Românii preferă berea produsă la nivel local

06.05.2014

Peste 95% din consumul total de bere din ţara noastră este produs la nivel local, acest sector fiind unul dintre puţinele din România care deţine încă o producţie locală în creştere, potrivit studiului The Contribution made by Beer to the European Economy, realizat de EY şi Regioplan pentru asociaţia Berarii Europei.

În plus, faptul că românii consumă în proporţie foare mare bere produsă pe plan local este arătat şi de faptul că importurile din statele membre ale Uniunii Europene şi terţe ţări sunt relativ scăzute.

În urmă cu doi ani, în ţara noastră funcţionau 17 fabrici de bere (inclusiv 2 micro fabrici), acestea fiind deţinute de 12 producători.

Numărul unităţilor de producţie este mult mai mic decât acum 20 de ani, când existau peste 100 de centre de producţie.

Consumul de bere, în scădere

Anul trecut, consumul de bere a intrat pe un trend de scădere, deşi în 2012 piaţa a avansat comparativ cu 2011.

„2012 a fost de altfel singurul an de creştere a consumului din 2008 încoace. Mai mult de atât, consumul în 2013 a ajuns la 16,3 milioane hectolitri, ceea ce reprezintă cel mai scăzut nivel al consumului din ultimii 5 ani şi o scădere de 10% faţă de nivelul anului 2012”, a afirmat Alina Cinca, Manager Transaction Advisory Services, EY Romania.

În plus, în condiţiile reducerii puterii de cumpărare a românilor, obiceiurile de consum de pe piaţa berii s-au modificat.

În urmă cu doi ani, consumul casnic a continuat să avanseze, fapt care a generat o extindere mult aşteptată a pieţei totale a berii., iar o parte dintre companiile producătoare au câştigat noi consumatori, odată cu lansarea de noi tipuri de bere în vara anului 2012.

Pe de altă parte, avansul piaţei de retail a generat o scădere a consumului în baruri, pub-uri şi restaurante. Această tendinţă nu se remarcă doar pe piaţa din România, ci şi în multe alte state membre ale Uniunii Europene.

Prin urmare, consumatori aleg produsele mai ieftine, această tendinţă devenind tot mai accentuată în ultima perioadă.

„Cum berea la sticlă este, în general, mai scumpă decât cea la doză, vânzarea de bere la sticlă a înregistrat, de asemenea, un declin semnificativ începând cu anul 2008. În acelaşi timp, companiile producătoare de bere au subliniat faptul că diferenţa de preţ între segmentele de produse inferioare şi cele superioare este în scădere: prin vânzarea de bere la PET de dimensiune mare, segmentul inferior a câştigat mai mult teren în detrimentul segmentului superior”, a spus reprezentantul EY.

Presiune pe preţuri

De asemenea, creşterea concurenţei în această piaţa a generat o scădere a marjelor de profit şi o presiune pe producători pentru a investi mai mult în promovare.

La acestea se mai adaugă şi avansul preţurilor materiilor prime , a energiei şi utilităţilor implicate în procesul de fabricare.

„Sectorul berii se află sub presiune, supape posibile pentru a se relaxa fiind o vreme bună în această vară, care ar da un impuls consumului, introducerea în continuare a unor produse noi pe piaţă, care să genereze cerere nouă, sau o creştere a economiei româneşti într-un ritm mai alert decât în ultimii ani, ceea ce ar duce la o putere de consum mai mare”, a încheiat Alina Cinca.

 

Citiți și despre: