Românii au făcut, în 2016, cumpărături online de peste 1,8 miliarde euro

17.01.2017

Românii au făcut, în 2016, cumpărături online de peste 1,8 miliarde de euro, potrivit raportărilor și estimărilor principalilor jucători din comerțul electronic românesc împreună cu GPeC. Nivelul este cu aproape 30% mai ridicat decât în 2015, când s-au înregistrat 1,4 miliarde de euro. Dacă s-ar realiza o medie, acest lucru ar însemna că românii cheltuiesc circa 5 milioane de euro în fiecare zi pentru cumpărături prin Internet.

Potrivit sursei citate, cifra de 1,8 miliarde de euro face referire doar la produsele fizice (tangibile) vândute online și nu la servicii, plăți de facturi la utilități, bilete de avion, bilete la spectacole sau diferite evenimente, rezervări hoteliere, vacanțe și călătorii etc. Dacă ar fi adăugate şi acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil.

Conform ultimelor date disponibile, populația României a scăzut de la 19,8 milioane de locuitori în 2015 la 19,4 milioane de locuitori în 2016. Dintre aceștia, circa 11,2 milioane sunt utilizatori de internet, într-o ușoară creștere de la 11 milioane de internauți, cât se înregistrau la finalul lui 2015. Aşadar, rata de penetrare a internetului a crescut de la 56% în 2015 la 58% în 2016.

Cumpărăturile pe telefoane mobile

Cumpărăturile făcute de pe telefoane mobile au ajuns la 35-40% din totalul cumpărăturilor online
În plus, o creștere considerabilă a cunoscut rata de penetrare a dispozitivelor mobile de tip smartphone – de la 50% în 2015 la 70% în 2016 – tot mai mulți români deținând un telefon inteligent. Prin urmare, magazinele online importante din România au înregistrat creșteri semnificative ale traficului generat de dispozitivele mobile: peste 50% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului.

În plus, numărul de comenzi online plasate de pe dispozitive mobile a crescut și el: dacă în 2015 acesta se situa între 25 și 30%, la finalul anului trecut achizițiile făcute de pe mobil au ajuns la 35-40% din totalul comenzilor primite de magazinele online.

Pe de altă parte, potrivit Consumer Report 2016 românii nu folosesc smartphone-urile prioritar pentru cumpărăturile prin Internet. Principalele activități online de pe dispozitivele mobile sunt, în ordine: Social Networking, E-Mail, vizualizarea de Conținut Video, Browsing și Gaming.

O persoană a făcut, în medie, 8,4 achiziţii online

Raportul GPeC mai arată că avansul salariilor, scăderea TVA și, implicit, a prețurilor au contribuit la creșterea consumului în economia românească în 2016. Acest lucru s-a reflectat și în comerțul online.

Astfel, un cumpărător online a făcut, în medie, 8,4 achiziții în decursul anului trecut – în creștere față de 2015 când media era de 8,2 dar și față de 2014 când cifra se situa la 8,1 achiziții/an.

Black Friday 2016: 130 de milioane de euro

De Black Friday 2016, românii au cumpărat produse în valoare de aproximativ 130 de milioane de euro, cu mult peste valoarea de 100 de milioane de euro înregistrată de Black Friday 2015. Creșterile de la an la an de Black Friday sunt în media întregii industrii, fiind cuprinse între 25 și 30%: 75 milion euro Black Friday 2014 – 100 milioane euro Black Friday 2015 – 130 milioane de euro Black Friday 2016.

„Apetitul românilor pentru reduceri a determinat magazinele online să desfășoare campanii de tip Black Friday (de multe ori, sub alte denumiri) pe tot parcursul anului 2016. Potrivit acestora, indiferent de titulatura sub care se desfășoară campaniile de discount-uri, acestea aduc creșteri în vânzări de aprox. 30%”, se precizează în raportul citat.

Plăţile prin card

În ceea ce privește plățile online prin card, volumul total înregistrat la finalul anului trecut a crescut considerabil față de 2015, respectiv aprox. 745 milioane euro, comparativ cu 514 milioane euro, cât se înregistraseră în 2015, ceea ce înseamnă o creștere de 44,9%. Bilanțul se referă atât la e-tail (produse tangibile), dar mai ales la servicii (facturi la utilități, bilete de avion, rezervări de hoteluri, vacanțe, călătorii, bilete la spectacole etc.).

„Românii aleg să plătească online prin card mai ales dacă achiziționează servicii și mai puțin dacă este vorba de e-tail, unde procentele de plată prin card au rămas similare cu 2015, respectiv 6-7%. În continuare, metoda de plată preferată în cazul e-tail-ului rămâne plata ramburs (numerar la livrare) într-o proporție de aprox. 90%, iar 2-3% din plăți reprezintă alte metode de plată (ex.: online banking, micro-plăți prin sms etc.)”, conform studiului GPeC.

5000 de magazine online

Din punct de vedere al numărului de magazine online, principalii jucători împreună cu GPeC estimează că acesta a rămas asemănător cu cel din 2015, respectiv circa 5.000 de magazine online care sunt suficient de relevante din punct de vedere trafic și comenzi în așa fel încât să poată fi luate în calcul.

Cu toate acestea, cercetările arată că există peste 20.000 de website-uri pe domeniu .RO care au funcție de „adaugă în coș”, așadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic înregistrat de acestea le face nesemnificative în peisajul e-commerce autohton.

Produsele cumpărate online

Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2016 (exclusiv e-tail) a rămas neschimbat față de 2015: produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casă și decorațiuni, precum și produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).

Tranzacţia medie

Cu toate că românii au cheltuit mai puțin la fiecare cumpărătură, numărul de tranzacții a crescut.

“2016 a păstrat tendința de creștere specifică ultimilor ani, aducând un plus de aprox. 30% industriei de e-commerce autohtone. Cum spuneam și anul trecut, comerțul electronic este printre puținele industrii românești care crește constant și semnificativ de la an la an”, este de părere Andrei Radu, Founder & CEO GPeC.

Conform acestuia, 2016 este primul an în care am început să asistăm la profesionalizarea industriei, toți actorii implicați în e-commerce fiind mult mai responsabili, mai focusați și dând dovadă de maturitate în business. De asemenea, el a mai afirmat că inclusiv consumatorii români au evoluat și mulți din ei sunt foarte bine pregătiți și informați în privința cumpărăturilor online.

„Tocmai de aceea, trend-ul anului 2017 va fi focusul pe client și pe nevoile lui, servicii de vânzare și post-vânzare calitative, anticiparea dorințelor consumatorilor și oferirea unor experiențe plăcute indiferent de touch point-ul în care se regăsește clientul, fie el online sau offline”, adaugă Andrei Radu.

Sursele cifrelor și estimărilor de piață publicate în raport sunt: 2Performant, Breeze Mobile, Consumer Report 2016, GPeC, Internet World Stats, mobilPay, RomCard, Visa Europe.

GPeC este cel mai important eveniment de E-Commerce din România, fiind singurul din online care se desfășoară pe parcursul a opt luni în fiecare an.

 

Citiți și despre: