. Utilajele vor ajunge spre final de an spre ultima stație, Râul Doamnei. Din totalul de 8.000 m de cale dublă sunt realizați în prezent 5.700 m de tunel fără probleme. Ritmul de execuție al tunelelor a înregistrat în unele perioade chiar și 40 m pe zi, media fiind de 12-15m pe zi. În momentul de față avem în analiză ofertele pentru încheierea contractului pentru material rulant”, a declarat Constantin Mustățea, șeful Serviciului de Urmărire Lucrări, Metrorex.

Acesta a mai spus că se anticipează că licitația se va încheia la finalul anului 2016, iar următoarea zonă unde se vor demara construcții va fi zona Piața Iancului-Pantelimon.

În porturi, traficul nu este așa cum ar trebui

Monica Patrichi, Consilier Superior, Transport Naval, Ministerul Transporturilor, a explicat că deşi avem numeroase porturi în România, din păcate traficul nu este așa cum ar trebui.

“Pentru ca un port să se mențină de interes european, traficul trebuie să fie de 500.000 de tone pe an. Și aceasta să fie media pe ultimii trei ani”, a explicat Monica Patrichi.

Alina Bilan, Partener, Coodonator Infrastructură, Achiziții Publice, Concesiuni, PPP, ONV LAW, a afirmat că Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind achizițiile publice aduce avantaje pentru părțile implicate, printre care faptul că numai ofertantul câștigător va trebui să depună documente de calificare – documentul unic european de achiziții publice, facilitarea accestului IMM-urilor la proceduri prin divizarea contractelor mari în loturi – regula ”aplică” sau ”explică”.

“Practic, divizarea pe loturi va deveni regula și nu excepția; încurajarea comunicării prin mijloace electronice: de exemplu, după septembrie 2018 transmiterea ofertelor pe cale electronică va fi obligatorie”, a declarat Alina Bilan.

“Există și în actualul masterplan elemente perfectibile”

Potrivit lui Laurențiu Plosceanu, Președinte, Asociația Română a Antreprenorilor de Construcții – ARACO primii 100 de antreprenori din domeniu realizează cumulat 90% din cifra de afaceri a sectorului, iar dintre aceștia, 35 nu sunt români și au realizat 40% din afacerile totale a domeniului, în timp ce investițiile acestora însumează numai 17% însă.

”Salutăm faptul că masterplanul general de transport a fost suspus dezbaterii publice. Nu mai vrem proiecte propuse de interese politice fără o fundamentare tehnică asumată. Există și în actualul masterplan elemente perfectibile și credem că trebuie să existe un mecansim pentru actualizarea periodică a acestuia, dar cu implicarea specialiștilor din domeniu”, a afirmat Laurențiu Plosceanu, Președinte, Asociația Română a Antreprenorilor de Construcții – ARACO.

Traficul aerian, în creştere

În cea de-a doua sesiunea a fost adus în discuţie domeniul aerian.

În ţara noastră există 4 aeroporturi în subordinea Ministerului Transporturilor, 12 aeroporturi în subordinea Consiliilor Judeţene, un aeroport privat în Tuzla şi un alt aeroport aflat în construcţie în Braşov.

„După aderarea României la Uniunea Europeană în anul 2007, ca urmare a liberalizării pieții transportului aerian, traficul aerian de pasageri pe aeroporturile din România s-a dublat, înregistrând o creștere de 92% în 7 ani (comparație între anul 2006 înaintea aderării la UE și 2013 la 7 ani după aderarea la UE). În conformitate cu Cartea Albă a Transporturilor traficul aerian la nivelul Uniunii Europene urmează a se dubla până în anul 2050, ceea ce înseamnă o creștere continuă și pentru România”, Cosmin-Cătălin Pestesan, Manager Public, Șef Serviciu Infrastructură, Navigație Aerianăși Mediu,Direcția Transport Aerian, Ministerul Transporturilor.

Dacă la nivelul Uniunii Europene se estimează o creștere cu 22% a traficului aerian pentru perioada 2012-2019, în România creșterea este previzionată la 30,8%, ceea ce înseamnă o creștere anuală de 4,4% a traficului aerian.

„Ajutoarele pentru investiţie acordate aeroporturilor, fie sub forma unor ajutoare individuale, fie în cadrul unei scheme de ajutoare, pentru a fi compatibile cu piaţa internă  trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe cumulative: contribuţia la un obiectiv de interes comun bine definit: sporirea mobilităţii cetăţenilor Uniunii şi conectivitatea regiunilor, decongestionarea traficului aerian în principalele noduri aeroportuare din Uniunea Europeană, dezvoltarea regională; necesitatea intervenţiei statului: Comisia consideră că, în condiţiile de piaţă actuale, pot fi identificate mai multe categorii de aeroporturi, precum şi viabilitatea lor financiară respectivă”, a declarat Ivona Stan, Consilier Afaceri Europene, Direcția Transport Aerian, Ministerul Transporturilor.

Absorbția fondurilor UE în domeniul aviației civile

La rândul lui, David Ciceo, Preşedinte, Asociaţia Aeroporturilor din România, Director General,  Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca, membru al Consiliului Director al ACI EUROPE, a precizat că în ceea ce privește absorbția fondurilor europene în domeniul aviației civile, România nu stă deloc bine

“Stăm cel mai prost la acest capitol. Polonia a avut o rată de de absorbție de 100%. La fiecare 1 euro investit a primit înapoi 3 euro. La noi nu a fost posibil pentru că ne-am impus singuri anumite limite. Polonia în schimb a putut folosi fondurile pentru absolut orice, inclusiv pentru aeroporturi noi. Cei care au făcut masterplanul pentru aviația civilă au făcut erori majore. Este clar că nu cunoșteau domeniul și nici termenii implicați”, a declarat David Ciceo.

Acesta a mai spus că trebuie să pregătim o infrastructură adecvată, pentru a face faţă creşterii traficului şi că pentru Cluj se așteaptă o creștere a traficului aerian de pasageri de 10% anul viitor.

“În 2015, programul de modernizare, început în 2010, pentru ROMATSA Comm. Network va f i finalizat. Acesta va permite complianţa serviciilor ATM asupra unei reţele de servicii multiple care integrează voce şi comunicarea de date, sigur şi eficient. De asemenea, costurile aferente vor scădea semnificiativ şi va creşte felxibilitatea serviciilor de comunicare”, a declarat Fănică Cârnu, Director General Adjunct, R.O.M.A.T.S.A.  

Citiți și despre: