România, pe primele locuri în Europa pe segmentul de retail

09.01.2015

Anul 2014 a marcat un trend pozitiv în domeniul retail, datele Eurostat plasând România între fruntașele Europei, atât pentru partea de consum în zona food, cât și non-food sunt confirmate și de dinamica din centrele comerciale, potrivit DTZ Echinox.

Astfel, după patru ani marcați de o luptă în repoziționarea și consolidarea rețelelor, perioadă în care multe branduri și-au revizuit strategia de expansiune și în general au devenit foarte conservatoare, 2014 a adus o îmbunătățire a consumului, aspect care a relaxat situația multor retaileri.

Cererea de spații comerciale va crește și în 2015

În acest context, DTZ Echinox estimează că în 2015 cererea de spații comerciale va creşte, la toate nivelurile, inclusiv în galerii comericale, prcuri de retail și malluri de mari dimensiuni. În acest moment, grupuri precum LPP (Reserved), Debenhams, Marks & Spencer, Pepco, CCC au planuri importante pentru România.

“Observăm o atenție sporită din partea unor retaileri din regiune, mai ales din Polonia și Turcia, care atingând un plafon maxim în țările de origine, decid să se extindă în România datorită similarităților consumatorilor, dar și datorită unei stabilități economice validate în ultimii ani”, a afirmat Sebastian Mahu, Head of Property Management Department DTZ Echinox.

Principalele zone care au cunoscut creșteri anul trecut sunt cele de decorațiuni, fashion și servicii, însă performerul anului este zona de electronice, care la opt ani de la boom-ul pieței, simte o revigorare puternică.

Chiar și pe fondul creșterii zonei de online, retailul brick & mortar pentru electronice și-a consolidat vânzările fiind susținută de nevoia oamenilor de a înlocui aparatura depășită tehnologic.

Veniturile centrelor comerciale administrate de DTZ, în creștere

Această creștere a cifrelor de afaceri înregistrate de retaileri este confirmată de toate proprietățile unde DTZ Echinox are colaborări active.

Shopping City Suceava are pentru anul 2014 o creștere de 11,76% în comparație cu 2013, ultimele 3 luni fiind motorul principal al creșterii. Aceleași rezultate pozitive au fost afișate și la Felicia Iași, unde pentru luna noiembrie creșterea comparativă cu 2013 a fost de 14,85%, iar media pe ultimele 3 luni a fost de 7%.

„Putem menționa că luna septembrie, datorită vremii, a fost singura lună care a avut o traictorie asemănătoare cu 2013. La fel s-a întâmplat și la Shopping City Sibiu unde rezultatele anuale sunt la +6,48%, iar  luna noiembrie la aproximativ +9%. Creșteri importante s-au înregistrat și la Jupiter City Pitești unde creșterea medie pentru perioada iulie – octombrie a fost de 33%, centrul simțind din plin îmbunătățirea mixului de chiriași din ultima perioadă”, au afirmat reprezentanţii DTZ Echinox.

La Promenada Târgu Mureș creșterile au fost de 12,68% pentru 2014, luna noiembrie fiind ca în majoritatea cazurilor unul din polii de creștere, în timp ce Uvertura Botoșani a avut creșteri de 12,94%. La prima vedere, ipoteza creșterilor susținute de un Black Friday mai bine organizat pare un element definitoriu pentru piață, însă analizând creșterile de trafic observăm că acestea au fost mai temperate în luna noiembrie comparativ cu cifra de afaceri.

„Există toate premisele ca acest trend să continue și în 2015 în baza unei creșteri a consumului, mai ales în centrele comerciale cu tradiție”, spune sursa citată.

Citiți și despre: