România, o destinaţie importantă pentru serviciile profesionale de externalizare

30.03.2015

Ţara noastră reprezintă una dintre cele mai importante destinaţii pentru investitorii în serviciile profesionale de externalizare precum BPO, ITO sau SSC, o industrie estimată la aproape 1,2 miliarde de euro şi mai mult de 60.000 de profesionişti activi.

Piaţa a avut o creştere constantă în ultimii ani, însă aceste servicii se confruntă cu provocări care nu trebuie ignorate. Aceasta este una dintre principalele concluzii a primei ediţii a Romanian Outsourcing Summit 2015, eveniment care a avut loc pe 26 martie şi a fost organizat de The Diplomat – Bucharest.

Conferinţa a fost organizată cu sprijinul partenerilor strategici Outsourcing Advisers, ABSL- Asociația Liderilor din Domeniul Serviciilor pentru Afaceri, ANIS – Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii, partenerii gold Societe Generale European Business Services, Total Soft, Wipro, partenerii Endava, Genpact, JLL, Noerr, PwC, SCC, UCMS Group şi suportul APDETIC (Asociaţia Producătorilor şi Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informaţiilor şi Comunicaţiilor) şi Cluj IT.

Peste 6.100 de locuri de muncă noi

Amalia Sterescu, Senior Business Consultant, Outsourcing Advisors, a declarat în cadrul evenimentului că peste 6.100 de locuri de muncă noi vor fi create în această industrie în următorii doi ani datorită schemelor de ajutor de stat.

„Vreau să putem să construim un brand de țară, în care outsourcing-ul să fie emblematic pentru ceea ce se întâmplă în România și să avem un lobby mult mai puternic prin canalele clasice. În plus, având în vedere că în următorii doi ani vor fi create peste 6.100 de locuri de muncă în această industrie, datorită schemelor de ajutor de stat, ar fi minunat dacă ar exista în fiecare an un pool de resurse gata pregătit și perfect aliniat la nevoile mediului de business. Astfel, nu va mai fi nevoie să investim foarte mulți bani în traininguri pentru a îmbunătăți competenţe de limbă străină sau alte abilități tehnice. Ar fi minunat să existe acest parteneriat strategic cu Ministerul Educației pe termen lung, astfel încât să avem predictibilitate și să știm că ne putem baza pe niște resurse bine pregătite pe termen lung pentru această industrie”, a afirmat aceasta.

Totodată, Radu Puchiu, Secretar de Stat, Guvernul României, a precizat că se fac eforturi pentru crearea unei platforme guvernamentale care să conțină informații despre industrie şi că outsourcing-ul este un subiect important pe agenda instituţiei pe care o reprezintă.

„Reducerea CAS-ului cu cinci puncte procentuale nu influențează [n.r. pozitiv] doar acest sector, ci este un lucru important pentru toată lumea. În plus, schema de ajutor de stat din 2012 este o măsură luată de-a lungul timpului pentru susținerea sectorului serviciilor de externalizare. Pe  viitor, cred că putem să facem schema mult mai bună dacă sunt lucruri de îmbunătățit. Rolul nostru, atât al Cancelariei (n.r. Prim-Ministrului), cât și al meu, este acela de a ajuta și de a facilita un schimb de informații și dialog”, a explicat acesta.

Nu poți să faci o țară numai de programatori

Prezent la eveniment, Varujan Pambuccian, Comisia pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, Camera Deputaţilor, a afirmat că ăn zece ani, probabil, o să ajungem la 100.000 de oameni în industria de software.

„Orice populație are o limită pentru fiecare meserie în parte. În zece ani, probabil că o să ajungem la 100.000 de oameni în industria de software, dar nu o să mai putem să creștem mult mai repede mult mai sus, fiindcă nu poți să faci o țară numai de programatori. România a fost a cincea țară din lume care a proiectat și construit un calculator de la zero, în 1957. De atunci, am avut o creștere continuă atât în zona de cercetare, cât și în zona de industrii și nu doar la București. Pentru că din ce în ce mai multe companii vor să utilizeze o forță de muncă ce crește mult mai lent decât business-ul în domeniul respectiv, costul acesteia crește. La un moment dat, se va ajunge la o limită. Problema constă în faptul că pe resursa aceasta limitată există o competiție care se acutizează”, a explicat acesta.

Totodată, Mihaela Apostoleanu, EMEA Premier Support Business Operations, Oracle, a vorbit despre diferențele culturale care pot afecta implicarea angajaților în companie.

„Rata fluctuaţiei de personal în domeniul outsourcing-ului în România depășește 18 la sută. Având în vedere costul de înlocuire a unui angajat pe an, care este în jur de 50.000 de dolari, cred că este important să avem grijă ca forța noastră de muncă să fie motivată și implicată. Diferențele culturale pot afecta însă implicarea angajaților în companie. Există maniere de comunicare total diferite între culturi și cred că un simplu curs de conștientizare culturală poate ridica în atenția oamenilor câteva lucruri pe care în mod normal ce le pierd din vedere”, a spus aceasta.

Cea mai mare problemă de care se lovește România

Teodor Blidăruș, Vice President ANIS, Managing Partner Softelligence, a vorbit despre cea mai mare problemă de care se lovește România la ora actuală, în special în industria de software. Conform acestuia este vorba de modelul de business care presupune o dependenţă directă între creșterea companiei ca cifră de afaceri și numărul de resurse umane.

„Industria de software din România ar putea să înregistreze creșteri de peste 20, 30 la sută, dar principalul inhibator al creșterii îl reprezintă forța de muncă pe care o avem la dispoziție. Dacă nu avem cum să creștem business-ul crescând resursele, în mod evident putem crește cifra de afaceri crescând valoarea serviciilor pe care le vindem. În acest context, conceptul de high-end outsourcing vine să reducă decalajul între ceea ce se numește intellectual property development și software outsourcing development. Există extrem de multe trenduri la nivel mondial prin care companiile oferă un mix între servicii de outsourcing și produse. Aceasta este explicația pentru care Softelligence, dar și alte companii, cresc cu peste 50 la sută an de an”, a continuat acesta.

Avantajele oferite de România

De asemenea, Francesca Postolache, Partener, Audit Services, PwC Romania, a precizat că avantajele competitive ale ţării noastre rămân competenţele lingvistice şi tehnice, precum taxele mai mici decât în alte ţări europene.

„România este a doua cea mai mare piaţă de talente din Centrul şi Estul Europei, cu peste 120.000 de absolvenţi pe an în principalele centre universitare din oraşe cu pieţe de servicii SSC / BPO  şi care oferă o masă critică de muncă calificată. România are peste 100 de universităţi cu mai mult de 450.000 de studenți specializaţi în principal în IT și inginerie (approx.140.000 studenți) și domenii economice (aprox. 90.000 de studenţi). De asemenea, toţi absolvenții de facultate stăpânesc cel puțin o limbă străină. Forță de muncă românească este extrem de receptivă la valorile corporatiste tipic occidentale și dovedeşte un grad ridicat de înțelegere culturală. Nivelurile salariale actuale și viitoarele tendințele salariale rămân competitive în comparație cu țările vecine”, a declarat Francesca Postolache.

Daniel Hernandez, Societe Generale European Business Services, Head of HR Shared Service Center, a afirmat că abordarea calitativă a serviciilor în outsourcing se concentrează pe îmbunătățirea continuă a proceselor, pentru a satisface nevoile clienților și a menține un management puternic al riscurilor, pe lângă eficientizarea funcționării lor.

„Este o realitate faptul că oraşul Cluj-Napoca livrează cea mai mare concentrare a serviciilor IT din România, o piaţă locală dezvoltată în ultimii 25 de ani. Clujul oferă astfel o forță de muncă pentru servicii IT cu o putere de livrare excelentă, în contextul unei cereri interne aproape inexistente în ultimii 20 de ani. În lipsa acestei necesități locale, piața serviciilor IT din Cluj a devenit mai degrabă o platformă pentru servicii suport, fără a genera însă valoare adăugată, fezabilă și sustenabilă. De aceea, o mișcare naturală a fost de de a utiliza forța de muncă și talentele pentru proiecte externe, de a o exporta”, a spus Alexandru Tulai, Preşedinte Cluj IT Cluster.

Aurelian Deaconu, Director Executiv, AROBS Transilvania Software, consideră că în timp ce piaţa de outsourcing e dominată de un permanent război al preţurilor şi de ambiguităţi în ce priveşte valoarea serviciilor de programare oferite, calitatea soluţiilor soft distribuite firmelor şi instituţiilor româneşti poate fi evaluată ceva mai usor, prin raportarea lor la alternativele prezente pe piaţă.

 

Citiți și despre: